Afacerea F-16: România încaieră SUA cu Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avioanele F-16, „calul troian“ al unei mega afaceri
Avioanele F-16, „calul troian“ al unei mega afaceri

România ar putea plăti aproximativ 7,6 miliarde de dolari pentru cele trei etape ale programului de achiziţie a avioanelor F-16 şi F-35. Principalii concurenţi ai avioanelor americane F-16, SAAB şi Eurofighter au criticat dur decizia CSAT de a cumpăra fără licitaţie avioane F-16 second-hand.

Reprezentanţii consorţiului european care produce avioanele Eurofighter Typhoon au precizat, după ce CSAT a decis cumpărarea fără licitaţie a avioanelor F-16 second-hand, că licitaţia internaţională este procedura standard de achiziţie de tehnică militară în toate ţările Uniunii Europene.

„Decizia României de a nu organiza o licitaţie deschisă a privat ţara de încă o oportunitate de a-şi întări legăturile cu industria aerospaţială din Europa", se arată într-un comunicat al Eurofighter.

Reprezentanţii companiei au susţinut că „pentru o sumă similară celei pe care România intenţionează să o cheltuiască pe 24 de avioane F-16 uzate, Eurofighter ar fi putut oferi un pachet financiar care să includă un aparat de zbor mult mai performant". Totodată, ar fi fost oferit industriei române şi un „program substanţial de compensare economică (offset), care ar fi creat locuri de muncă pentru o perioadă lungă de timp".

„Decizia CSAT împiedică România să genereze un impact comparabil în interiorul propriilor sale graniţe şi va obliga ţara, pe termen scurt şi mediu, să întreprindă un nou program costisitor de modernizare a flotei de avioane de luptă. Acest lucru ar fi fost evitat dacă ar fi fost ales avionul Eurofighter", se mai arată în comunicatul Eurofighter. Din consorţiul Eurofighter fac parte cele mai importante companii din industrai europeană de aviaţie: Alenia Aeronautica/Finmeccanica (Italia), BAE Systems (Marea Britanie), EADS CASA (Spania) şi EADS Deutschland (Germania). Grupul a avut în 2008 o cifră de afaceri de aproximativ 88 de miliarde de euro.

În cele patru ţări partenere ale programului Eurofighter sunt asigurate 100.000 de locuri de muncă directe sau indirecte, în peste 400 de companii. Impactul economic pozitiv în cele patru ţări partenere este estimat la peste 60 de miliarde de euro.

Gripen încă mai speră la o licitaţie

„Aşteptăm ca procesul de achiziţie să includă în continuare o comparaţie completă între diversele soluţii de avioane oferite României. Noi credem că avioanele Gripen, moderne, precum şi oferta suedeză pentru training, offset şi finanţare guvernamentală ar fi foarte avantajoase atât pentru forţele aeriene române, cât şi pentru contribuabilii români," a declarat Jerry Lindbergh, manager de exporturi la Administraţia Suedeză pentru Armamente.  

Cu aceeaşi iritare a reacţionat şi consorţiul care produce avionul multirol Gripen. „Din ceea ce am înţeles, nu există o decizie finală, ci este vorba despre o recomandare a CSAT care va fi dezbătută de Parlament. Aş vrea să văd că Parlamentul va analiza toate ofertele de avioane. Vom cere Guvernului, prin intermediul Ministerului Apărării, să trimită toate ofertele Parlamentului, inclusiv pe cea a Gripen", a spus Richard Smith, director de marketing pentru România al firmei Gripen. Acţionarii firmei SAAB, care produce avioanele JAS39 Gripen sunt: BAE Systems - Marea Britanie (35%), Investor AB - Suedia (35%) şi Wallenberg - Suedia (29%).

România ignoră Europa

O altă problemă a României este aceea că a rămas singurul stat membru al Uniunii Europene care întârzie fără nici un motiv legitim semnarea unor documente oficiale al UE: Codul de Conduită privind Achiziţiile pentru Apărare şi Codul de Conduită privind Offset-ul.

Cele două coduri cuprind o serie de măsuri privind limitarea actelor de corupţie în tranzacţiile cu tehnică militară şi transparenţa programelor de compensare economică.

Cât ne costă, de fapt, avioanele americane

Conform Ministerului Apărării, primul lot de 24 de avioane F-16 block 25 (fabricate în anii `80) va costa 1,3 miliarde de dolari, sumă în care este inclusă revitalizarea aparatelor, logistica necesară şi pregătirea piloţilor. Urmează alte două etape: achiziţionarea a încă 24 de avioane F-16 block 50-52 (fabricate ]n anii `90) şi, în final, achiziţionarea a 24 de aparate F-35, de ultimă generaţie, moment în care primele 24 de aparate F-16 vor ieşi din serviciu.

Costurile pentru ultimele două etape nu au fost făcute publice. În lipsa unor date oficiale de la Ministerul Apărării, putem însă estima valoarea totală a contractului prin comparaţie cu unele contracte internaţionale deja parafate.

Comparaţie

În anul 2008, Israelul a solicitat Statelor Unite livrarea a 25 de avioane F-35 Joint Strike Fighter, primul lot dintr-o comandă de 75 de bucăţi, în valoare totală de 15,2 miliarde de dolari. Astfel putem aproxima că 24 de aparate F-35 ar costa aproximativ 14, 5 miliarde de dolari. Rezultă un preţ unitar de 206 milioane de dolari, caz în care cele 24 de avioane destinate României ar ajunge la aproape 5 miliarde de dolari.

Considerând că cele 24 de avioane F-16 Block 50-52 din etapa a doua a programului de achiziţie aprobat de CSAT vor costa tot în jurul sumei de 1,3 miliarde de dolari, putem estima că România s-a angajat la un contract total de aproximativ 7,6 miliarde de dolari. Pentru această sumă, cel mai devreme în 2028, România va avea tot 48 de avioane multirol: 24 de aparate F-16 Block 50-52 şi 24 de aparate F-35. La toate acestea se adaugă faptul că guvernul american nu a făcut o ofertă certă în privinţa unui program de compensare economică, profitând de faptul că Legea română a offsetului menţionează această obligaţie doar în cazul firmelor.

Reamintim că şi Eurofighter şi Gripen au oferit României câte 48 de avioane noi la un preţ total de până la 4,5 miliarde euro, cu diverse variante de finanţare şi programe consistente de offset.

Atât JAS 39 Gripen, cât şi Eurofighter Typhoon sunt avioane de generaţia a patra, care vor fi în serviciu încă cel puţin 25-30 de ani, în vreme ce F-16, ca şi MiG 21 sunt de generaţia a treia. F-35 este deocamdată singurul aparat de generaţia a cincea.

Eurofighter Typhoon  este produs  complet  în Europa

Eurofighter Typhoon este produs complet în Europa

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite