300 de euro, în siguranţa fiecărui angajat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Până în 2012, IMM-urile trebuie să realizeze investiţii de 1,2 miliarde de euro pentru reducerea riscurilor la locul de muncă. Firmele mici şi mijlocii trebuie să investească serios

Până în 2012, IMM-urile trebuie să realizeze investiţii de 1,2 miliarde de euro pentru reducerea riscurilor la locul de muncă.

Firmele mici şi mijlocii trebuie să investească serios într-o perioadă de maximum 5 ani pentru sporirea gradului de siguranţă a fiecăruia dintre angajaţii pe care-i are. Potrivit Planului Naţional de Acţiune al Inspecţiei Muncii, banii ar trebui cheltuiţi pentru îndeplinirea cerinţelor legale de sănătate de la locul de muncă.

Potrivit Planului realizat de Inspecţia Muncii în parteneriat cu Agenţia pentru integrare europeană şi dezvoltare economică din Austria, angajatorii trebuie să investească între 150-300 de euro pentru fiecare lucrător pentru a îndeplini cerinţele legale minime legate de sănătatea şi siguranţa în muncă.

Potrivit inspectorului general de stat Mariana Basuc, în momentul de faţă, conform estimărilor oficiale, nivelul îndeplinirii cerinţelor legale în domeniu este atins doar într-un procent de 30%, acesta urmând să fie dus undeva în jurul nivelului de 50%. Practic, acest lucru va duce la o infuzie de capital în economia românească cuprinsă între 0,6 şi 1,2 miliarde de euro, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă.

Investiţii în sistemele de ventilaţie

Potrivit inspecţiei muncii, majoritatea investiţiilor importante ar trebui să fie realizate în sistemele de ventilaţie pentru fum sau praf, dar şi în procesele de retehnologizare a liniilor tehnologice învechite cu unele noi care reduc riscurile de accidente. De asemenea, instituţia a constatat că banii IMM-urilor ar trebui direcţionaţi în modernizarea instalaţiilor electrice şi în crearea de spaţii sigure pentru depozitarea substanţelor periculoase, în special lichidelor inflamabile.

Pentru îndeplinirea obiectivelor propuse în Planul Naţional de Acţiune, Inspecţia Muncii a ales ca centre-pilot şase societăţi din mai multe judeţe din domenii cu risc ridicat de îmbolnăvire sau de accidentare a salariaţilor (producţie de încălţăminte, construcţii, producţie de mobilă, transporturi, industria chimică şi agricultură).

În aceste centre, inspectoratele teritoriale de muncă şi angajatorii au colaborat pentru identificarea riscurilor la care sunt supuşi angajaţii şi pentru aplicarea legislaţiei europene privind sănătatea în muncă, legislaţie adoptată şi de România odată cu aderarea la UE.

"Am ales întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) pentru implementarea proiectului pentru că, în urma unei analize socio-economice, s-a constatat că 99,7% din agenţii economici din România sunt IMM-uri, iar peste 56% din accidentele de muncă au loc la aceşti angajatori", a explicat inspectorul general de stat din Inspecţia Muncii, Mariana Basuc.

Cu fonduri Phare

În ultimii doi ani, Inspecţia Muncii, în parteneriat cu Agenţia pentru Integrare Europeană şi Dezvoltare Economică din Austria, a derulat un proiect pentru conştientizarea angajatorilor din firmele româneşti cu privire la importanţa adoptării şi aplicării legislaţiei europene din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

Proiectul a fost finanţat printr-un program Phare, în valoare de 1,5 milioane de euro, pe baza acestuia rezultând Planul Naţional de Acţiune al Inspecţiei Muncii pentru perioada 2007-2012, care cuprinde paşii pe care atât inspectoratele teritoriale de muncă, cât şi angajatorii trebuie să-i urmeze pentru reducerea riscurilor de accidente la locul de muncă sau de boli profesionale.

Potrivit directorului din Inspecţia Muncii, Nicolae Voinoiu, deşi România a adoptat legislaţia principală în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă până în 2009 trebuie adoptată şi legislaţia secundară în acest domeniu, pentru aplicarea căreia trebuie instruiţi atât angajaţii şi angajatorii, cât şi inspectorii de muncă.

>> 56% din accidentele de muncă au loc la angajatori din rândul IMM-urilor
Mariana Basuc
inspector general de stat
din Inspecţia Muncii

În 2009 vor fi luate în considerare toate riscurile profesionale

Potrivit Planului de Acţiune realizat în 2007, inspectoratele teritoriale de muncă au evaluat riscurile din IMM-urile care activează în cadrul sectoarelor pentru care au fost create centrele-pilot (construcţii, agricultură, industria mobilei, textilă, chimică şi în transporturi), urmând ca, în 2008, să continue cu întreprinderile din silvicultură, industria lemnului, industria de prelucrare a metalului, a cauciucului şi a maselor plastice şi cu industria alimentară.

În acelaşi timp, după ce în 2007 au fost luate în considerare riscurile majore constatate în centrele-pilot, în 2008 se vor evalua riscurile mecanice şi electrice cauzate de echipamentele de muncă învechite, manipularea manuală a maselor, riscurile chimice, cele biologice, psihosociale sau cele cauzate de zgomot şi vibraţii. În 2009 vor fi luate în considerare toate riscurile.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite