Au fost descoperite zeci de noi galaxii in curs de formare

La 14 miliarde de ani dupa ce Universul a luat nastere in urma "marii explozii primare" - Big Bang - activitatea cosmica e departe de a fi luat sfarsit. Astronomii americani au anuntat, zilele trecute, descoperirea a peste treizeci de galaxii in curs de formare in vecinatatea "imediata" a propriei noastre galaxii, respectiv la distanta de 3 pana la 4 ani-lumina. Aceste galaxii, care se imbogatesc cu noi stele intr-un ritm debordant, seamana cu ceea ce a fost galaxia noastra, Calea Lactee, acum 10 milioane de ani. Studierea lor ar putea furniza cosmologilor noi si pretioase informatii asupra modului in care galaxiile si stelele au luat nastere din norii de gaz primordial si praf de la inceputurile timpului. "Este ca si cum ai privi pe geam si ai vedea pasind agale un dinozaur", declara dr. Tim Heckman, de la Universitatea John Hopkins, coordonatorul echipei care are la dispozitie un satelit al NASA, Galaxy Evolution Explorer sau, pe scurt, Galax, pentru a descoperi pe noii nascuti ai Universului. Intr-adevar, astronomii renuntasera de mult la speranta ca Universul mai da nastere la galaxii atat de mari cum este Calea Lactee. Probabil se mai nasc doar galaxii pitice. Perioada de apogeu a nasterii stelelor, "ingredientele" din care sunt alcatuite galaxiile, a fost acum cinci pana la opt miliarde de ani. De atunci, dupa cat se pare, procesul a fost in declin, pe masura ce galaxiile nou-nascute s-au maturizat. "Pana acum nu am stiut daca se mai nasc noi galaxii sau daca aceasta faza a creatiei cosmice a luat sfarsit". spune Heckman. Pe imaginile retransmise de satelitul Galex, care a fost lansat in 2003, galaxiile nou nascute apar ca niste pete nebuloase albastrii, cu diagonala de 10.000 ani lumina. Lumina ultravioleta este emanata de stelele cele mai fierbinti si masive, care sunt, in acelasi timp, si stelele cele mai recente ale Universului. Problema este ca atmosfera impiedica razele ultraviolete sa ajunga pana la Terra. De aceea, astronomia in spectrul ultraviolet poate fi realizata doar in spatiul extraatmosferic, cu ajutorul unor instrumente ca Telescopul Spatial Hubble sau satelitul Galex. Galex poate detecta lumina ultravioleta emanata de stelele si galaxiile tinere si, astfel, poate contribui la inlaturarea lacunelor din istoria formarii stelelor si a evolutiei cosmice in ultimii 10 miliarde de ani lumina. El dispune de un telescop cu diametrul de jumatate de metru. Noile galaxii sunt primele descoperite cu ajutorul acestui satelit artificial, astronomii sperand sa mai descopere si altele. Desi nu sunt de marimea galaxiilor mature, cum este Calea Lactee, a carei diagonala masoara 100.000 ani lumina si care contine circa 200 miliarde de stele, galaxiile nou nascute emana o lumina ultravioleta de o suta de ori mai puternica. Aceasta inseamna ca ele "produc" stele intr-un ritm extrem de rapid, afirma dr. Chris Martin, de la Jet Propulsion Laboratory. Dr. Alice Shapley, de la Universitatea California, din Berkeley, le considera ca formatiuni razletite ale marelui val al formarii de galaxii, care si-a avut punctul culminant atunci cand Universul avea jumatate din varsta sa actuala. Important este, sustine ea, sa se descopere motivul formarii noilor galaxii. Ce se va intampla cu ele este o alta intrebare care isi asteapta raspunsul. Raspunsul la aceste intrebari ar ajuta oamenii de stiinta sa inteleaga mai bine cum s-a nascut Universul, marea taina care framanta de atata vreme mintile cele mai luminate ale omenirii.

Societate