Un sfert din trenuri, scoase din circulaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un sfert din trenuri, scoase din circulaţie
Un sfert din trenuri, scoase din circulaţie

Feroviarii nu mai vor să plătească acciza pe motorina consumată de locomotive şi cer menţinerea taxei de utilizare a liniilor. În primele şase luni, aproape 300 de trenuri de marfă şi de călători au fost retrase din circulaţie, din cauza regimului de taxare impus operatorilor de pe calea ferată.

Acciza pe motorină şi Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI) ridică atât de mult costurile operatorilor feroviari, încât unii dintre ei au ajuns în pragul falimentului, iar alţii au oprit pur şi simplu trenurile.

Cele 300 de garnituri oprite reprezintă aproximativ 25% din totalul trenurilor existente în România. Acum, Ministerul Transporturilor pregăteşte o majorare a TUI (printr-un proiect de Act adiţional la Contractul de Activitate al CFR pe ­perioada 2008-2011), lucru ce aprinde din nou spiritele în rândul feroviarilor.

Liderii acestora vor înainta, astăzi, o întâmpinare la proiectul ministerului, cerând menţinerea TUI la nivelul actual, de 14 lei/tren kilometru. „TUI este în prezent de aproximativ şase ori mai mare decât rovinieta (n.n. – taxa pe care o plătesc şoferii pentru infrastructura rutieră) şi, în plus, accizele la motorină sunt în continuare colectate şi din sistemul feroviar.

Toate acestea contribuie la favorizarea transportului auto şi la îndepărtarea clienţilor şi transportatorilor în domeniul feroviar“, a declarat, ieri, Constantin Pestrea, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFER). El a apreciat că TUI va ajunge în 2009 la 15,5 lei/tren kilometru, dar pentru unele trenuri taxa se va putea ridica şi la 28 de lei/tren kilometru.

Criterii noi în calculul taxei

Potrivit noii metode de calcul, introdusă prin proiectul Ministerului Transporturilor, valoarea TUI va fi calculată în funcţie de tonajul trenului şi a rutei pe care circulă. Rutele vor fi clasificate în funcţie de tipul acestora, ­respectiv electrificate şi neelectrificate, precum şi de viteza maximă de circulaţie.

În funcţie de viteza de circulaţie, liniile au fost împărţite în şapte tipuri, respectiv linii cu ecartament îngust, linii cu trafic mai mic de cinci trenuri pe zi, linii cu trafic exclusiv de marfă (cu o viteză între 0 şi 60 km/oră) şi linii comune cu traficul de călători, care sunt împărţite, la rândul lor, în patru tipuri (de la 0 la 60 km/oră, 61-100 km/oră, 101-120 km/oră şi 121-200 km/oră).

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite