Cum vom calatori cu avionul in anul 2020

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe masura ce vom inainta in secolul XXI, traficul aerian de pasageri va spori tot mai mult, iar mijloacele de transport se vor perfectiona corespunzator. Se calculeaza ca la fiecare 15 ani numarul

Pe masura ce vom inainta in secolul XXI, traficul aerian de pasageri va spori tot mai mult, iar mijloacele de transport se vor perfectiona corespunzator. Se calculeaza ca la fiecare 15 ani numarul pasagerilor care vor folosi avionul ca mijloc de deplasare se va dubla, iar la fiecare 23 de ani se va tripla. Aceasta va ridica in fata proiectantilor si constructorilor de avioane serioase probleme pentru a face fata cererii crescande. Una din solutiile avute in vedere este noul Airbus gigant, A380, care, dispus pe doua niveluri, poate transporta 555 pasageri, cu 155 mai multi decat avionul de linie cel mai mare de pana acum, faimosul Jumbo Jet, Boeing 747. Acest Superjumbo este conceput in primul rand pentru rutele lungi, deosebit de circulate, cum ar fi Londra-Singapore, Londra-New York sau Tokyo-Los Angeles. Proiect al constructorilor europeni, A380 constituie o sfidare pentru constructorii americani, care nici ei nu stau cu mainile in san, pe langa noul Boeing787, Dreamliner, avion de dimensiuni mijlocii, dar capabil sa parcurga in zbor, fara alimentare, distante-record de pana la 5.700 kilometri, ceea ce ii da posibilitatea sa ajunga la aeroportul de destinatie fara a mai fi nevoie de escala, castigandu-se astfel un timp extrem de pretios, constructorii si proiectantii de peste Ocean avand in vedere si alte variante.
Avioanele-taxi si avioanele personale - la indemana oricui
Specialistii NASA, de la Centrul de Cercetari Langley, din Virginia, prezinta o viziune cu totul noua a zborului viitorului. Este vorba de conceptul Small Aircraft Transportation System (SATS), care ofera o solutie alternativa la gigantismul intruchipat de A380. Asa cum arata si denumirea, accentul se pune pe avioane mici (smal aircraft), cu o capacitate redusa de 4 pana la 8 pasageri, asemenea avioane avand marele avantaj de a putea folosi la decolare si aterizare aeroporturi mici. Cu alte cuvinte, pasagerii vor putea ajunge direct la destinatia dorita fara a mai fi nevoie sa ia un alt mijloc de transport de la aeroporturile uriase de felul celor existente astazi pe langa marile metropole. Practic, locul actualelor avioane de linie va fi luat de avioane-taxi, zborurile putand fi comandate prin telefon, asa cum este cazul astazi cu taxiurile auto. O alta alternativa vor fi avioanele personale, "personal air vehicles" (PAVs), care vor putea fi achizitionate de persoane particulare si care, prin simplitatea comenzilor, vor fi tot atat de usor de pilotat precum este de condus in prezent un automobil. Aceste avioane personale vor dispune de capacitati digitale de display, care vor permite o "viziune sintetica". Pilotul va avea in fata ochilor o harta virtuala a terenului deasupra caruia zboara, ceea ce-i va da posibilitatea sa aterizeze, in deplina siguranta, pe micile aeroporturi, chiar si in conditii de proasta vizibilitate.
De la Mach 5 la 300.000 km/secunda
Pe plansetele proiectantilor este in studiu si modificarea tehnologiei motoarelor. Se are in vedere inlocuirea actualelor motoare, care functioneaza pe baza de carburant, cu motoare electrice, pilotarea devenind si din acest punct de vedere mai simpla si mai eficienta. Constructorii americani, dar nu numai ei, isi indreapta atentia si spre crearea unor motoare hipersonice, "scramjets", care, operand la viteze de Mach 5 (de cinci ori viteza sunetului), vor putea strabate de-a curmezis teritoriul SUA sau zbura de la Londra la Sydney in numai 90 de minute. Modificarea tehnologiei de propulsie va duce cu sine si reproiectarea siluetei clasice a avionului, corpul tubular si aripile nu vor mai fi separate, ci incorporate intr-o "aripa zburatoare", ceea ce va spori, de asemenea, eficienta noilor mijloace de transport. Iar intr-o perspectiva mai indepartata se poate imagina avionul propulsat cu ajutorul unui motor functionand pe baza ciocnirii dintre materie si antimaterie, asa cum il anticipeaza autorii de SF. Un asemenea avion ar putea zbura cu viteza luminii: 300.000 de kilometri pe secunda!

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite