Un medic care tratează branduri de peste 10 ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ştefan Liuţe, director de strategie în cadrul agenţiei Grapefruit, este pasionat de domeniul în care a lucrat de la vârsta de 23 de ani. Pornind de la o idee importată din Statele Unite, Liuţe a înfiinţat una dintre primele firme de branding din ţara noastră.

Ştefan Liuţe este un bărbat de înălţime medie, cu părul blond, tuns periuţă, care mă priveşte cu ochi albaştri din spatele unor ochelari cu rame subţiri. Este un om meticulos, dar glumeţ, care atunci când explică ceva are tendinţa să folosească englezisme.

Asta şi pentru că a avut un contact îndelungat cu civizaţia de peste ocean. Grapefruit, agenţia de branding înfiinţată la Iaşi de Liuţe, împreună cu alţi doi colegi, este printre cele mai vechi lansate pe piaţa din România.

Cei trei au pornit la drum fără să aibă experienţă în branding sau în publicitate, în anul 1999, când noţiunea de branding abia se contura în România. Liuţe avea doar 23 de ani când a decis să devină partener într-o firmă. Au lansat firma după ce unul dintre cei trei, în prezent director de creaţie al Grapefruit, a lucrat în Statele Unite.

Întors de acolo, a înţeles potenţialul domeniului, aşa că au pus pe picioare Grapefruit, o agenţie ce oferea servicii de branding pentru clienţii de peste ocean. Programul lor funcţiona după orarul american. Astfel, lucrau în intervalul 16.00 - 24.00, ora României.

Mulţi dintre clienţii cu care au lucrat erau din online, însă Liuţe şi echipa lui nu au vrut niciodată să se concentreze doar pe acest segment.

În agenţie, Liuţe era cel care se ocupa de partea de strategie, de creaţie şi de naming (propunea diferite variante de nume pentru un produs). Câţiva ani mai târziu au atras şi clienţi de prin Europa, iar în 2001 Grapefruit a avut primul cont pe România, operatorul ­Connex (actualul Vodafone), pe partea de online.

Din ianuarie 2006 au deschis un birou şi în Bucureşti, în care sunt concentraţi toţi consultanţii de brand, pe când restul colegilor au rămas la Iaşi. În total sunt 16 angajaţi, dar el speră ca într-o zi, când economia „o să decoleze din nou“, împreună cu partenerii lui, să mai deschidă un sediu undeva într‑un alt oraş, în România sau în altă ţară.

 „Nici noi şi nici concurenţii noştri nu am fost vreodată limitaţi la piaţa din România. Ne-am uitat mereu şi afară“, explică Liuţe. Totuşi, un lucru este cert: nu te poţi îmbogăţi din branding! Mai ales că, o mare parte din businessul de consultanţă de brand, mai precis 70% - 80%, este realizată de agenţiile de publicitate.

Dar acest lucru se întâmplă şi în alte ţări, spune el. Brandingul e meseria pe care o iubeşte şi crede că talentul său este o „chestie mixtă şi greu clasificabilă“. „Pe de o parte, ştiu foarte multe lucruri din foarte multe domenii. Este inevitabil să se întâmple aşa din moment ce iei contact cu clienţi atât de diverşi“, spune el.

Ştefan e de părere că şi românii ar trebui să înveţe ce înseamnă „jugaad“. Termenul a fost folosit într-un articol din „The Economist“ şi înseamnă să inovezi ieftin, cu mijloace restrânse pentru a rezolva probleme presante.

Când nu este la birou, Ştefan Liuţe îşi pierde foarte mult timp în trafic, timp în care preferă să asculte audiobook-uri. „Sunt un om obişnuit“, spune el. În ­weekend preferă să iasă din Bucureşti. În timpul liber, Liuţe citeşte cărţi de ficţiune în format electornic.

Carte de vizită

-Liuţe are 33 de ani şi de 10 face numai branding.

-În perioada 1994 – 2000 a fost student la Facultatea de Medicină, dar în paralel lucra la un trust de media regional care edita „Monitorul“ şi pentru care făcea proiecte pe online.

-În 1999, pe 13 noiembrie, el împreună cu alţi doi colegi au lansat Grapefruit, firmă de consultanţă în branding.

-Pentru a se specializa pe domeniu, Stefan a făcut şi Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice, pe care a finalizat-o în 2004.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite