Unul dintre cei mai buni balerini ai momentului nu poate dansa cu carte de munca la Opera Romana

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Am ajuns sa fac balet nu pentru ca as fi vrut eu, ci pentru ca asa s-au gandit ai mei. Dansam toata ziua prin casa si-atunci au zis sa ma duca la un liceu de coregrafie. Mie-mi placea sa dansez,

Am ajuns sa fac balet nu pentru ca as fi vrut eu, ci pentru ca asa s-au gandit ai mei. Dansam toata ziua prin casa si-atunci au zis sa ma duca la un liceu de coregrafie. Mie-mi placea sa dansez, dar nu voiam cu nici un chip sa fac balet, nici nu stiam prea clar ce inseamna asta. Si, cu toate plansetele mele, m-au dus la auditie la "Floria Capsali", cand treceam in clasa a IV - a". Rade cu pofta, isi trece mana prin parul negru si continua: "Ce-am bocit eu inainte, dar sa vezi ce plangeam dupa, cand am aflat ca m-au admis. Eu tot speram ca n-o sa iau. Si nici acum nu inteleg cum de-am trecut examenul: eram mai grasut, mi-era foame permanent. Tin minte ca ieseam intre evaluari sa cer de mancare, ca nu-mi dadusera nimic de dimineata, sa par asa, mai "zvelt"..." De-atunci si pana astazi, "grasutul" a batut multe recorduri, devenind, la nici 22 de ani, cel mai bun balerin al momentului. Numele sau: Ovidiu Matei Iancu.
Premiile au inceput sa curga din clasa a VII-a
"Profesorul Constantin Marinescu e cel care m-a pus pe picioare. De la un elev de nota 7-8, am ajuns sa am 10 pe linie". Maestrul care imbina tehnica de dans clasic ruseasca cu cea frantuzeasca l-a pregatit si pentru primele concursuri. Intr-a VII-a, Ovidiu a luat premiul III la Concursul National "Oleg Danovski" din Constanta, intr-a VIII-a, a mai urcat un loc la acelasi concurs, pentru ca in 1999 sa reuseasca o dubla: locul I la Olimpiada Nationala de Balet si medalia de bronz la un concurs international de la Nimes, din Franta, "prima medalie internationala, dupa mai bine de 20 de ani, castigata de un balerin roman". Si de-atunci, nimeni n-a reusit sa intrerupa lantul succeselor: in 2000, Ovidiu Matei Iancu e marele castigator al Olimpiadei nationale, iar in 2001, isi adjudeca marele premiu al Concursului, de-acum International, "Oleg Danovski". Castigul atrage dupa sine si invitatia de a dansa, la numai 17 ani, ca prim-solist in compania "Oleg Danovski". In ultimul an de liceu, deja un nume in baletul romanesc, Ovidiu pleaca la Londra, cu o bursa de un an la "National Ballet School". E singurul din promotia lui care termina liceul cu nota 10 la balet, din februarie 2002 incepe sa colaboreze cu Opera Romana, iar in august este angajat cu acte in regula. Dupa numai trei luni, la 19 ani, devine cel mai tanar prim-solist al Operei: "Am debutat ca prim-solist pe data de 9 noiembrie in "Lacul Lebedelor", cu Corina Dumitrescu. La o saptamana dupa, am debutat si in "Cenusareasa", care-avea si premiera. Si de-atunci, am dansat in toate baletele Operei ca prim-solist". Castiga in 2003 selectia nationala care-i permite sa reprezinte Romania la Concursul "Eurovision Young Dancers" de la Amsterdam. Locul 2 la dans clasic si 3 in clasamentul final ii lasa un gust amar perfectionistului Ovidiu Matei Iancu: "Toata lumea ma vedea castigator, asa ca la auzul rezultatelor, am fost foarte confuz si dat peste cap".
Ministerul Culturii i-a blocat postul
Cel mai premiat balerin roman nu mai are loc la Opera, dupa ce, in 2004, si-a pierdut statutul de angajat. Desi, legal, avea dreptul la trei luni de zile de concediu fara plata, lui Ovidiu nu i-a fost ingaduit sa plece in Germania cu o trupa de balet din Paris. Si-a intrerupt atunci contractul de munca, sa poata pleca sa danseze. La intoarcerea in tara, a urmat o noua auditie la Opera si, desi a fost declarat admis in februarie 2005, nici astazi nu a fost reangajat: "Ministerul Culturii a blocat toate posturile, la preluarea portofoliului. Asa ca Opera nu are acum post liber pentru mine. Dar pentru ca ei au nevoie de mine si eu am nevoie de ei, dansez in calitate de "guest" si sunt platit pe spectacol". Desi castiga mai mult decat atunci cand era angajat, balerinului nu-i convine situatia: "Vreau sa stau aici, sa am vechime, vreau sa dansez in Romania!" Adevarul e ca Ovidiu ar putea pleca oricand. Constient de valoarea lui, nu intelege de ce nu e ajutat: "Cat timp am repetat cu trupa la Opera din Paris, toti se uitau la mine si nu le venea sa creada ce pot sa fac. Insusi Gilbert Meyer, unul dintre cei mai mari maestri de balet, a venit sa lucreze cu mine. Iar cand repetam eu, ceilalti se dadeau la o parte ca sa nu ma incurce. M-au chemat chiar sa dau auditie la Opera din Paris".
Are oferte din strainatate, dar nu vrea sa plece
"Suntem valori si vrem sa stam aici, pe bani foarte putini! Dar nu suntem ajutati in nici un fel! Eu vreau sa fac ceva pentru baletul romanesc. Degeaba spun eu ca sunt roman, daca dansez, sa zicem, intr-o companie straina. Acolo eu port numele companiei la care sunt. Si eu vreau sa port numele unei companii romanesti! Am contactat o sumedenie de coregrafi din tara si le-am spus: "Haideti sa lucram impreuna! Eu va ofer numele meu si ma ofer pe mine ca material de lucru" Nimic! La Opera e nevoie de dansatori. Nu sunt posturi! Un balerin de ansamblu are 4 milioane si un prim-solist 13. Si cu toate astea, strang din dinti si danseaza. Pentru ca le place, pentru ca pun pasiune in ceea ce fac! Eu chiar nu inteleg ce se intampla la noi si cu noi!", spune, revoltat peste masura, Ovidiu. El continua: "Cum sa plec cand o mie de oameni ma aplauda, cand vin la mine in cabina, dupa spectacol sa-mi spuna ca le umplu viata... Vin sa ma vada si 30 de minute din spectacol, dupa ce ies de la serviciu. Si nu e unul care sa nu-mi spuna ca mi-ar fi mai bine sa plec afara. Dar cum sa plec, nu pot sa plec..."

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite