Un avion de pasageri a ieşit de pe pista Aeroportului Otopeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Incidentul s-a produs din cauza vremii nefavorabile Un avion de tip BAE 146, închiriat de către compania CarpatAir de la Romavia, a fost aruncat de vântul puternic de pe pista Aeroportului

Incidentul s-a produs din cauza vremii nefavorabile

Un avion de tip BAE 146, închiriat de către compania CarpatAir de la Romavia, a fost aruncat de vântul puternic de pe pista Aeroportului Henri Coandă în momentul aterizării. Niciunul dintre cei 66 de pasageri nu a fost rănit. Este cel de-al doilea incident grav de pe Otopeni în ultimele patru luni.

Avionul venea de la Timişoara, de unde a plecat fără nicio problemă şi făcuse o escală suplimentară la Craiova. Acolo au coborât 31 de pasageri, apoi aeronava a plecat spre Capitală, fără ca echipajul să sesizeze vreo defecţiune.

În momentul aterizării la Bucureşti, la ora 18.25, piloţii au pierdut controlul aparatului de zbor, care a ieşit de pe pistă, fiind rupt trenul de aterizare din partea frontală. În acel moment, pe pistă era vânt puternic şi ploaie.

Pasagerii au fost evacuaţi rapid şi transportaţi la salonul oficial al aeroportului Henri Coandă. Purtătorul de cuvânt al aeroportului, Valentin Iordache, ne-a declarat că în navă se aflau 66 de pasageri, niciunul dintre aceştia nefiind rănit. După debarcarea membrilor echipajului, li s-au luat probe de sânge.

Conform procedurii, pista a fost închisă, iar aeronava a fost supusă unor verificări tehnice. Traficul aerian nu a fost, însă, afectat.

Piloţii au fost avertizaţi de vremea nefavorabilă

Directorul Romavia, Adrian Goleanu, a declarat că echipajul a avut informaţiile despre vreme, iar decizia de aterizare la Bucureşti i-a aparţinut în totalitate pilotului-comandant, Gheorghiaş Victor. Acesta este angajat al Romavia din 1991, iar înainte a fost pilot al aviaţiei militare.

Sorin Stoicescu, expert în probleme aviatice, a explicat că este posibil ca, în condiţii meteorologice, un astfel de eveniment să se producă. "Fenomenul de acvaplanare care a determinat deraparea aeronavei a fost amplificat şi de curenţii de aer. În acel moment, vântul a fost foarte puternic. Astfel de fenomene nu pot să fie prevenite, indiferent de unghiul de înclinare al pistei.

Anchetă ministerială

Doi inspectori ai Direcţiei Investigaţii Transport Aerian din Ministerul Transporturilor au fost trimişi, aseară, la Aeroportul "Henri Coandă" Otopeni pentru a-i audia pe piloţii şi membrii echipajului aeronavei BAE 146 operate de Carpatair, care a ieşit de pe pistă după aterizare.

Potrivit directorului Direcţiei Investigaţii Transport Aerian, Alexandru Ciucă după audierea echipajului, cei doi inspectori vor verifica documentele avionului şi, "dacă este nevoie", şi cutia neagră a aparatului, pentru a vedea dacă parametrii de zbor au fost în limite normale. Ancheta ar putea dura însă câteva luni de zile.

Clipe de groază

Unul dintre pasageri, Emilian Mărăcineanu, a declarat pentru Antena 3 că "avionul a venit cu viteză, iar în momentul în care ajuns pe pistă a început să se balanseze, iar vântul care era foarte puternic ne-a întors la 180 de grade.

Trenul de aterizare s-a rupt după ce avionul a ieşit de pe pistă. S-a dat comanda de evacuare, s‑au desfăcut cele patru tobogane şi toată lumea a fost evacuată în siguranţă. O femeie a avut ceva probleme din cauza fricii. Avionul s-a aplecat pe partea stângă şi s-a proptit în aripă...".

Avionul BAE 146 înmatriculat YR-BEB era închiriat de CarpatAir de la compania Romavia. Aeronava era pilotată de un echipaj tot al Romavia. Aeronava este dotată cu 4 motoare şi este una dintre cele mai puternice şi sigure aeronave. Romavia deţine două aeronave de tip BAE 146.

Viteza vântului era de 35 km/h

"La ora 18.00, deasupra Bucureştiului, pe linia Giurgiu - Ploieşti era un front atmosferic pe care îl aşteptam, cu intensificări ale vântului. Staţia de la Băneasa raporta viteza vântului de 35 de kilometri la oră, ceea ce înseamnă foarte mult, iar în timpul rafalelor era şi mai mare.

Vizibilitatea era redusă pentru că şi ploua în acel moment, iar temperatura a scăzut brusc, de la 20 de grade, cât se înregistrau cu o oră înainte, la 12 grade la ora 18.00. Sub frontul atmosferic de primăvară, de obicei, turbulenţele atmosferice sunt accentuate, iar acest lucru pentru orice avion înseamnă condiţii proaste de aterizare", a declarat, pentru Realitatea TV, meteorologul Elena Corduneanu.

Romavia: Avionul a fost dirijat pe pista scurtă

Oficialii Romavia spun că vântul de forfecare şi ploaia torenţială sunt principalii factori determinaţi ai acestui incident, dar aparatul s-a apropiat cu o viteză prea mare de capătul pistei numărul 2 care se află în reparaţie. "Cel mai probabil, incidentul s-a petrecut din cauza vremii nefavorabile.

Din cauza vântului de forfecare şi a ploii torenţiale de la momentul aterizării, dar şi pentru că avionul a fost dirijat pentru aterizare pe pista scurtă a aeroportului aparatul s-a apropiat cu viteză prea mare de capătul pistei.

Din cauza vântului, aparatul era, practic, confruntat cu forţe de rotire, iar la momentul la care marcajul indica terminarea pistei, pilotul a fost nevoit să ia un viraj pentru a intra pe o bretea adiacentă pistei. În momentul virajului, din cauza vitezei, jamba dreaptă a avionului s-a rupt, astfel că acesta a ieşit de pe bretea pe iarbă", a declarat Goleanu.

Al doilea incident în patru luni

În urmă cu aproape patru luni, tot pe Aeroportul Otopeni, o aeronavă a lovit o maşină de întreţinere a balizajului de pe pistă. Pe 30 decembrie, un avion Boeing 737-300, cu destinaţia Sharm el-Sheikh, a ratat decolarea, după ce s-a izbit, la o viteză de peste 200 de kilometri la oră, de o maşină uitată pe pistă. Niciunul dintre cei aproximativ 120 de pasageri aflaţi la bordul aeronavei nu a fost rănit, dar şase dintre ei au renunţat la călătorite, deşi autorităţile le-au pus la dispoziţie o altă cursă.

Eroare umană în turnul de control şi deficienţe de comunicare. Acestea au fost, potrivit raportului final al comisiei de anchetă, principalele cauze ale accidentului. Raportul a scos în evidenţă faptul că trei dintre controlorii de trafic aerian care se aflau în turnul de control nu au respectat procedurile.

Aceştia sunt: controlorul care a dirijat aeronava când aceasta a ajuns la poziţia de intrare pe pistă, cel care a coordonat aeronava când ea a solicitat aprobarea pentru pornirea motoarelor până în faza de rulaj şi supervizorul de echipă care avea responsabilităţi de monitorizare a activităţii în turnul de control.

Comisia de anchetă a propus 11 măsuri care ar trebui să prevină şi să elimine astfel de accidente. Printre acestea se numără instalarea unor sisteme de supraveghere pe suprafaţa de mişcare a aeroportului, monitorizarea video şi reorganizarea unor poziţii de lucru în turnul de control.


Primele date arată că a fost vorba de vânt puternic şi probabil de o manevră greşită. Avionul a ieşit puţin de pe pistă. Nu poate fi considerat un incident major
Ludovic Orban, ministrul transporturilor

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite