Din august 2006 se pot înmatricula toate maşinile aduse din străinătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

- Ce schimbări majore vor avea loc în activitatea Registrului Auto Român în acest an?- Începând cu 1 ianuarie am adus modificări legislative importante pentru ca, în 2007, să fim în acord cu

- Ce schimbări majore vor avea loc în activitatea Registrului Auto Român în acest an?
- Începând cu 1 ianuarie am adus modificări legislative importante pentru ca, în 2007, să fim în acord cu ceea ce se întâmplă la nivel european.
O dată cu aderarea României la Uniunea Europeană, prevederea legală care condiţionează înmatriculările maşinilor din import de îndeplinirea normelor de poluare Euro 3 va dispărea automat. Noi intenţionăm să scoatem această barieră chiar din cursul acestui an, cel târziu în luna august. Acest lucru este necesar pentru a avea timp să perfecţionăm sistemul până la 1 ianuarie 2007.
- Acest lucru înseamnă, practic, liberalizarea pieţei de autovehicule second-hand de import. Ce măsuri veţi lua pentru a nu exista o invazie de vechituri?
- Este clar că fără "bariera Euro 3" sunt necesare măsuri compensatorii care să prevină o invazie de maşini vechi. Eu aş merge pe stabilirea impozitului în funcţie de gradul de poluare. Există o bază de calcul în funcţie de capacitatea cilindrică a motoarelor. Suplimentar ar trebui să fie impusă încă o bază de calcul în funcţie de gradul de poluare. Evident, sumele vor fi mai mari pentru maşinile "non Euro" şi vor scădea către cele care îndeplinesc norma de poluare Euro 4. Pentru a face acest lucru în România va trebui să ne consultăm cu reprezentanţii Administraţiei Publice Locale şi cu cei ai Ministerului Mediului.
- Noile taxe vor fi o altă barieră, de data aceasta economică?
- Nu va fi vorba de taxe prohibitive. Baza de calcul se va afla în zona în care cumpărătorul să fie atras de o maşină cât mai nepoluantă. Intenţionăm să introducem această bază de impozitare şi pentru maşinile vechi, aflate deja în circulaţie, dar numai în momentul unei noi înmatriculări, adică atunci când maşina îşi schimbă proprietarul. Prevederi similare se aplică de mulţi ani în ţările Uniunii Europene.
- Ce alte măsuri veţi lua în cursul acestui an?
- Începând cu 1 ianuarie, prin ordin al ministrului transporturilor a fost introdusă obligativitatea limitatoarelor de viteză pentru toate tipurile de autovehicule de peste 3,5 tone. Aceste aparate nu permit să se depăşească viteza maximă legală. Sperăm ca această măsură să contribuie la creşterea siguranţei pe drumurile publice. De asemenea, am introdus şi obligativitatea montării de camere video în staţiile de inspecţie tehnică. Fiecare maşină care va intra în staţie va fi fotografiată, astfel încât să se vadă clar numărul de înmatriculare. Service-urile au obligaţia să păstreze imaginile timp de 30 de zile. Am luat această măsură pentru a stopa cazurile în care anumiţi intermediari ofereau contra cost revizia tehnică fără ca maşinile să treacă prin service. În plus, inginerii RAR care monitorizează staţiile de inspecţie tehnică au dreptul de a bloca în service, timp de cel mult 45 de minute, maşinile asupra cărora există dubii. Toate aceste prevederi vor fi puse în aplicare în următoarele două-trei săptămâni.
- Acum câteva luni spuneaţi că veţi mai ridica o reprezentanţă RAR în Bucureşti. În ce fază se află acest proiect?
- Proiectul noii reprezentanţe RAR din Bucureşti este gata, a fost găsită şi locaţia şi în curând vor începe lucrările. Până la sfârşitul acestui an, noua reprezentanţă va fi dată în funcţiune şi va fi destinată doar autoturismelor. Sediul din Voluntari va fi exclusiv pentru autovehiculele de peste 3,5 tone. În acest an, în baza aceluiaşi tip de proiect, vor fi ridicate noi reprezentanţe în Neamţ, Brăila, Braşov şi Bihor. Până la sfârşitul lui 2007, Registrul Auto Român va avea toate reprezentanţele în proprietate.

Maşinile noi - mai rentabile la revânzare
În momentul în care obligativitatea îndeplinirii normei Euro 3 va dispărea, singura condiţie pentru înmatricularea unei maşini second-hand va fi ca aceasta să treacă de inspecţia tehnică a RAR-ului şi să îndeplinească normele de poluare de la data la care a fost fabricată.Rămâne de văzut care va fi nivelul impozitelor suplimentare care vor fi percepute în funcţie de gradul de poluare a fiecărei maşini. În principiu, preţul unui autovehicul non-Euro, va ajunge, cu tot cu taxe, foarte apropiat de cel al maşinilor mai nepoluante. Cumpărătorul va trebui să cântărească dacă să cumpere o maşină mai veche, pe care va obţine un preţ mai mic la revânzare, sau una mai nouă, care, una peste alta, ar putea să coste cu câteva sute de euro mai mult. Dacă taxa de poluare va fi aplicată şi autovehiculelor aflate deja în circulaţie în momentul schimbării de proprietar, este evident că opţiunile clienţilor se vor îndrepta către maşini mai noi.
În 2005, 118.000 autoturisme second-hand au fost aduse din VestConform statisticilor RAR, aproape 118.000 autoturisme second-hand aduse din import au fost înmatriculate anul trecut în România. Volumul acestora reprezintă aproximativ 59 la sută din numărul maşinilor noi cumpărate de români în 2005. Principala condiţie pentru înmatriculare o reprezintă îndeplinirea normelor de poluare Euro 3. În general, maşinile care respectă această normă sunt fabricate după anul 2000. Conform legislaţiei în vigoare, toate aceste autovehicule au efectuat inspecţia tehnică la reprezentanţele Registrului Auto Român.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite