Ce te asteapta daca vrei sa iei un credit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cea mai mare problema a angajatilor bancilor - proasta cunoastere a produselor pe care le vand

Desi bancile au organizat cursuri de pregatire a angajatilor privind produsele si modul de abordare a clientilor, cei care apeleaza la servicii bancare nu sunt inca scutiti de surprize. Daca in majoritatea sectoarelor economiei se poate reprosa ca romanii nu au inca o cultura a respectului pentru clienti, acest fenomen nu ocoleste din pacate nici sistemul bancar. Intr-un "tur" prin sucursalele principalelor banci am incercat sa testam serviabilitatea si pregatirea functionarilor bancari. Am jucat rolul unui client care vrea sa ia un credit, nu de valoare mare, pentru finantarea cheltuielilor personale. Surprizele au venit, in marea lor majoritate, din partea bancilor unde statul mai are inca o participatie considerabila. Insa si in randul bancilor cu capital privat exista angajati care inca mai pica testul de pregatire si de amabilitate la standarde vest-europene. La una din sucursalele BCR din centrul Bucurestiului, solicitarea unui credit este o adevarata aventura. La doua ore dupa inceperea programului, din cele patru birouri ale ofiterilor de credite, numai doua sunt ocupate de functionari ai bancii. Pentru a fi bagata in seama, au fost necesare 15 minute de asteptare. Insa cele mai mari probleme au fost cu una dintre angajatele bancii, care solicita maldare de documente fara ca acestea sa fie necesare pentru obtinerea unui credit. "Trebuie ca toti membrii familiei sau cei cu care locuiti in prezent ca completeze formulare de acord pentru interogarea Biroului de Credit si a Centralei de Riscuri Bancare. Pentru interogarile la Biroul de Credit trebuie sa platiti 50.000 lei de persoana. Altfel nu va dau credit", spune functionara bancii. Evident, angajatii altor sucursale BCR si conducerea bancii infirma ca trebuie efectuate verificari si pentru colocatari. Si cei care doresc sa se imprumute de la BancPost risca sa fie surprinsi de modul in care sunt tratati. Astfel, una din functionarele bancii nu da credite decat angajatilor la stat cu vechime peste un an la acelasi loc de munca. Asta ar fi concluzia dupa ce, fara a fi intrebata nici cati bani vreau, nici ce salariu am, mi s-a aratat usa dupa ce am raspuns la cele doua intrebari ale functionarei. "Lucrezi la stat sau in sectorul privat? Ai vechime peste 1 an la actualul loc de munca?". Justificarea functionarei a fost ca "era mai bine daca lucrati la stat, dar la cei fara 1 an vechime nu dam credite". Nici la CEC, singura banca aflata integral in proprietatea statului, modul in care sunt tratati clientii nu se afla pe lista de prioritati. In noul sediu, din Piata Alba Iulia din Bucuresti, pe afara e vopsit gardul, iar inauntru... leopardul. Sediul nou cu termopane si decoruri moderne contrasteaza puternic cu dezordinea din spatele tejghelelor: hartii si dosare lasate vraiste. Iar functionarii nu sunt de gasit. Singura persoana din incinta sediului era o casierita. Am luat unul din pliantele cu Credite si am intrebat de unde pot obtine informatii suplimentare pentru un imprumut. Raspunsul a fost prompt: "A doua statie de autobuz, pe dreapta, la sucursala Traian. Noi nu dam credite". Surprize au venit si de la BRD, cea mai mare banca privata din Romania. Discutia cu ofiterul de credite s-a terminat inainte sa fi inceput. Asta pentru ca, in calitate de solicitant de credit, n-aveam asupra mea documentele necesare obtinerii unui imprumut. Prin urmare, functionara bancii n-a catadicsit sa ofere informatii intr-unul din birouri, tejgheaua de la intrarea in banca fiind suficienta. Trebuie precizat ca domnisoara in cauza n-a fost in stare sa precizeze ce inseamna dobanda variabila la credite. Intrebata daca dobanda se actualizeaza in functie de deciziile bancii sau de indicatori precum BUBID/ BUBOR, LIBOR (n.r. - dobanzi folosite pe piata interbancara din Bucuresti, respectiv Londra), raspunsul functionarei a picat ca din cer: "Da, da... alea cu BOR". Insa merita precizat ca am gasit si banci unde clientii sunt tratati "la standarde occidentale". La Raiffeisen de exemplu, consilierii de clientela sunt foarte bine informati in legatura cu produsele bancii si ofera, cu amabilitate, toate detaliile solicitate. Clientii sunt avertizati ca vor fi evaluati de banca si pe alte criterii decat cele financiare, in cadrul scoringurilor. Una din deficientele pe care banca ar trebui sa le remedieze este timpul de asteptare, care poate depasi si jumatate de ora. In unele sucursale, cum ar fi cea din magazinul Unirea, personalul face cu greu fata solicitarilor. Si la Piraeus Bank, functionarii impresioneaza prin calitatea pregatirii si amabilitate. Insa calitatea este o conditie care se impune daca luam in considerare comisioanele practicate: 30 de dolari pentru analiza dosarului de credit.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite