Ce sunt ambalajele ecologice cu Punct Verde?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Toate mărfurile pentru care a fost plătită o contribuţie financiară în scopul reciclării ambalajelor poartă acest însemn ecologic Sorin Cristian Popescu, directorul general la

Toate mărfurile pentru care a fost plătită o contribuţie financiară în scopul reciclării ambalajelor poartă acest însemn ecologic

Sorin Cristian Popescu, directorul general la Eco-Rom Ambalaje, este unul dintre promotorii sistemului Der Grüne Punkt (Punctul Verde) în România. Firma pe care o conduce preia de la companiile ce introduc pe piaţă produse ambalate responsabilitatea îndeplinirii obiectivelor de reciclare şi valorificare a deşeurilor de ambalaje şi raportarea către autorităţile de mediu.

- Ce este Punctul Verde?

Punctul Verde este o marcă înregistrată internaţională. Peste 460 miliarde de ambalaje sunt etichetate cu Punctul Verde. El este un simbol care îi arată cumpărătorului că firma producătoare sau importatoare a produselor respective este o companie responsabilă din punct de vedere ecologic, întrucât s-a angajat ca ambalajele produselor sale, colectate de la populaţie în containere separate, să fie reciclate sau valorificate. Punctul Verde a apărut în 1995, când organizaţia Duales System Deutschland AG, Germania, a decis transferarea dreptului de folosire a mărcii sale înregistrate către o organizaţie europeană, Packaging Recovery Organisation Europe (PRO Europe).

- Câte companii au drept de licenţă pentru Punctul Verde?

În România, organizaţia care implementează sistemul Punctul Verde la nivel naţional este Eco-Rom Ambalaje, membră PRO Europe din 2004. O singură societate dintr-o ţară are drept de licenţă pentru Punctul Verde. În nicio ţară din Europa nu există doi deţinători cu drept de licenţă. Sistemul este implementat în toate ţările membre UE. Noi am obţinut dreptul de utilizare a mărcii în anul 2004, ca urmare a unei ample monitorizări de către PRO Europe. Dreptul de utilizare a mărcii Punctul Verde se acordă unei companii dacă aceasta îndeplineşte patru criterii.

În primul rând, societatea respectivă nu trebuie să fie orientată spre obţinerea profitului. Eventualul profit rezultat la sfârşitul anului financiar trebuie să fie obligatoriu reinvestit în scopul pentru care societatea a fost creată. Al doilea principiu este egalitatea modului în care sunt tratate materialele care devin deşeuri. Există o serie de materiale precum hârtia, metalul care sunt mai uşor de colectat. Pentru acestea există o piaţă de materiale secundare. În aceste condiţii, cei care pun pe piaţă hârtie şi metal nu vor fi obligaţi să suporte costurile de valorificare şi reciclare pentru cei care pun pe piaţă sticlă şi lemn. Este deci vorba despre un tratament nediscriminatoriu al materialelor ce vin de la agenţii economici. Cel de-al treilea criteriu: orice client al Eco-Rom Ambalaje poate deveni acţionar. Ultima cerinţă e legată tot de tratamentul nediscriminatoriu al companiilor aflate în sistem. Nu se practică un tratament preferenţial pentru companiile care sunt acţionare faţă de companiile client. Toţi sunt supuşi aceloraşi reguli.

- Care este misiunea Eco-Rom Ambalaje?

Eco-Rom Ambalaje SA preia de la companiile care introduc pe piaţă produse ambalate responsabilitatea îndeplinirii obiectivelor de reciclare şi valorificare a deşeurilor de ambalaje şi raportarea către autorităţile de mediu.

- Cine a introdus măsurile privind deşeurile din ambalaje?

La nivel european există o preocupare constantă vizavi de deşeuri. Comunitatea Europeană a introdus pentru prima dată măsuri cu privire la managementul deşeurilor de ambalaje în anul 1985. Prin aderarea României la UE, legislaţia europeană a fost transpusă în legislaţia românească. În aceste condiţii, până în 2013, România trebuie să raporteze către UE cantităţi clare de deşeuri reciclate şi valorificate. Este complicat pentru companiile care pun pe piaţă produse ambalate să realizeze toate aceste activităţi. Mai ales că ele au alte priorităţi. Dacă nu îndeplinesc însă cerinţele legislaţiei, firmele trebuie să plătească o contribuţie la fondul de mediu de un RON pe kilogramul de deşeuri de ambalaje existente în piaţă.

- Când intervin organizaţiile nonprofit?

Sistemul Punctul Verde ia în considerare interesele tuturor participanţilor, încercând să găsească cele mai bune soluţii din punct de vedere economic şi ecologic. Organizaţiile nonprofit, ce funcţionează pe principiile acestui sistem, coordonează în numele clienţilor colectarea, sortarea şi recuperarea ambalajelor şi deşeurilor din ambalaje. Organizaţiile încheie parteneriate cu autorităţile locale, firmele private sau municipale de salubritate şi cu companii care, ulterior, valorifică sau reciclează ambalajele colectate şi sortate. Eco-Rom Ambalaje agregă interesele şi obligaţiile clienţilor cu obligaţiile autorităţii locale de a gestiona deşeurile. Noi, ca integrator de eforturi, raportăm către Agenţia Naţională de Protecţia Mediului şi datele unora, şi datele celorlalţi, date care merg mai departe către UE. În Europa, 30 de state au implementat sistemul Punctul Verde, 130.000 de companii fiind afiliate la acest sistem.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite