Vot sub semnul manipulării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Liberalii şi pesediştii au reclamat încă de joi inexactitatea cifrelor avansate de institutele de sondare a opiniei publice Metro Media Transilvania şi INSOMAR Gafa Metro Media

Liberalii şi pesediştii au reclamat încă de joi inexactitatea cifrelor avansate de institutele de sondare a opiniei publice Metro Media Transilvania şi INSOMAR

Gafa Metro Media Transilvania (MMT) şi INSOMAR, care au comunicat miercuri o estimare eronată privind prezenţa la urne la referendumul de astăzi, a readus în atenţia publică problema manipulării în perioadele electorale.

Sociologul Mircea Comşa, de la MMT, a anunţat joi, la un post de televiziune, că cifra de 77,1% privind prezenţa românilor la urne a fost greşită, procentul real situându-se undeva în jurul a 55%. Comşa a oferit o explicaţie puţin convingătoare, arătând că diferenţa de 20 la sută a rezultat din faptul că, de obicei, nu toţi cei care spun că vor merge la vot o şi fac până la urmă.

Liberalii şi pesediştii reclamaseră încă de joi inexactitatea cifrelor avansate de cele două institute de sondare a opiniei. Preşedintele PSD, Mircea Geoană, şi vicepreşedintele PNL, Ludovic Orban, au declarat că sondajele date publicităţii fac parte dintr-o campanie de dezinformare a electoratului. Orban a precizat, înainte de rectificarea făcută de Comşa, că procentele reale privind prezenţa la urne şi intenţiile de vot sunt mai mici decât cele anunţate. "Obiectivul sondajelor de opinie care dau cifre fantasmagorice este acela de a demotiva cetăţenii României care vor să voteze pentru demiterea lui Traian Băsescu şi de a încerca să împiedice prezenţa la vot a acestora. Cifre de genul 70% - 79% sunt cifre care vor fi infirmate la referendum", a declarat Orban. Ieri, liberalii au cerut Consiliului Naţional al Audiovizualului să intervină pentru respectarea corectitudinii informaţiilor difuzate de postul de televiziune care a prezentat datele incorecte furnizate de Insomar şi Metro Media Transilvania. CNA a anunţat, însă, că nu va lua nicio decizie în acest caz. Episodul în cauză i-a divizat şi pe sociologi, unii acordând circumstanţe atenuante celor două institute, alţii recunoscând că ar putea fi vorba despre manipulare.

Interzicerea publicării de sondaje înaintea campaniei

Senatorul PSD Vasile Dâncu a spus că nu crede că acest sondaj a avut vreun efect asupra electoratului. Potrivit senatorului social-democrat, influenţa cea mai previzibilă ar fi fost asupra celor care deja s-ar fi crezut învingători, lucru ce ar putea duce la o participare mai mică la vot. El a afirmat însă că ar trebui ca prin lege să fie interzisă publicarea sondajelor în ultima sau în penultima săptămână de campanie. "În prima fază au anunţat ce le-a reieşit din sondaj, adică au anunţat prezenţa la vot declarată de oameni care a fost de 77%, după cum am văzut din sondajul respectiv. Ce s-a anunţat aseară (joi-n.red.) a fost interpretarea din sondaj. Prima dată a fost rezultatul pur şi simplu pentru că aşa au declarat oamenii, dar, de fapt, prezenţa estimată, dacă aplicăm o marjă de eroare, este în jur de 50 şi ceva la sută", a spus Dâncu. El a afirmat că toate sondajele preelectorale de până acum arată că aproximativ 20% declară că se vor duce la vot şi apoi nu o fac. Dâncu a mai declarat că acest lucru poartă denumirea sociologică de "eroare de autoestimare a comportamen-
telor prosociale".

"Nu pot fi acuzaţi de rea-intenţie"

Sociologul Marius Pieleanu a spus că este vorba despre o eroare metodologică şi a adăugat că cercetătorii ar fi trebuit să fi comunicat mai clar faptul că, din experienţa cercetărilor anterioare, rezultă că intenţia de a participa la vot este supralicitată. "Argumentul pe care conducerea Metro Media l-a comunicat posturilor de televiziune - că, în conformitate cu experienţele anterioare de cercetare, procentele nu sunt atât de ridicate la nivel de intenţie de a participa la referendum - este corect", a declarat Pieleanu. El a spus că MMT şi INSOMAR nu pot fi făcute răspunzătoare neapărat de rea-intenţie, ci, mai degrabă, de o incompletă comunicare şi interpretare a datelor de sondaj. "Cred că ar fi trebuit ca în ziua în care au publicat rezultatele să facă si această completare cu faptul că din experienţa cercetărilor anterioare rezultă că intenţia de a participa la referendum este supralicitată şi că nu sunt date de participare efectivă la vot", a spus Pieleanu.

Cele două institute ameninţă cu judecata

INSOMAR şi Metro Media Transilvania consideră că cei care au încercat să le discrediteze activitatea au făcut un abuz care le aduce prejudicii de imagine. Drept urmare, conducerile celor două institute au decis să îi acţioneze în instanţă, anunţă Realitatea TV. Cele două instituţii de sondare a opiniei publice precizează într-un comunicat remis presei că rezultatele sondajului făcut public pe 16 mai au reprezentat obiectul unor comentarii din partea unor persoane care nu au pregătirea necesară pentru o interpretare ştiinţifică adecvată. Preşedintele INSOMAR, Gheorghe Teodorescu, şi directorul general, Septimiu Suciu, arată că încă de la început, reprezentanţii institutului au anunţat că există diferenţe între intenţiile declarate de cei care participă la cercetarea sociologică în momentul intervievării şi modul în care votează efectiv.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite