Vlădescu, lasă-ne!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România mai are doar două luni să anuleze taxa de primă înmatriculare, altfel problema va fi tranşată de magistraţii Curţii Europene de Justiţie. Cum la noi interesele de partid nu prea

România mai are doar două luni să anuleze taxa de primă înmatriculare, altfel problema va fi tranşată de magistraţii Curţii Europene de Justiţie. Cum la noi interesele de partid nu prea coincid cu cele de stat, s-ar putea să plătim cu toţii câteva zeci de milioane de euro amendă, aşa cum s-a întâmplat în Ungaria şi Polonia.

Culmea e că, pentru şoferii români, s-a apucat să facă dreptate un ungur, Laszlo Kovacs. Printre altele, el este comisar european pentru fiscalitate şi, după cum se vede, îşi ia meseria în serios.

În România, ministrul de finanţe, Sebastian Vlădescu, e pus într-o mare încurcătură. Oricât a cotit-o până acum, trebuie să ia o decizie. Cum să facă să nu-l supere pe Călin? Care Călin? Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele onorific al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor Auto, organizaţie care s-a agitat pentru introducerea taxei la importurile de maşini secondhand mai ceva ca militanţii Green Peace pentru salvarea balenelor. Că doar premierul nu s-a implicat în această poveste doar dintr-o apucătură liberală. Are şi el o firmă care importă maşini noi.

Aşa se face că, timp de trei luni, Vlădescu a aburit pe toată lumea, ca şi când nu ar fi ştiut nimic, deşi fusese avertizat de Comisia Europeană încă de anul trecut că taxa e ilegală. Aproape de el s-a ţinut şi Sulfina Barbu, iar Tăriceanu le-a dat binecuvântarea. Numai că asta n-a fost îndeajuns. Comisia Europeană a exorcizat "lucrarea", pe motiv că taxa e discriminatorie faţă de maşinile cumpărate din ţările membre. Atunci, lui Vlădescu i-a trăznit o idee. S-a gândit el că ar rezolva problema dacă ar aplica acest bir şi pentru autoturismele aflate deja în circulaţie în România.

Asta înseamnă că vecinul meu de la scara trei n-o să mai poată să-şi vândă niciodată Dacia cumpărată acum zece ani. Eventual, poate s-o lase moştenire sau să o îngroape, ca în reclama aia cu programul "Rabla". De ce? Foarte simplu. Maşina valorează cam o mie de euro, iar taxa de înmatriculare, la nivelul actual, face vreo patru mii. Dacă ar vrea s-o vândă, la banii ăştia nu i-ar mai lua-o nimeni. Practic, o asemenea enormitate i-ar încurca până la urmă şi pe importatorii de maşini noi. Dacă cele vechi nu vor mai putea fi vândute, e foarte clar că oamenii nu se vor înghesui la cele noi.

Comisia Europeană a observat şi faptul că principiul de calcul al taxei Vlădescu nu prea are nicio legătură cu realitatea. La fel ca iniţiatorul ei.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite