Viitorii motociclişti din Maramureş, traşi pe dreapta
0În judeţ, nu s-a mai dat niciun examen practic pentru carnet de şofer categoria A de aproape patru luni. Din cauza schimbării de legislaţie, 69 de candidaţi care au luat sala aşteaptă să-şi ia permisul.
Aspiranţii la un permis de conducere pentru categoria A şi A1, care le-ar da dreptul să conducă motociclete şi motoscutere, nu pot susţine proba practică de mai bine trei luni. „Din decembrie nu se mai dau examene practice, din cauza condiţiilor meteo, iar acum din 30 ianuarie s-a schimbat legislaţia, aşa că aşteptăm”, a declarat Constantin Nedelcu, şeful Biroului de permise şi examinări din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatriculări Vehicule Maramureş.
Un singur poligon omologat în judeţ
Până la finele lunii ianuarie, proba practică pentru obţinerea unui permis de conducere categoria A şi subcategoria A1 se susţinea în cadrul poligonului care este proprietatea Automobil Clubul Român (ACR).De la schimbarea legislaţiei, şcolile de şoferi sunt obligate să asigure logistica pentru desfăşurarea probelor practice de examen, adică să aibă poligon propriu.
În Maramureş sunt atestate 35 de şcoli de şoferi, dintre care 23 şcolesc elevi pentru categoria A. „Mai sunt în pregătire alte trei şcoli de şoferi care vor să obţină atestat pentru categoria A”, a subliniat Dan Drăgan, reprezentant Autoritatea Rutieră Română, filiala Maramureş. Singurul poligon omologat din judeţ aparţine ACR, dar după schimbarea legislaţiei, nu mai corespunde fiind prea scurt (are 76 metri în loc de minim 100). „Deocamdată aşteptăm. Până acum plăteam chirie la ACR, dar de acum nu ştim cum vom proceda”, a declarat Teofil Pop, patronul şcolii de şoferi
Trei probe practice noi
„Auto Elegant” din Baia Mare. De când au fost sistate probele practice în judeţ, 183 de candidaţi au susţinut proba teoretică. Declaraţi admişi au fost 69, care aşteaptă să susţină ultima parte de examen, ca să poată obţine permisul.
Cei 69 de aspiranţi la titlul de motociclişti cu acte în regulă au acum un nou hop de trecut. „Ordinul de Ministru 713, a introdus trei probe speciale, care nu erau până acum, dar care se susţin tot în poligon”, a subliniat Constantin Nedelcu. Pe lângă proba clasică de poligon care este eliminatorie, se mai dă o probă de viteză cu jaloane, una de frânare cu viteză de 50 de km la oră şi una de evitare a unui obstacol tot la viteză mare. Timpul limită pentru prima parte a examenului, cea de poligon clasic este de patru minute şi se pot cumula maxim trei greşeli.
Instructorii auto, care au competenţe în pregătirea viitorilor motociclişti, sunt de acord cu noile prevederi legale, numai că, spun ei, vor trebui să reia pregătirea practică a candidaţilor. „Va trebui să mai introducem nişte ore de pregătire practică, pentru probele noi”, a adăugat Teofil Pop.
Probe cu vechime în UE
Probele speciale introduse recent în legislaţia românească se practică de ani buni în ţările europene. De exemplu, în Germania, după obţinerea permisului de conducere a motocicletei, proprietarii de motoare trebuie să se prezinte la Registrul Auto, ca să le fie limitată cutia de viteze la 160 km pe oră. Limitarea este obligatorie timp de doi ani, iar dacă vor să scape de ea, trebuie să treacă un examen psihologic extrem de dur.