Vanatorul de creiere - detectivul trimis dupa "pasarile rare" ale concurentei (I)

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vanarea creierelor ("head-hunting-ul") este o profesie care a aparut pe piata romaneasca odata cu intrarea companiilor straine. Tintele sunt persoane cu inalte specializari sau care au o experienta

Vanarea creierelor ("head-hunting-ul") este o profesie care a aparut pe piata romaneasca odata cu intrarea companiilor straine. Tintele sunt persoane cu inalte specializari sau care au o experienta deosebita. Meseria de vanator de creiere nu are, deocamdata, nici macar o denumire oficiala in limba romana. Practicantilor ei li se spune head-hunteri, intr-o adaptare damboviteana a termenului englezesc. Nu-si doresc publicitate deoarece "vanatul de soi" nu raspunde la mijloacele traditionale de recrutare. Isi definesc meseria ca fiind ceva intre spionaj si munca de detectiv. Asta pentru ca sunt foarte rare cazurile in care clientii lor sunt de acord sa angajeze o persoana de pe strada, indiferent cate diplome are. Majoritatea comenzilor vizeaza atragerea oamenilor cheie din companiile concurente. In jurul head hunting-ului s-au creat legende. Unii viseaza ca le va bate intr-o zi la usa un individ care sa le ofere o slujba platita cu mii de euro, altii sunt sceptici si spun ca asemenea posturi se dau doar pe pile. Prezentam astazi cateva detalii tehnice ale activitatii de head-hunting.
Se cauta head-hunteri
Putem vorbi de head-hunting in doua situatii. Astfel, atunci cand o companie nominalizeaza persoana pe care o doreste, vorbim de head-hunting "pur". In cea de-a doua situatie vorbim de executive search, cand consultantul, in urma unei cercetari atente a pietei pe un anumit segment sau domeniu, identifica si atrage anumite persoane-tinta. Necesitatea unor servicii profesionale de head-hunting si executive search a aparut, pe de o parte, odata cu dezvoltarea unor sectoare economice inalt specializate si, pe de alta parte, odata cu cresterea capacitatii de valorizare a experientei deosebite a unor specialisti in anumite domenii. In ultimii ani, s-a remarcat o deschidere mai mare din partea posibililor candidati catre acest tip de abordare, acestia fiind mai receptivi. De asemenea, companiile sunt din ce in ce mai interesate sa atraga specialisti, oameni de top in domeniul lor, pentru propriile companii. Salariile pentru pozitiile in top management au marje diverse si ele depind in foarte mare masura de politicile interne ale companiilor, precum si de nivelul de pregatire al candidatilor. Piata resurselor umane a avut un trend ascendent si este in continua dezvoltare, anul acesta asistand atat la o crestere a numarului de posturi, cat si la o diversificare a ofertelor. Avand in vedere cresterea economica si a ponderii sectorului privat, apreciem ca aceasta crestere se va mentine si anul viitor, aspect care va avea influente pozitive si asupra pietei fortei de munca. Aceasta crestere se remarca si in selectiile de top determinate atat de inlocuirile managerilor straini cu manageri locali, cat si de cresterea interesului si solicitarilor din partea companiilor romanesti pentru manageri cu inalte competente. De asemenea, aceasta crestere se explica si prin nevoia de specialisti care sa aduca si sa adauge valoare reala unei companii.
Specializarile solicitate de marile companii
Lipsa unor situatii centralizate la nivel macro ne impiedica sa avansam o prognoza valabila pentru piata de resurse umane din Romania. Pe baza experientei noastre, putem insa estima ca procentul celor atrasi pentru pozitii de middle management este mai mare, date fiind numarul si varietatea mai mare de posturi existente in acest segment. In plus, o companie nu isi angajeaza in fiecare zi persoane de top, o mare parte din pozitiile disponibile pe piata fiind acoperite si prin promovari interne. De asemenea, o mare parte din candidatii vizati pentru pozitiile de middle management nu fac obiectul unor servicii de head-hunting. O dinamica aparte a posturilor s-a remarcat in vanzari, IT&C, resurse umane si marketing si este in continua crestere datorita cerintei angajatorilor pentru specialisti. Deloc de neglijat sunt posturile in domeniul financiar-contabil, care vor capata o pondere mai mare, dar, datorita modificarilor care vor avea loc la nivel macroeconomic, accentul va cadea pe competente specifice privind detinerea de certificari si calificari impuse de aceste modificari.
Ce este important in activitatea de head-hunting
Un element de maxima importanta in alegerea unui partener pentru un astfel de proiect de head-hunting este reputatia pe piata. Numai o companie cu o reputatie foarte buna va atrage cu o mai mare usurinta candidatii cei mai valorosi pentru clientul sau. Astfel, consultantul trebuie sa dispuna de un networking eficient si sa beneficieze de o inalta credibilitate, sa fie cunoscut ca un profesionist in domeniu, sa aiba o reputatie foarte buna. De asemenea, consultantul trebuie sa cunoasca foarte bine piata resurselor umane si sa aiba o experienta de minimum 5 ani in acest tip de activitate.
Studentii eminenti nu sunt vizati de head-hunteri
Studentii eminenti sunt vanati rar, si numai la cererea companiilor straine. De cele mai multe ori, companiile care vizeaza studenti eminenti sau proaspeti absolventi au legaturi stranse cu universitatile si deruleaza programe speciale prin care ofera burse, se preocupa de evolutia persoanelor respective, iar la finalizarea studiilor le ofera locuri de munca.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite