Vanatorul de creiere - detectivul trimis dupa "pasarile rare" ale concurentei (II)

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Head-hunterii spun ca nu se castiga foarte mult din aceasta activitate, fiindca industria "vanarii de creiere" este inca la inceput in Romania. Ca sa supravietuiasca, in general, firmele care fac

Head-hunterii spun ca nu se castiga foarte mult din aceasta activitate, fiindca industria "vanarii de creiere" este inca la inceput in Romania. Ca sa supravietuiasca, in general, firmele care fac head-hunting desfasoara si alte activitati de plasare a resurselor umane pe piata. "Professional" face parte dintre firmele care plaseaza personal companiilor romanesti si internationale. A reusit sa recruteze pana acum peste 1.000 de persoane, cele mai multe din domeniul IT, vanzari, resurse umane si marketing. La cererea clientilor, "Professional" identifica atat persoane de inalta calificare pentru posturi de conducere, cat si persoane cu calificare medie pentru posturi de executie. In plus, organizeaza cursuri de pregatire pentru companiile care doresc sa-si specializeze angajatii in domenii de varf. Cu numai doi angajati, directoarea firmei de resurse umane "Global Consulting", Alina Grigore, spune ca reuseste sa faca head-hunting, dar activitatea lor nu se limiteaza la recrutarea de persoane pentru posturi de conducere. Companiile nu cauta neaparat personal pentru functii inalte, ci mai degraba pentru posturi-cheie, care presupun oameni experimentati si cu multe cunostinte din domenii pe care angajatii companiei respective nu le cunosc suficient. "Global Consulting" a plasat in ultimul timp reprezentanti de vanzari, analisti de vanzari, directori, agenti de asigurari, programatori. Cele mai multe solicitari sunt, insa, in domeniul vanzarilor. Aici, salariile variaza, acordandu-se in functie de competenta. In plus, un angajat "talentat" se alege cu un comision gras. Un reprezentant de vanzari poate sa castige peste 20 de milioane de lei lunar, un director de vanzari - intre 500 de euro si 1.500 de euro, iar un agent de asigurari cu vechime poate ajunge si la 3.000 de euro pe luna. Comenzile care se pot incadra riguros in denumirea de head-hunting sunt rare si necesita multa munca. In general, persoanele vanate ocupa deja un post de conducere intr-o companie concurenta celei care a facut comanda. Astfel de persoane nu sunt in cautarea unui loc de munca si, de multe ori, un salariu mai mare nu este un motiv suficient ca sa accepte alta slujba. Pun in balanta si timpul liber, sau, dupa caz, posibilitatea de a se afirma si de a urca rapid in ierarhia companiei. Head-hunterul trebuie sa cunoasca preferintele "tintei" chiar inainte de a incepe negocierile pentru oferta si trebuie sa-i inspire incredere persoanei vanate. "Un vanator de creiere profesionist poate sa isi "chinuie" vanatul doua saptamani sau chiar o luna, fara sa-i spuna cine este si ce vrea de la el. De abia dupa asta isi dezvaluie identitatea. Niciodata o companie mare nu-si va scoate posturile la bursa locurilor de munca, fiindca e pierdere de timp: ea stie ca, oricum, cei mai buni oameni ii gaseste tot la concurenta", spune Alina Grigore. "Wrightson Romania" este una dintre putinele firme de pe piata autohtona care fac numai head-hunting. "Aflam care sunt oamenii potential interesanti pentru noi si ii inscriem intr-o baza de date. Astfel suntem pregatiti sa facem fata oricaror cereri", spune Alexandru Talmazan, directorul firmei. In medie, firma reuseste sa "vaneze" circa 20 de oameni pe an, in posturi ca director financiar, contabil-sef, manager s.a.m.d. Paradoxal, cererea marilor companii este greu de satisfacut deoarece numarul persoanelor cu experienta si calificarea cerute este mic in Romania. Cei care ocupa deja un post de conducere accepta greu o oferta de angajare, indiferent cat de tentanta este, iar companiile nu doresc sa angajeze oameni de pe strada, indiferent de calificare. "In prezent multe posturi disponibile se umplu din ce in ce mai greu, fiindca Romania nu si-a format inca al doilea val. De pilda, pe piata nu s-au mai scos ingineri de productie de 15 ani, iar oamenii care lucrau pe astfel de posturi au fost recrutati prin head-hunting pentru vanzari. Acum este greu sa le ceri sa se mai intoarca la meseria initiala", explica Talmazan. Head-hunterii castiga cu atat mai mult cu cat sunt mai greu de gasit specialistii pe care-i cauta companiile. Pentru fiecare plasare, "Wrightson Romania" ofera o garantie de un an. In cazul in care compania-client este nemultumita de persoana plasata sau aceasta isi paraseste locul de munca fara un motiv serios, firma de resurse umane ofera companiei alta persoana, fara a-i cere nici o taxa. Alexandru Talmazan estimeaza ca, in scurt timp, firmele de plasare a resurselor umane, in special cele care fac head-hunting, vor avea din ce in ce mai multi clienti, pe masura ce marile companii se vor extinde pe piata romaneasca.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite