Undă verde pentru transportatorii privaţi de gaze naturale!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prin modificările aduse Legii gazelor, statul recunoaşte proprietatea privată asupra investiţiilor în transportul gazelor. Transgaz nu va mai fi unicul operator al reţelei de transport al

Prin modificările aduse Legii gazelor, statul recunoaşte proprietatea privată asupra investiţiilor în transportul gazelor.

Transgaz nu va mai fi unicul operator al reţelei de transport al gazelor naturale. Guvernul a modificat recent Legea gazelor 351/2004, dând posibilitatea investitorilor privaţi să realizeze sisteme de transport sau de tranzit alternative. Reprezentanţii Ministerului Economiei spun că modificările au fost impuse de nevoia de siguranţă în furnizarea gazelor naturale şi pentru diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale.

Ideea de a deschide sistemul de conducte de transport al gazelor către segmentul privat nu este nouă. Ea a fost vehiculată încă de anul trecut, de fostul ministru al economiei Codruţ Şereş, care preciza că modifcările sunt în conformitate cu aquisul comunitar.

Acesta elaborase un proiect de act normativ, prin care se recunoştea proprietatea privată asupra investiţiilor în conducte de transport al gazelor. Scopul era atragerea investitorilor privaţi pentru extinderea sistemului de conducte, în condiţiile în care existau din ce în ce mai multe solicitări în acest sens, iar statul nu îşi permitea cheltuieli atât de mari.

Modificarea Legii gazelor în acest sens s-a realizat însă abia acum, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 122 din 31 octombrie 2007. Noile prevederi stipulează că "transportul gazelor naturale reprezintă activitatea organizată pentru vehicularea gazelor naturale prin sistemul naţional de transport sau prin alte sisteme de transport".

"Modificarea a fost impusă de necesitatea asigurării siguranţei în furnizarea gazelor naturale şi diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale. S-au creat astfel condiţiile de natură juridică, tehnică şi economică necesare realizării unor sisteme alternative de transport sau a unor sisteme de tranzit gaze naturale pe teritoriul României. (...)

Pe lângă Transgaz, pot apărea pe piaţă şi alţi operatori de transport", a precizat, pentru "Adevărul", biroul de presă al Ministerului Economiei şi Finanţelor (MEF).
Una dintre firmele care ar fi putut fi interesate de o astfel de investiţie este Petrom. "În acest moment nu luăm în considerare o astfel de posibilitate. Avem încredere în Transgaz", ne-a declarat însă directorul Diviziei de Gaze a companiei, Harald Kraft.

Monopolul rămâne la Transgaz

Reprezentanţii MEF susţin că Transgaz Mediaş va rămâne operatorul Sistemului Naţional de Transport (SNT) al gazelor naturale, societatea având un contract de concesiune pe 30 de ani, încheiat cu Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale.

"Statutul de monopol al Transgaz nu se va schimba cu absolut nimic. Aceste sisteme alternative pot apărea ca să alimentezi direct nişte mari consumatori sau localităţi. Ele nu influenţează cu nimic sistemul naţional de transport şi sunt permise de prevederi internaţionale", a declarat, pentru "Adevărul", directorul general al Transgaz, Ioan Rusu. Potrivit legii, SNT se află în proprietatea publică a statului şi are importanţă strategică.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite