UPDATE Bogdan Enoiu, Director General BV McCann Erickson: Ne cerem scuze pentru situaţia creată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deranjată de unele articole despre Coca-Cola, publicate de un site independent, găzduit de www. adevarul.ro, o agenţie de publicitate recurge la ameninţări. Agenţia McCann- Erickson, condusă de Bogdan Enoiu, a condiţionat acordarea unor contracte de publicitate în „Adevărul“ de un anumit tip de conţinut editorial.

UPDATE “Avand in vedere situatia prezentata de Adevarul, dorim sa precizam urmatoarele: Actiunile domnului Mihai Trandafir nu reprezinta pozitia sau modalitatea de actiune a companiei McCann Erickson. Compania Coca-Cola nu a fost implicata in acest demers. Ne cerem scuze pentru situatia creata“, a transmis Bogdan Enoiu, Director General BV McCann Erickson.

Agenţia de publicitate McCann-Erickson România a ameninţat voalat conducerea Adevărul Holding că-şi va sfătui toţi clienţii să-şi retragă reclamele produselor din paginile ziarelor editate de trustul de presă, invocând o serie de articole ce ar fi lezat interesele companiei Coca-Cola, aflată în portofoliul său. Materialele de presă invocate fuseseră însă publicate de administratorii site-ului „Think Outside the Box", produs media doar găzduit de platforma www.adevarul.ro, şi complet independent editorial de trustul Adevărul Holding.

Vineri, 6 mai, Adevărul Holding a decis întreruperea colaborării cu site-ul Think Outside the Box (TOTB), invocând „disfuncţii grave în colaborarea editorială comună şi de promovare reciprocă". Colaborarea dintre cele două produse media, începută cu şase luni în urmă, a fost ruptă din cauza a cinci articole despre băutura răcoritoare Coca-Cola, redactate şi publicate de TOTB în preajma aniversării a 125 de ani de la înfiinţarea companiei americane. Cauza care a dus la încetarea colaborării a fost calitatea îndoielnică a materialelor publicate de TOTB.

Ameninţări online

Tot la 6 mai 2011, într-un e-mail, Mihai Trandafir, director al agenţiei McCann- Erickson, ameninţa: „Ne vom asigura că toţi clienţii noştri vor fi informaţi despre acest tratament nedrept. În plus, după cum vă puteţi da seama, nu vom achita niciuna dintre comenzile pentru Coca-Cola". 

Reacţia trustului Adevărul Holding a venit tot sub forma unui e-mail semnat de directorul general Peter L. Imre: „Think Outside the Box nu este site-ul nostru şi nu avem niciun fel de control asupra conţinutului. O spun clar, independenţa editorială este cea mai de preţ valoare în trustul Adevărul Holding. Oamenii de publicitate ar trebui să vină la noi, dacă văd valoare şi calitate în produse. Ameninţarea de a retrage bugetele clienţilor din grupul nostru nu este o atitudine profesionistă. Cu siguranţă, nu aceasta este filosofia Coca-Cola", scria Peter L. Imre, directorul general al Adevărul Holding.

Bogdan Enoiu a declarat că a auzit de scandalul Coca-Cola-Adevărul, dar că nu este la curent cu întreaga situaţie. Întrebat cum comentează ameninţarea voalată a lui Mihai Trandafir că îşi va pune la curent toţi clienţii despre felul în care a fost tratat, Enoiu a declarat: „Poate a avut dreptate, poate nu a avut, dar aceasta a fost poziţia lui. Nu pot da poziţia oficială a McCann".

Inginerul Enoiu

Bogdan Enoiu are 51 de ani şi este inginer metalurgist. După Revoluţie a devenit peste noapte specialist în publicitate. În 1991 a înfiinţat firma Clip, pe care a afiliat-o concernului McCann-Erickson în 1996. A păstrat acţiuni în companie şi ocupă funcţia de director general.

Cronologie

- 2mai 2011: Think Outside the Box (TOTB), site găzduit de platforma adevarul.ro, publică primul articol despre aşa-zisele pete din imaginea Coca-Cola.

- 6 mai 2011. „Adevărul" decide ruperea contractului cu TOTB, invocând „disfuncţii grave în colaborarea editorială comună".

- 6 mai 2011. Mihai Trandafir, director al agenţiei de media McCann-Erickson, ameninţă: „Ne vom asigura că toţi clienţii noştri vor fi informaţi despre acest tratament nedrept".

- 6 mai 2011. Directorul Adevărul Holding, Peter L. Imre, răspunde: „Ameninţarea de a retrage bugetele clienţilor din grupul nostru nu este o atitudine profesionistă".

Mesajul McCann către „Adevărul"

Mihai Trandafir, directorul McCann-Erickson, trimite următorul mesaj: „Este peste puterea noastră de înţelegere şi complet inacceptabil ca o companie media, cu care pregăteam un proiect special pentru o zi specială, să ne atace clientul într-o asemenea manieră. Aşteptăm poziţia voastră oficială şi ne vom asigura că toţi clienţii vor afla despre această chestiune. După cum îţi imaginezi, nu vom plăti niciuna dintre comenzile Coca-Cola".

"Aşteptăm poziţia voastră oficială şi ne vom asigura că toţi clienţii vor afla despre această chestiune."
Mihai Trandafir
director McCann-Erickson

Răspunsul „Adevărul" dat agenţiei de publicitate  McCann-Erickson România

Peter L. Imre, directorul general al Adevărul Holding, răspunde conducerii agenţiei McCann-Erickson.

„Trebuie să fac o serie de precizări: TOTB nu este site-ul nostru, de aceea nu avem niciun control asupra conţinutului publicat pe acest site. (...) Să fie foarte clar: independenţa jurnalistică şi editorială este prima şi cea mai importantă valoare a Adevărului Holding. BANII NU O POT CUMPĂRA. Prin urmare, nu voi face nimic din ceea ce ar pune în pericol acest principiu pentru a păstra banii veniţi din publicitate. COMPANIILE CARE ÎŞI FAC RECLAMĂ AR TREBUI SĂ VINĂ LA NOI PENTRU CĂ APRECIAZĂ VALOAREA PRODUSELOR NOASTRE. Nu este o dovadă de profesionalism să fim ameninţaţi cu retragerea clienţilor (McCann-Erickson) care îşi fac reclamă în publicaţiile noastre. Aşa ceva este fără precedent. Sunt convins că nu aceasta este filosofia Coca-Cola. De aceea, îmi exprim regretul pentru materialul publicat şi doresc încă o dată companiei Coca-Cola «La mulţi ani!». Sper că relaţiile dintre grupul nostru, McCann-Erickson şi clienţii săi vor aduce numai satisfacţii pe viitor pentru toată lumea", scria directorul general al Adevărul Holding, Peter L. Imre.

"Independenţa jurnalistică şi editorială este prima şi cea mai importantă valoare a Adevărului Holding."
Peter L. Imre
director Adevărul Holding

Presiunile, o practică obişnuită

Iulian Toma, redactor-şef al site-ului de publicitate adplayers.ro, a declarat pentru „Adevărul" că i s-a întâmplat de nenumărate ori să primească telefoane de la clienţi sau agenţii prin care era ameninţat că nu va mai avea publicitate pe site. Textul era acelaşi: „Cum putem noi să mai recomandăm AdPlayers la clientul X în condiţiile în care scrii articole critice la adresa lui", explică Iulian Toma. Şeful adplayers.ro spune că a avut discuţii chiar şi cu McCann, care a sunat din partea unui client din telecomunicaţii. „Începând de atunci am renunţat la publicitatea online prin agenţii de media", a declarat Toma.

„Acest lucru se întâmplă în mod frecvent cu mai multe redacţii de ziare, care sunt constrânse de clienţi în general", spune Toma, care crede că acum presa e constrânsă în actualele situaţii economice să se uite de două ori despre cine scrie şi dacă respectivele subiecte se întâlnesc cu investitorii în comunicare. E de ajuns să se întâmple o dată într-o redacţie ca un client publicitar să comenteze, iar apoi intervine autocenzura, crede Toma. „Este un lucru firesc câtă vreme piaţa media s-a înjumătăţit şi prin asta, implicit, finanţarea salariilor", crede Iulian Toma.

Părerea specialistului: Petre Barbu

Ameninţările tovarăşului Trandafir

Cei mai puternici oameni din presa românească sunt... oamenii de publicitate. Pentru că ei administrează bugetele de comunicare ale clienţilor, ei taie şi împart feliile din tortul publicităţii la care râvneşte presa. Dacă jurnaliştii nu joacă aşa cum cântă aceşti „supermani", companiile de presă rămân fără bugetele angajate de clienţi. Aşa încât aceşti puternici ai zilei nu trebuie supăraţi, nu trebuie să le ieşi din cuvânt, trebuie să le asculţi ordinele, să le accepţi mofturile, să-i linguşeşti, să-i pui în vitrină, bibelou de porţelan! Mihai Trandafir, şeful diviziei Universal Media din agenţia de publicitate McCann-Erickson, este unul dintre bibelourile industriei noastre de publicitate. El crede că are la picioare toată presa căreia îi dă de mâncare. Aşa crede, că presa îi ciuguleşte din palmă.

Mihai Trandafir este un om tânăr. În ciuda vârstei, el are un comportament de secretar de partid de pe vremuri. Când i se năzare că un client de-al său a fost nedreptăţit, Trandafir pune mâna pe telefon şi ameninţă. Când i se pune pata pe un ziar, pune mâna pe mail şi ameninţă. Direct sau voalat. Asta ştie să facă, să ameninţe. Ameninţarea lui Trandafir, de obicei, sună aşa: voi convinge clienţii mei să nu mai cheltuiască publicitate în ziarul vostru! E o placă uzată, vom lua măsuri, tovarăşi!

Mihai Trandafir, acest tânăr secretar de partid deghizat în costum de corporatist, uită însă că, dacă n-ar exista presa ca suport al mesajelor publicitare (televiziunea, ziarele, radioul, internetul), ar ajunge să spoiască sloganurile clienţilor săi pe pereţii cabinelor de W.C. din gări, pentru că acolo, nu-i aşa, se înregistrează cel mai mare volum de audienţă. De la W.C.-uri n-ar obţine rebate-uri (comisioanele oferite de presa pe care o dispreţuieşte), ci doar nişte damfuri specifice.           

image
image
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite