Ulei de bucătărie pe post de motorină

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Resturile de uleiuri alimentare aruncate de restaurante sunt tocmai bune pentru motoarele diesel În Franţa şi în Germania, conducătorii auto au găsit o alternativă mai ieftină şi mai

Resturile de uleiuri alimentare aruncate de restaurante sunt tocmai bune pentru motoarele diesel

În Franţa şi în Germania, conducătorii auto au găsit o alternativă mai ieftină şi mai prietenoasă faţă de mediu, comparativ cu motorina, şi anume utilizarea uleiului vegetal drept combustibil.

Cu ajutorul unor intervenţii tehnice s-a dovedit că motoarele diesel pot merge 100% cu ulei, cu condiţia ca acesta să fie filtrat. Uneori, ca să iasă şi mai ieftin, şoferii îşi procură "carburantul" din bucătăriile restaurantelor, după ce acesta a fost folosit la gătit.

Tot mai mulţi conducători auto fac turul restaurantelor din capitalele europene, la final de program, cu canistrele pregătite în portbagaj. Ei sunt cei care au descoperit că motoarele diesel, dacă sunt dotate cu un anumit sistem de filtrare şi conversie, pot merge şi cu ulei vegetal uzat şi-şi procură acest "combustibil" din bucătăriile restaurantelor şi cantinelor.

Uleiul folosit la gătit este filtrat şi apoi vărsat în rezervor. Practica nu este tocmai legală, pentru că se pune problema neplăţii de taxe pentru acest carburant, iar poliţia e din ce în ce mai atentă în a-i depista pe "artizani". Unii dintre ei au găsit şi dispozitive cu ajutorul cărora să-i păcălească pe poliţişti.

Ei decuplează alimentarea cu ulei în momentul verificării şi se branşează la alimentarea obişnuită cu motorină, atunci când uleiul a fost luat gratuit, de pe la snakbaruri. Doar mirosul degajat de maşină îi poate da de gol, căci deseori izul de ulei încins face să pară că, în maşină, fie s-au prăjit cartofi, fie s-a fript ceva carne.

Uleiul, mai ieftin decât motorina

Dacă uleiul vegetal este cumpărat de la fermieri sau din magazinele alimentare, practica este admisă de lege. Fabien este unul dintre consumatorii "înveteraţi" de ulei vegetal, înlocuitor de motorină. El povesteşte fără reţineri despre avantajele şi dezavantajele acestei practici. E francez, căsătorit cu o româncă şi locuieşte la Paris.

De câte ori vine în România se opreşte la supermarketuri şi-şi face plinul cu ulei de floarea-soarelui, uimind pe mulţi care îl văd cum desface baxul de ulei şi-l toarnă în rezervor. În primul rând, Fabien consideră că marele avantaj al folosirii uleiului vegetal drept carburant sunt economiile.

"În Franţa sau în Germania, dacă iei ulei de la un fermier, te costă 75 de cenţi litrul, în timp ce motorina costă 1,1 euro litrul. Deci faci o economie de 30%. De asemenea, poţi procura gratuit ulei deja folosit la gătit în restaurante şi cantine, pe care îl poţi filtra la cinci microni. E adevărat că îţi poate lua ceva timp şi energie să-l procuri şi să-l filtrezi, dar cred că merită", explică Fabien.

Ulei reciclat 75%

Prin filtrare, uleiul folosit în bucătării poate fi reciclat în proporţie de 75%, iar în acest caz discountul pentru consumator este de 100%. De asemenea, francezii obişnuiesc să-şi amestece singuri motorina cu uleiul vegetal nefolosit sau folosit la gătit şi apoi filtrat. Dacă proporţia de ulei vegetal este de 30%, nu sunt necesare intervenţii la motoare, spun consumatorii.

Dar dacă se foloseşte 100% ulei vegetal, trebuie făcute unele modificări, şi anume instalarea unui sistem de încălzire a uleiului până ce acesta atinge o temperatură de 70-80 de grade Celsius, înainte de a ajunge în motor.

Şi asta pentru că uleiul vegetal este mult mai vâscos decât motorina. "În cazul meu, sistemul de încălzire a uleiului a costat în jur de 300 de euro, dar este unul improvizat, dar dacă plăteşti un specialist să ţi-l facă, poate ajunge până la 1.500 de euro", adaugă Fabien.

Gaze de ardere fără sulf

Un alt punct benefic al utilizării uleiului vegetal drept combustil este, în opinia utilizatorilor, impactul slab asupra mediului. "O maşină care foloseşte ulei vegetal va elimina aceleaşi gaze ca şi o maşină care foloseşte motorină, dar mai puţin sulf.

Cantitatea de sulf eliminată este considerabil mai mică decât în cazul utilizării combustibilului obişnuit, ceea ce înseamnă chiar un avantaj.

Atunci când foloseşti motorina obişnuită, degajezi în atmosferă carbon care provine din pământ şi impactul este chiar puternic pentru echilibrul atmosferic.

La polul opus, când foloseşti ulei vegetal, maşina va elimina elemente de carbon, dar acest carbon va fi absorbit de floarea-soarelui, care va produce ulterior tot ulei şi astfel cercul este închis. Acesta este iarăşi un avantaj", mai spune Fabien.

Doar motoarele diesel merg cu ulei

Cu toate astea, utilizatorii cred că, în măsura în care floarea-soarelui din care provine uleiul a fost crescută cu chimicale şi organisme modificate genetic, nu mai poţi spune că este un avantaj pentru mediu utilizarea uleiului respectiv. Ar mai fi dificultatea cu care găseşti ulei vegetal la un preţ convenabil şi în cantităţi mari. "În Franţa nu este deloc uşor să găseşti ulei vegetal în cantităţi mari.

Ştiu că în Germania e mai popular, dar oricum nu-l găseşti nici acolo la fiecare colţ de stradă. Încă un mic dezavantaj ar fi faptul că numai motoarele diesel pot folosi ulei vegetal, cele pe benzină pot folosi doar methanol şi ethanol", zice Jean-Pierre, un alt şofer, utilizator de ulei vegetal. Conducătorii auto care folosesc ulei vegetal în loc de carburanţi consideră că această practică nu va deveni una de masă şi că ei vor forma mereu o minoritate.

"Citeam recent că dacă agricultura Franţei ar fi destinată exclusiv producţiei de ulei, cantitatea de ulei obţinută n-ar fi suficientă să umple toate motoarele autovehiculelor produse în Franţa, dacă ar fi să nu se mai folosească motorina.

De aceea o văd ca pe o soluţie marginală. Din câte ştiu, UE cere guvernelor ţărilor membre să încurajeze cu subvenţii producţia de ulei vegetal. Atât timp cât preţul uleiului vegetal este similar cu cel al motorinei nu cred că utilizarea lui se va generaliza", mai spune Jean-Pierre.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite