Ucrainenii au pus o benzinarie plutitoare de 1.000 t in mijlocul Deltei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De cateva saptamani, la 30 de kilometri de rezervatia naturala, ucrainenii si-au pus benzinarie in mijlocul fluviului. Faultand mai toate legile si regulamentele internationale, la Mila 61 a fost

De cateva saptamani, la 30 de kilometri de rezervatia naturala, ucrainenii si-au pus benzinarie in mijlocul fluviului. Faultand mai toate legile si regulamentele internationale, la Mila 61 a fost proptita o barja plina cu 1.000 de tone de motorina. "Copaia" - aprovizionata non-stop de un petrolier de la Odessa - este, de fapt, cuibul contrabandistilor de petrol din zona Dunarii maritime. Benzinaria plutitoare reprezinta un adevarat pericol pentru Romania. O furtuna puternica poate smulge barja din singura parama cu care este ancorata, iar specialistii estimeaza ca sutele de tone de combustibil pot innegri Delta Dunarii in doar cateva ore. Barja ucrainenilor mai inseamna si o lovitura economica - de la instalarea ei, trei porturi romanesti au devenit inutile in domeniul bunkerajului. "Baza de la Mila 61" - nesemnalizata si fara pavilion - este si un pericol pentru navigatie. O ciocnire intre bomba plutitoare si o alta nava ar determina o explozie cu consecinte devastatoare pe cativa kilometri de teritoriu romanesc. La inceputul lui ianuarie, pe malul vecinilor din nord a aparut o barja petroliera, abandonata la cativa kilometri de Portul Reni. In cateva zile nava a fost trasa in apele internationale ale Dunarii, in buza senalului navigabil. Barja-tanc a fost coborata in aval in zona de competenta ucraineana, dar in apropierea localitatii romanesti Isaccea. Atunci a inceput si afacerea de contrabanda internationala. Romanii au dibuit-o atunci cand pe Dunare au inceput sa apara "irizatiile" - pete de motorina la suprafata apei. Barja - cu numarul de inregistrare - RS02604 si-a tras si firma: un triunghi albastru la prova care inseamna transport petrolier. Joi, la pranz, la locul benzinarilor de Dunare tocmai acostase un impingator cu pavilion de Ucraina. Vasul "Kuzma Galkin" isi lasase marfa in apropiere si era legat la alimentare de barja-tanc. Tonele de motorina erau trecute dintr-un rezervor in celalalt prin niste furtunuri obisnuite. Actiunea nu era supravegheata de nici o echipa specializata, iar granicerii din Portul Reni disparusera din zona. Doar la cativa kilometri in aval era salupa Politiei de Frontiera din Romania, care de la instalarea "benzinariei plutitoare" supravegheaza non-stop malul romanesc. Aparitia bombei de pe Dunare a dat alarma politistilor de frontiera, care au primit informatii ca au fost pregatite transporturi ilegale de motorina pentru Romania. Dupa cateva ore, impingatorul s-a despins de "depozit" si si-a reluat traseul. Toate aceste manevre - de incarcare si desprindere de barja - au blocat pentru cateva minute mai bine de jumatate din senalul navigabil. Locul in care se afla barja RS02604 este in componenta autoritatilor ucrainene, chiar daca Mila 61 inseamna ape internationale. Am aflat ca instalarea barjei de alimentare s-a facut fara ca partea ucraineana sa informeze autoritatile din Romania, asa cum prevad normele internationale. "Bomba de pe Dunare" este insa autorizata de catre oficialitatile ucrainene! Numai ca "benzinaria plutitoare" incalca toate normele de securitate semnate de tarile riverane Dunarii. Depozitul de 1.000 tone de motorina nu este legat de mal, nu are dana de adapost si nici motoare pe care sa le foloseasca in caz de urgenta. "E ca la o benzinarie normala unde nava trage alaturi si incarca prin niste furtunuri roase de apa", spun navigatorii. Ce este mai grav, barja nu are nici un fel de baraj de retinere a reziduurilor. Barja nu are arborat nici un pavilion, practica folosita pentru a putea livra motorina fara taxe de export navelor sub pavilioane ale Turciei, Rusiei, Liberiei sau Moldovei. Cei mai fideli clienti sunt insa capitanii navelor sub pavilioane ale "paradiselor fiscale": Belize, Insulele Virgine ori Sao Tome si Principe. Toata aceasta afacere care loveste economic Romania si ameninta intreaga rezervatie a Deltei Dunarii nu ar fi posibila daca o comisie mixta aprobata si de legea romana si-ar fi respectat atributiile. Astfel, printr-un acord publicat in septembrie 2003, Ucraina si Romania - mai precis ministerelor Mediului din cele doua tari - au luat decizia crearii unui organ de control care sa administreze Dunarea de Jos si sa impiedice poluarea in acest loc. In articolul doi al acordului, se prevede expres ca expertii ambelor state sunt obligati sa controleze si sa orienteze activitatile economice astfel incat acestea sa nu afecteze Dunarea si Delta Dunarii.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite