Ucraina vrea sa construiasca un canal prin Delta Dunarii
0Guvernul ucrainean intentioneaza sa taie un canal prin mijlocul rezervatiei Deltei Dunarii, pentru a avea astfel acces direct la Marea Neagra. In clipa de fata, ca sa ajunga la mare, vasele ucrainene
Guvernul ucrainean intentioneaza sa taie un canal prin mijlocul rezervatiei Deltei Dunarii, pentru a avea astfel acces direct la Marea Neagra. In clipa de fata, ca sa ajunga la mare, vasele ucrainene trebuie sa treaca prin Romania. Ele folosesc pentru navigatie canalul Sulina, intrucat senalul existent pe teritoriul lor nu este navigabil. Insa, pentru utilizarea unui brat romanesc al Dunarii, navigatorii trebuie sa achite taxele corespunzatoare. Ca sa faca economie, Ucraina isi doreste propria sa cale de acces. Pretul platit poate fi mutilarea iremediabila a unei rezervatii naturale unice in lume, dupa cum avertizeaza chiar organizatiile ecologice din Ucraina. Delta Dunarii este cea mai mare rezervatie de tinuturi umede din Europa si are cea mai bogata fauna ornitologica de pe continent. Tot aici exista cel mai mare numar de specii diferite de pesti si tot in Delta cresc peste 1.200 de specii de copaci si alte plante. Gratie bogatiilor sale naturale, Delta Dunarii a fost inclusa de WWF (Fondul Mondial pentru Natura, una dintre cele mai prestigioase organizatii internationale de protectie a mediului) intre "Global 200" - cele mai importante 200 de locuri din lume, din punct de vedere ecologic. Din suprafata totala a acestei regiuni, Ucraina detine un sfert, iar tara noastra, restul. Atat Romania, cat si Ucraina au declarat zona rezervatie strict protejata, ceea ce ii confera statutul unui adevarat "laborator natural", unde numai specialistii au acces, pentru a studia evolutia faunei si a florei in starea lor originara, ferite de intruziunea omului. In aceste conditii, construirea unui canal navigabil este in primul rand ilegala, caci incalca statutul juridic al regiunii. In plus, invazia navelor comerciale, poluarea zonei cu deseuri si combustibili, forfota oamenilor ar da peste cap intregul ecosistem. Economic vorbind, Romania ar pierde niste bani pe care in momentul de fata ii primeste pentru folosirea canalelor sale navigabile. Suma nu ar fi insa una importanta. Distrugerile ecologice ar putea fi inestimabile, intrucat ecosistemul Deltei este un tot unitar, iar odata intrerupte ciclurile sale naturale, acestea sunt practic imposibil de refacut. Primele care protesteaza impotriva acestui proiect sunt chiar organizatiile ecologice ucrainene, care sustin ca exista posibilitatea construirii canalului cu pricina si in alta zona, fara sa afecteze Delta. WWF a initiat un intens lobby international pentru salvarea Deltei, iar subiectul a provocat dezbateri aprinse pe holurile Conferintei Ministeriale "Un mediu pentru Europa", desfasurata recent la Kiev. Cu toate acestea, autoritatile ucrainene nu au rostit nici un cuvant pe aceasta tema si ea nu s-a aflat pe agenda discutiilor in plen. "In dezbaterea cu WWF, am cazut de acord ca pentru orice astfel de initiativa trebuie mai intai elaborat un studiu de impact asupra mediului, ca sa stie toata lumea exact ce efecte ar avea constructia. In functie de rezultate, Romania va adopta o pozitie oficiala", ne-a declarat guvernatorul Administratiei Deltei Dunarii, Virgil Munteanu. Studiul de impact se impune cu atat mai mult cu cat Ucraina tocmai a ratificat o conventie care prevede ca orice interventie asupra mediului inconjurator sa fie precedata de o asemenea analiza a consecintelor sale, la care sa aiba acces toate statele semnatare. "Noi am avut o problema oarecum asemanatoare, cand se punea problema exploatarii nisipurilor de pe grindul Chituc", a mai amintit dl. Munteanu. "Fiind insa vorba de un caz atat de important, cum este si acum, desi studiul de impact a aratat ca nu exista urmari negative, am decis ca este totusi mai bine sa nu eliberam autorizatie de mediu".