Trebuie să ne bucurăm! Cum facem?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sociologul Vintilă Mihăilescu crede că am pierdut "modul de utilizare a bucuriei" Mai ştiu românii să se bucure? Cu siguranţă, da, ne-a spus sociologul Vintilă Mihăilescu, directorul

Sociologul Vintilă Mihăilescu crede că am pierdut "modul de utilizare a bucuriei"

Mai ştiu românii să se bucure? Cu siguranţă, da, ne-a spus sociologul Vintilă Mihăilescu, directorul Muzeului Ţăranului Român. Acesta crede că, în România, există încă o societate ţărănească, supusă calendarului de piaţă specific societăţii de consum. Din interacţiunea celor două lumi apare isteria românilor care vor musai s-o facă lată numai că timpul pe care-l au la dispoziţie e prea puţin....


"Orice societate care a uitat să se bucure este sortită pieirii", dă asigurări sociologul Vintilă Mihăilescu. "Dacă ne uităm în calendarul nostru creştino-ţărănesc, vedem că sărbătorescul este foarte frecvent. Jumătate din timp este sărbătoare. La noi există încă o societate ţărănească, poate printre ultimele din Europa". "Referindu-ne strict la sărbătorile de iarnă, trebuie spus totuşi că sărbătoarea Crăciunului nu este cea mai importantă. Ea se situează după cea a Paştelui. Se poate spune însă că sărbătoarea care-i înnebuneşte pe toţi este cea a Crăciunului. La români, ea ţine până după Bobotează. Dacă privim în calendar, constatăm că cele mai multe sărbători din acest interval sunt păgâne…"


Ignatul, de pildă, se petrece în plin post creştin, iar biserica închide ochii la acest eveniment, deoarece este o tradiţie prea profundă pentru a putea fi mutată. După Ignat se aşteaptă regenerarea naturii şi odată cu ea regenerează şi bucuria oamenilor. Ţăranul trăieşte bucuria în alt ritm. Timpul pe care-l are la dispoziţie este suficient, deoarece iarna el nu prea are ce face… Ca să te bucuri, trebuie să pierzi timpul… Sărbătoarea la ţară are un ritm ştiut, cu posturi şi momente de muncă. Este o alternanţă aşezată secular.


Spaima de a nu avea porc de Crăciun


"Bucuria pe care o are în schimb orăşeanul seamănă foarte mult cu isteria. Acest lucru se vede foarte bine în magazine, unde românul tinde să cumpere orice. Directorul unui lanţ internaţional de supermarketuri spunea odată că nu a văzut nicăieri o frenezie de a cumpăra ca a românilor. Nu putem înţelege această isterie fără istoria scurtă a comunismului în primul rând.

N-am scăpat de spaima de a nu avea porc de Crăciun. Psihoza din timpul comunismului, când orăşenii trebuiau să se îngrijească din vreme dacă voiau să aibă ce pune pe masă, continuă şi acum. Bucuria că reuşeai să fentezi sistemul comunist şi să ai totuşi "porcării" pe masa de Crăciun întărea exuberanţa sărbătorii. Pe de altă parte, isteria din preajma sărbătorilor provine de la faptul că cei mai mulţi orăşeni sunt de fapt ţărani şi sunt obişnuiţi să aibă timp destul să petreacă.


Or, munca la oraş nu prea le lasă timp. Atunci îi cuprinde spaima. Trebuie să se bucure, dar cum să facă? Nu au învăţat încă paşii specifici în societatea modernă. Au pierdut "modul de utilizare a bucuriei".
Înainte să ajungi să ai porcării pe masă, trebuie să faci anumiţi paşi, care-ţi intraseră în reflex.

Acum, în societatea de consum, interferează oferta agresivă a pieţei şi obiceiurile conservatoare ale gospodinelor. Sunt două lumi care se ciocnesc, iar acest lucru duce la derută. Ritmul bucuriei s-a schimbat şi implicit calitatea bucuriei. Calendarul modern de piaţă nu-ţi mai permite să petreci zile în şir. Ori românul e prea ţăran ca să accepte asta şi de aici isteria…", a conchis directorul Muzeului Ţăranului Român.

>> Într-o societate modernă românul vrea să vină cu un tip de sărbătoare propriu societăţii ţărăneşti. El vrea în continuare s-o facă lată…
Vintilă Mihăilescu
directorul Muzeului Ţăranului Român

>> Ca să te bucuri, trebuie să pierzi timpul...

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite