Tranzacţiile eşuate îţi pot goli cardul!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sistemele informatice ale băncilor pot genera, uneori, tranzacţii eşuate fie la plata prin card (direct la comerciant), fie la retragerea de numerar (de la bancomat). Aceste erori intră în

Sistemele informatice ale băncilor pot genera, uneori, tranzacţii eşuate fie la plata prin card (direct la comerciant), fie la retragerea de numerar (de la bancomat). Aceste erori intră în categoria celor mai elegante "ţepe" pe care băncile le dau clienţilor.

Puţini dintre posesorii de carduri ştiu că sumele aferente tranzacţiilor eşuate sunt blocate, iar dacă nu sesizează banca într-un anumit interval de timp, banii nu mai pot fi recuperaţi.

Practic, clienţii pot ajunge să îmbogăţească banca sau comerciantul în urma tranzacţiilor eşuate, dar şi a lipsei de informare. Cei care nu ştiu că au obligaţia contractuală de a cere banii înapoi se trezesc fără ei în cont. Gestionarea strictă a contului rămâne cea mai sigură soluţie pentru a nu cădea victimă sistemului.

Din cauza problemelor apărute în sistemul informatic al băncilor, clienţii pot avea surprize neplăcute când îşi verifică soldul

Tot mai mulţi clienţi ai băncilor rămân fără bani în cont din cauza unor tranzacţii prin card eşuate. Dacă nu sesizează instituţia, banii nu vor fi niciodată recuperaţi.

Clienţii Băncii Transilvania (BT) au întâmpinat la sfârşitul săptămânii trecute probleme la utilizarea cardurilor VISA. Practic, aceştia au rămas fără bani în cont, încercând să efectueze tranzacţii prin card la comercianţi sau la retragerea de numerar de la bancomate.

"A avut loc un upgrade al sistemului informatic şi dintr-o eroare au fost afectate tranzacţiile efectuate cu carduri VISA la bancomatele sau POS-urile altor bănci", ne-a declarat Gabriela Nistor, director executiv în cadrul BT. Instituţia s-a autosesizat, iar sumele blocate au reintrat în conturile deţinătorilor de card în aceeaşi zi. Deşi ar fi fost de aşteptat, nu a existat nicio informare oficială a publicului în acest sens.

Cine nu cască ochii, cască punga

Acesta este însă un caz fericit. Nu de puţine ori se întâmplă ca posesorii de carduri să-şi piardă banii dintr-o eroare a sistemului, fără să-i mai recupereze. Fie nu-şi dau seama de lipsa sumelor din cont, fie cunosc acest lucru, dar nu sesizează banca emitentă a cardului. Cert este că foarte puţine instituţii de credit returnează clienţilor banii din proprie iniţiativă.

De fapt, în majoritatea cererilor de emitere a cardului există o prevedere prin care posesorul se obligă să anunţe banca despre orice refuz nejustificat de acceptare a cardului de către comerciant sau de către unităţile băncii. Iar atât timp cât clientul a semnat cererea, înseamnă că este de acord cu prevederile băncii şi nu le va putea contesta ulterior.

Revenind la mult dezbătuta lipsă de educaţie bancară a clienţilor, este firesc să ne întrebăm câţi dintre noi citesc cu atenţie prevederile scrise mărunt în contractele cu banca. Este bine de ştiut faptul că posesorul cardului poate anunţa banca privind eventualele nereguli doar într-un anumit interval de timp stabilit în contract. După acest termen orice contestaţie sau refuz de plată nu mai intră în responsabilitatea băncii.

Oficialii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) ne-au declarat că în astfel de situaţii pot să intervină doar dacă banca nu ar fi dat curs solicitării clientului în termenul stabilit în contract. În prezent, există plângeri depuse de clienţi ai băncilor la ANPC privind apariţia unor situaţii similare, dar numărul lor este scăzut.

Păstrează chitanţele!

Potrivit clauzelor din cererea de emitere de card, clientul este obligat să suporte pe banii săi comisionul stabilit de banca emitentă a cardului pentru refuzurile la plată pe care le iniţiază şi care în urma verificărilor nu sunt soluţionate favorabil.

În plus, posesorul cardului trebuie să solicite de la vânzător un exemplar din chitanţa de vânzare, respectiv o chitanţă de retragere de numerar ce atestă efectuarea operaţiunilor cu cardul. Chitanţele vor fi păstrate de posesori în scopul verificării extrasului de cont, precum şi pentru rezolvarea unor eventuale reclamaţii.

Clientul, victima sistemului

Specialiştii din domeniu spun că, având în vedere complexitatea fluxurilor de operaţiuni, problemele ce pot să apară sunt numeroase. Cele mai frecvente situaţii sunt numărarea incorectă la bancomat sau tranzacţia eşuată la comerciant.

În primul caz, posesorul cardului nu primeşte întreaga sumă cerută la bancomat şi îi este emisă o chitanţă cu mesajul "numărare incorectă". Totuşi, contul este debitat cu valoarea solicitată, iar dacă banca nu este sesizată clientul iese în pierdere.

Cea de-a doua situaţie apare atunci când se efectuează plăţi la comerciant printr-un POS aparţinând unei bănci, alta decât cea emitentă a cardului. Mai exact, tranzacţia eşuează din cauza unei probleme de comunicare dintre POS, banca acceptatoare, platforma de procesare a plăţilor (VISA/Mastercard) şi banca emitentă a cardului.

Dacă una dintre aceste legături se întrerupe, tranzacţia eşuează, dar suma este blocată. Ulterior, are loc decontarea tranzacţiei, iar banii pot ajunge în contul comerciantului, deşi acesta nu a vândut marfa. Dacă clientul nu face refuz la plată, nu îşi recuperează banii, iar aceştia rămân comerciantului.

Cum îţi protejezi sumele din cont?

Pentru a nu rămâne fără bani în cont, chiar fără a-şi da seama, posesorul cardului trebuie să realizeze o gestiune strictă a banilor. Soldul contului trebuie verificat după fiecare operaţiune, chiar dacă presupune un cost în plus. Paza bună trece primejdia rea.

Mai bine plăteşti între 10 şi 50, bani pentru verificarea soldului (prin chitanţă sau prin afişarea pe ecran) decât să pierzi sume mult mai mari fără a şti acest lucru.

O altă variantă de a gestiona banii de pe card este extrasul de cont. Deşi nu este o modalitate la fel de comodă precum verificarea soldului la bancomat, este mult mai exactă. Extrasul de cont îţi arată desfăşurat toate operaţiunile care au fost efectuate cu cardul, fie la bancomat, fie la comerciant. O problemă apare în cazul băncilor care nu şi-au informatizat complet operaţiunile.

În această situaţie, clientul este obligat să se deplaseze la sucursala emitentă a cardului pentru a-i fi eliberat un extras de cont. Acest lucru poate constitui un cost în plus atât în ceea ce priveşte timpul, cât şi banii. Printre băncile care te obligă să mergi la sucursala emitentă a cardului pentru eliberarea unui extras de cont se numără BRD, Volksbank, CEC şi Banca Transilvania.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite