Transportatorii rutieri din Romania scosi de pe piata si inlocuiti de "pilosi" sau de straini

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Constanta, sfarsitul anului trecut: un transportator blocheaza sediul Prefecturii si anunta ca, in semn de protest, isi va dona autobuzele statului roman. Pitesti, saptamana trecuta: transportatorii

Constanta, sfarsitul anului trecut: un transportator blocheaza sediul Prefecturii si anunta ca, in semn de protest, isi va dona autobuzele statului roman. Pitesti, saptamana trecuta: transportatorii ies in strada, iar conflictul se transforma in ciocniri cu jandarmii. Ploiesti, in urma cu cateva zile: transportatorii blocheaza DN1, dar sunt dispersati de politie si apoi fugariti de bande de tigani inarmati trimise de mafioti. In Bucuresti, periodic, sediul Ministerului Transporturilor este tinta protestelor carausilor. Sistemul transportatorilor rutieri din Romania este in pragul crizei. Cel putin asa sustin operatorii din tara, care au declansat un razboi dur la adresa Autoritatii Rutiere Romane (ARR) si a directorului ei, Florin Suciu. In sistemul transporturilor rutiere din Romania, conflictele devin acute mai ales cand e vorba de atribuirea licentelor si traseelor. In acest sector se vorbeste de sute de milioane de lei - venit zilnic de pe urma activitatii de transportator. In aceste conditii, transportatorii sustin ca "in randul angajatilor ARR asistam la o escaladare ingrijoratoare a coruptiei". Asta in vreme ce Autoritatea Rutiera Romana va cheltui anual, din bani publici, 8 miliarde de lei pentru programul electronic de distribuire a autorizatiilor si licentelor de transport. Instalarea acestui soft a costat deja destul bugetul; pentru instalarea lui s-au cheltuit 1.600.000.000 lei. Conform directorului ARR, acest program electronic - care ar trebui sa modernizeze sistemul si a fost cerut imperativ de ministrul Miron Mitrea - are scopul de a limita contactele directe intre subordonatii sai ("care in cateva judete au dat dovada de neglijenta in intocmirea unor documente"!) si operatorii locali. Numai ca programul a avut o intarziere de aplicare, care a dat peste cap intreg sistemul. Transportatorii sustin ca termenul de acordare a licentelor a expirat si, in prezent, doar firmele agreate de ARR au primit o pasuire. Cei mai multi dintre transportatori - mai bine de 1.000 de firme - sunt la un pas de a lucra pe blat. Si in cazul acordarii autorizatiilor pentru firmele care se ocupa de transportul de marfa situatia este haotica. "Tensiunea a fost creata chiar de conducerea ARR, care a inghetat repartizarea tuturor genurilor de autorizatii, chiar si pe acelea de urgenta. Si asta fara nici un motiv obiectiv. In acest timp, contractele si pietele romanilor sunt pierdute in favoarea altor transportatori din Est. Nu ne putem plati ratele (la masinile noi achizitionate - n.n.), iar penalitatile ne baga in faliment. Pierderile sunt de miliarde de lei", spun reprezentantii organizatiilor nationale ale transportatorilor. Mai mult, carausii sustin ca si in acest domeniu exista firme agreate de conducerea ARR, care obtin lejer autorizatii pentru cele mai banoase trasee. Transportatorii - care spun ca "prieteniile" unor angajati ARR cu anumite firme din domeniu au determinat aparitia autorizatiilor false - au cerut ajutorul MLPTL, sustinand ca "autoritatea pastorita de Florin Suciu este in pragul falimentului, lipsita de transparenta si distruge sectorul transporturilor din Romania". In plus, se afirma faptul ca in sistem s-ar fi pus la punct o strategie de obtinere a "comisioanelor" prin amenintari, controale in valuri la firmele care nu vor sa plateasca si chiar eliminarea de pe traseu. O situatie de acest gen s-a intamplat si in judetul Arges, unde doua firme - care au castigat licentele de traseu - s-au trezit ca sunt eliminate de pe sosea in favoarea altor firme. Intreaga situatie este tinuta departe de urechile si ochii ministrului, caruia i se prezinta insa diverse date false si raportari fictive despre sistem. Despre acest fenomen, directorul ARR pretinde ca agentia nationala nu este implicata si arunca pisica moarta: "Sunt anumiti colegi (sefii agentiilor ARR judetene) care isi indeplinesc defectuos atributiile de serviciu. Acest lucru creeaza conflicte care trebuie rezolvate la centru. Iar aici este destul de greu sa rezolvi acest lucru. Nu o sa impacam niciodata pe toata lumea. Insa situatia este mult mai calma decat anul trecut", spune Florin Suciu. Referitor la blocajul din sector, directorul ARR spune ca sistemul electronic lucreaza: pentru licentele interjudetene, inscrierea dosarelor se face pana in 18 iunie, iar pentru autorizatiile de marfa, pana la mijlocul acestei luni. In schimb, pentru traseele judetene - acolo unde sunt cele mai mari necazuri - programul electronic va fi gata abia anul viitor. Reprezentantii asociatiilor profesionale spun ca "situatia impusa de ARR" a determinat ca transportatorii sa fie, in prezent, intr-o situatie cel putin ciudata: in loc sa-si faca meseria, acestia asteapta la usa ARR-ului pentru a-si obtine drepturile.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite