Traian Basescu, inculpat oficial pentru "disparitia" a 16 nave

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* In dosarul "Flota", care a ajuns la Inalta Curte de Casatie si Justitie, mai sunt acuzate alte 79 de persoane * Prejudiciul estimat de PNA: peste 11 mii de miliarde de lei * Basescu sustine ca a actionat in baza documentelor semnate de Adrian Nastase, pe atunci ministru de Externe

Dupa doi ani de ancheta, dosarul "Flota", instrumentat de PNA, a ajuns la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Printre cele 80 de persoane acuzate in dosar sunt nume sonore, cum ar fi actualul primar general al Capitalei si lider al PD, Traian Basescu, fostii ministri ai Transporturilor Paul Teodoru, Aurel Novac, fostul sef al FPS Radu Sarbu, dar si "locotenentii" sai Alin Giurgiu si Nicolae Mihail Dimonie, ca si alti 17 fepesisti, fostii secretari de stat Marinescu Calin Dragomir, Marinescu Gheorghe Adrian si Viorel Oancea, oameni de afaceri precum Adolf Baclea si Dumitru Verioti, diplomatul Mihai Rasica (secretar unu al Ambasadei Romaniei din Atena - Grecia), dar si directori generali, inalti functionari de stat, membri ai Consiliului de Administratie si ai Comitetului Director, conducatori ai altor institutii si structuri care au activat in AGA de la CNM Petromin SA. Toti acestia sunt acuzati de instrainarea ilegala a 16 nave romanesti, fapta pentru care s-a creat statului roman o paguba de peste 11 mii de miliarde de lei, arata comunicatul PNA. Traian Basescu este al 33-lea inculpat al acestui dosar format din 192 de volume, continand aproape 50.000 de pagini. In culpa lui, anchetatorii au gasit "negocierea" intregii afaceri inca de la inceput, in prima parte a anului 1991, cu Calin Marinescu, pentru ca apoi Basescu sa o conduca singur, prin "asumarea ilegala a functiei de director/presedinte al Board of Directors al societatii mixte Petroklav Inc. Bahamas, concomitent cu indeplinirea functiei de ministru". Procurorii PNA considera ca Traian Basescu, secretar de stat si, la scurt timp, ministru al Transporturilor, nu avea abilitatea legala si nici mandat expres, aprobat de Guvernul Romaniei, pentru angajarea autoritatii statului roman la realizarea asocierii cu partener privat in strainatate si, cu atat mai putin, pentru semnarea de documente, pe baza carora a negociat si, in continuare, s-a autoaprobat conducator al societatii mixte. Potrivit Decretului 52/1975, in vigoare, aceasta asociere nu putea fi facuta decat prin Hotarare de Guvern, in deplina concordanta cu conditiile statuate de Banca Nationala cu privire la regimul investitiilor de capital ale Romaniei in strainatate. In plus, anchetatorii au mai subliniat ca Traian Basescu "si-a preconstituit conditiile de a actiona in sensul aratat" inca de pe vremea cand era subsecretar de stat si a fost insarcinat sa numeasca componenta CIS-CNM Petromin SA, ocazie cu care ar fi adaugat ilegal printre atributiile CIS si pe aceea de a aproba asocierile externe, care revenea in realitate doar Guvernului Romaniei. La emiterea ordinelor ilegale prin care a fost schimbat regimul de arborare a pavilionului roman si radierea din Registrul Matricol Roman a celor 16 nave maritime - fapt ce le-a pus sub controlul Christiania Bank Oslo, cu titlu de garantii corporale, prin ipotecare directa si colaterala, cu scopul pierderii acestora prin vanzare directa din Liberia si fara incasarea vreunui venit -, Traian Basescu a conlucrat cu inculpatul Marinescu Calin Dragomir, care, imediat dupa perfectarea afacerii cu grupul de firme Torvald Klaveness Oslo (iunie 1991), a ajuns secretar de stat, sef al Departamentului Transporturi Navale din M.T. si concomitent membru in CIS si presedinte al CA - CNM Petromin SA. "Ambii inculpati, uzand de autoritatea functiilor indeplinite in acea perioada si profitand de modul in care erau percepute in perioada imediat urmatoare evenimentelor din decembrie 1989, au atras cu usurinta participarea celorlalti inculpati la participarea in conducerile societatilor constituite in Liberia, in interesul exclusiv al partenerului extern, si la comiterea numeroaselor incalcari ale legii, excluzand orice control al statului roman asupra navelor". Tot pe seama disfunctiilor si aparentelor create prin abateri de la normele legale interne si internationale privind navigatia civila si proprietatea specifica a navelor maritime, "au actionat, cu stiinta, succesiv, si ceilalti inculpati cu functii ministeriale si inalti functionari ai Fondului Proprietatii de Stat, actionar majoritar, in numele statului roman, la CNM Petromin SA". Tot din documentele de la dosar rezulta ca Traian Basescu, in timp ce indeplinea concomitent functia de ministru al Transporturilor, dar si pe cea de mare sef pe la Petroklav Inc. Bahamas (calitate care ii dadea drept de dispozitie si operare in contul bancar al acestei societati mixte), ar fi permis alimentarea nejustificata a contului firmei cu 500 mii de dolari de la o firma cu care nu avea nici o relatie comerciala si la doua luni de zile dupa ce Petroklav a incetat orice activitate. Practic, PNA considera ca derularea afacerii s-a concretizat in comiterea de infractiuni precum abuz in serviciu in forma calificata, fals intelectual, uz de fals, bancruta frauduloasa, spalare de bani, diminuarea nejustificata a valorii de vanzare a unor active din capitalul de stat, inselaciune si delapidare, pentru care au fost inculpate cele 80 de persoane. Si asta nu este tot, alte 51 de persoane fiind sub lupa PNA, intr-un dosar separat de cercetare. Cat despre cele peste 11.000 de miliarde de lei paguba (echivalentul a peste 324 de milioane de dolari), procurorii au cerut magistratilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie sa dispuna recuperarea lor din averile celor 80 de inculpati. Traian Basescu a declarat pentru Mediafax ca nu a incalcat legea, apreciind ca acuzatiile ce i se aduc in dosarul "Flota" reprezinta o incercare de discreditare a unui adversar politic inaintea alegerilor generale. El a sustinut ca nici in calitate de secretar de stat, nici in calitate de ministru al Transporturilor nu a actionat decat in conformitate cu legile postdecembriste si in acord cu protocolul Comisiei mixte romano-norvegiene, semnat chiar de ministrul de Externe din acea vreme, Adrian Nastase.
Sotia lui Novac: Doamne fereste sa vorbim ce stim noi despre flota!
Fostul ministru al Transporturilor Aurel Novac, inculpat in cazul Flota, nu a putut fi contactat, marti, la telefonul sau mobil raspunzand o persoana care s-a recomandat ca fiind sotia lui si care a afirmat ca instrumentarea acestui dosar este "o comanda politica". Sotia lui Aurel Novac a spus ca jurnalistii nu vor putea vorbi cu fostul ministru al Transporturilor. "Nu o sa vorbiti cu el. Lasati-l in pace. Sa intrebati cine a dat comanda politica si, daca se simte cineva cu musca pe caciula, sa spuna", a afirmat sotia lui Novac. Ea a mai spus ca "oamenii cinstiti nu au loc in aceasta tara". "Doamne fereste sa vorbim ce stim noi despre flota, sa vedeti hotii din tara asta!", a afirmat, de asemenea, sotia lui Aurel Novac, dupa care a inchis telefonul. Nici fostul ministru al Transporturilor Paul Teodoru, inculpat si el in cazul Flota, nu a putut fi contactat, la telefonul sau raspunzand tot o femeie, care a spus ca acesta este plecat, nu stie cand va reveni si ca nu poate indica nici o modalitate de a-l contacta.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite