Tractorul, Roman si ARO trec in proprietate privata

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In premiera nationala, Uzinele Roman au fost vandute la pretul simbolic de 1 euro firmei Pesaka Astana. Pentru pachetele majoritare de actiuni ale societatilor Tractorul si ARO, cumparatorii - Landini

In premiera nationala, Uzinele Roman au fost vandute la pretul simbolic de 1 euro firmei Pesaka Astana. Pentru pachetele majoritare de actiuni ale societatilor Tractorul si ARO, cumparatorii - Landini si Crosslander - au platit 250.000 de euro, respectiv 150.000 de dolari. In schimb, Landini a preluat datorii comerciale de 17 milioane euro, Crosslander de 11,4 milioane USD, iar Pesaka Astana de 45 milioane euro. Legile speciale pentru privatizarea celor trei societati (Ordonante de Urgenta - n.n.) vor fi supuse spre aprobare Parlamentului "De astazi, s-a terminat cu pierderile generate de aceste trei societati, ele vor incepe, in sfarsit, sa plateasca taxe si impozite, sa-si plateasca utilitatile si sa produca si altceva decat pierderi", a declarat, cu vadita usurare, ieri, la Palatul Victoria, seful Autoritatii pentru Privatizare, Ovidiu Musetescu, dupa ce s-au semnat contractele de privatizare pentru Tractorul, Roman si ARO. Aflate intr-o continua deriva economica si financiara, cele trei societati au creat mari probleme guvernului, acumuland datorii uriase fata de bugetul statului, de ordinul miilor de miliarde si generand conflicte sociale de anvergura, atat la Brasov, cat si la Campulung. La un moment dat, pentru a stinge conflictele, guvernul a recurs la "stratagema" achitarii datoriilor acestor societati, catre furnizorii de utilitati, dupa ce facuse alte concesii succesive, precum comenzile de stat sau iertarea de plata impozitelor. Dar iata care sunt principalele conditii contractuale in care cele trei societati au fost privatizate. Pentru pachetul majoritar de actiuni al SC Tractorul, compania italiana Landini a platit doar 250.000 de euro, dar a preluat datorii si credite comerciale neachitate in valoare de 17 milioane euro. De asemenea, Landini s-a angajat, prin contract, ca va investi peste 28 milioane de euro, ridicand, astfel, valoarea totala a tranzactiei la 45 milioane dolari. In plus, compania italiana s-a angajat sa nu disponibilizeze, deocamdata, nici unul dintre cei aproximativ 3.300 de salariati. Firma americana Crosslander a platit pentru pachetul majoritar de actiuni al SC ARO doar 150.000 de dolari, dar a preluat credite nereturnate si datorii comerciale de 11,4 milioane dolari. Cu investitiile angajate de cumparator, valoarea totala a tranzactiei se ridica in acest caz la 15,8 milioane dolari. "In plus, Crosslander a investit in Brazilia peste 10 miliarde dolari, intr-o sectie de productie si asamblare a autoturismelor ARO, care vor fi vandute pe piata americana, sub brandul Crosslander" - a spus Ovidiu Musetescu. Interpelat de liderul de sindicat de la ARO, care a intrebat cine le va achita restanta de 4 salarii, Musetescu a spus: "Eu stiu ca salariile se platesc in baza productiei realizate, deci, daca ati facut si ati vandut masini, problema se va transa intre dumneavoastra si fosta echipa manageriala". Privatizarea Uzinelor Roman consemneaza o premiera romaneasca, din doua motive. In primul rand, pachetul majoritar de actiuni a fost vandut la pretul simbolic de 1 euro. In schimb, firma Pesaka Astana a preluat nu mai putin de 45 milioane de euro, drept datorii si credite comerciale nereturnate de Roman si s-a angajat sa investeasca in tehnologizare si mediu alte 4 milioane de euro. In al doilea rand, Roman a fost privatizata ca parc industrial, cumparatorul urmand sa mentina nucleul productiv, de constructie si asamblare a camioanelor, iar restul capacitatilor de productie sa fie inchiriate si concesionate in regim de parc industrial. "Printr-o hotarare de guvern va fi numit Administratorul General al Parcului Industrial care, potrivit legii, va gestiona aceasta activitate" - a precizat Ovidiu Musetescu. Acesta considera ca, prin punerea in functiune a unor capacitati de productie in viitorul parc industrial, o mare parte din personalul de la Roman, ce urmeaza a fi disponibilizat, isi va gasi din nou de lucru. Atat la Roman, cat si la ARO, restructurarea personalului urmeaza sa fie facuta de noii proprietari, in baza unor acorduri incheiate cu sindicatele. In fine, sa mai notam ca toate cele trei privatizari au fost facute atipic, prin stergerea unei importante parti din datoriile istorice acumulate de-a lungul anilor, ceea ce presupune modificarea Legii 137 privind accelerarea privatizarii. "Actele normative, sub forma ordonantelor de urgenta, vor fi inaintate Parlamentului, iar transferul efectiv al proprietatii se va face odata cu publicarea lor in Monitorul Oficial" - a precizat Ovidiu Musetescu.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite