VIDEO Totul despre legea anvelopelor de iarnă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în orice zi a anului în care drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei. Când drumul este uscat, şoferii nu vor fi amendaţi dacă nu au anvelope de zăpadă.

Intrarea în vigoare a Legii „anvelopelor de iarnă" începând de la 1 noiembrie a provocat o mulţime de discuţii din cauza diferitelor interpretări ale actului normativ. Împreună cu reprezentanţii Poliţiei Rutiere am lămurit toate problemele sesizate de cititorii noştri. „Dacă, spre exemplu, pe 15 noiembrie vor fi 10 grade Celsius, şoferii nu trebuie să circule cu maşinile echipate cu anvelope de iarnă.

image

Acestea sunt obligatorii însă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei, chiar dacă acest lucru se întâmplă, să zicem, pe 15 mai", ne-a precizat Florin Pană, comisar-şef în cadrul Direcţiei Poliţiei Rutiere. Practic, după 1 noiembrie, echiparea cu anvelope de iarnă este necesară în orice zi a anului în care drumul este acoperit cu gheaţă, zăpadă sau polei.

Fără documente de certificare

Controlul în trafic poate fi făcut de agenţii de circulaţie împreună cu inspectorii Registrului Auto Român sau doar de către poliţişti întrucât este vorba despre verificarea dotării autovehiculului, şi nu de starea tehnică a acestuia.  „În lege nu este prevăzut un document care să ateste certificarea unei anvelope dacă este sau nu de iarnă. Aşadar, în timpul verificărilor în trafic, şoferii nu trebuie să prezinte un certificat care să ateste că folosesc anvelope de iarnă.

image

Agenţii de circulaţie vor verifica dacă pe cauciucuri există inscripţionate iniţialele M+S, M.S, MS, M&S (Mud & Snow). Obligativitatea inscripţionării anvelopelor pentru zăpadă cu unul dintre aceste simboluri este prevăzută în Directiva 92/23 a Consiliului Europei", ne-a declarat Florin Pană. Inscripţiile M şi S sunt prescurtarea pentru mud & snow, adică „noroi şi zăpadă".

Când folosim „all season"

Majoritatea cauciucurilor „all seasons" sunt inscripţionate cu iniţialele „M+S", deci sunt conform cu legislaţia din România. Nu sunt regulamentare anvelopele pe care există inscripţia „all season", dar lipsesc iniţialele M+S, MS, M.S, M&S. Acest tip de cauciucuri este însă foarte rar întâlnit.  Toate vulcanizările şi service-urile de roţi la care au fost reporterii „Adevărul" aveau doar cauciucuri „all season" cu inscripţiile M+S.

image

„Actele normative europene nu definesc  anvelopele «all season» şi nu prevăd acest marcaj de natură comercială, în consecinţă, anvelopele «all season» nu pot fi considerate ca echivalente cu cele pentru zăpadă, decât dacă sunt marcate suplimentar cu unul dintre simbolurile  M+S, MS, M.S, M&S", ne-a declarat comisarul-şef Cristian Călin, adjunctul şefului Poliţiei Rutiere. Acelaşi lucru a fost confirmat şi de reprezentanţii Registrului Auto Român.

Câte cauciucuri sunt necesare

Reprezentanţii ARR precizează că echiparea cu anvelope de iarnă nu se face aşa cum vrea şoferul, ci este reglementată. „În cazul autoturismelor şi maşinilor până în 3,5 tone se echipează cu anvelope de iarnă toate roţile maşinii. La vehiculele comerciale de peste 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu o capacitatea de peste 8+1, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii numai pe roţile de tracţiune", ne-a declarat şeful ARR, Florian Coman. 

Amenzi

În cazul în care şoferii sunt depistaţi că nu au maşinile echipate cu anvelope de iarnă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei amenzile sunt cuprinse între 603 şi 1.340 de lei plus suspendarea certificatului de înmatriculare.

"Anvelopele de zăpadă trebuie să fie marcate cu inscripţiile M+S, MS, M.S, M&S, conform actelor normative europene.''
Cristian Călin adjunctul şefului Direcţiei Rutiere

image



Cauciucurile reşapate, privite cu suspiciune

Apropierea iernii scoate din amorţeală şoferii, care, din 1 noiembrie, trebuie să fie pregătiţi pentru a-şi echipa autoturismele cu anvelope de iarnă. Şi cum cauciucurile de iarnă noi costă, în funcţie de marcă şi dimensiuni, între 180 şi 700 de lei bucata, mulţi aleg să-şi achiziţioneze cauciucuri second hand sau reşapate.

Certificat de calitate

La hipermarketul Real, oferta pentru cauciucurile reşapate este tentantă. Preţurile sunt cuprinse, în funcţie de dimensiuni, între 159 şi 249 de lei. Cauciucurile reşapate comercializate aici au certificat de calitate TUV şi au fost fabricate în Germania. „Anul trecut am cumpărat cauciucuri second-hand şi mi-a părut rău. Toată ziua făceam pană. Acum am zis să încerc astea reşapate. Poate ţin mai bine, dar tot mai ieftine sunt decât cele noi", a spus Marius Borcuti (33 de ani), inginer.

În marile magazine există o ofertă bogată de anvelope reşapate 

Reşapate după norme europene

Şeful RAR Cluj, Marius Panait, a precizat că autorizate pentru a fi comercializate sunt doar cauciucurile reşapate care sunt inscripţionate cu E, după care urmează una sau două cifre. „Acestea sunt reşapate conform normelor şi directivelor prevăzute de Uniunea Europeană", a precizat Panait. Şoferii care doresc să aibă siguranţa că au făcut treabă bună îşi cumpără cauciucuri noi de iarnă, chiar dacă sunt nevoiţi să scoată pentru acest lucru mai mulţi bani din buzunare. „Lucrez ca taximetrist, sunt mereu pe şosele. Pentru mine e importantă siguranţa mea şi a clienţilor mei. Nu am încredere în cauciucurile reşapate. Practic, noi ajungem să ne folosim de ceea ce aruncă alţii. Nu ar trebui nici măcar să fie autorizate", a spus clujeanul Adrian Cămărăşan (37 de ani), de profesie taximetrist.

image

Controlul în trafic

Poliţia Rutieră va verifica inscripţiile de pe cauciucuri

Registrul Auto Român a făcut pentru ziarul „Adevărul" câteva precizări pe care le redăm integral.

1 Anvelopele pe care scrie „all season" sau orice altă denumire similară sunt acceptate ca anvelope de iarnă dacă au inscripţionarea M+S, MS, M.S., M&S (mud & snow).

2 Verificarea anvelopelor în trafic este făcută de echipajele mixte Poliţie Rutieră - RAR. Nu putem exclude posibilitatea ca verificarea anvelopelor să fie făcută doar de către agenţii de circulaţie.

3 Atunci când controlul este făcut de un echipaj mixt, conformitatea anvelopelor de iarnă se face prin verificarea inscripţionării anvelopelor cu M+S. Nu se solicită un document care să ateste conformitatea anvelopelor. Se verifică însă în sistemul informatic al RAR dacă dimensiunile anvelopelor existente pe vehicul sunt înscrise în cartea de identitate şi dacă uzura acestora este în limitele de toleranţă.

Mâine în „Adevărul"

Legislaţia privind anvelopele de iarnă în Europa şi motivul creşterii preţului cauciucurilor

image
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite