Tinerii absolvenţi, cei mai interesaţi de serviciile unui consilier de carieră

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele mai multe solicitări pentru asemenea tip de consultanţă provin din domenii precum vânzări, IT şi finanţe/bănci V-aţi plictisit de actualul job? Consilierul de carieră vă poate

Cele mai multe solicitări pentru asemenea tip de consultanţă provin din domenii precum vânzări, IT şi finanţe/bănci

V-aţi plictisit de actualul job? Consilierul de carieră vă poate ajuta să luaţi decizia corectă atunci când faceţi o schimbare majoră în activitatea profesională.

La 33 de ani, Ioana C. activa în departamentul de marketing al unei instituţii bancare. Cu toate acestea, activitatea pe care o desfăşura nu era în concordanţă cu ceea ce visa încă din adolescenţă: să aibă propria sa afacere, în domeniul organizării de evenimente.

Un consilier de carieră a ajutat-o însă să ia o decizie şi să facă o schimbare radicală pe plan profesional, astfel că în prezent Ioana îşi conduce propria afacere.

Decizia în acest sens a fost luată după mai multe şedinţe în care a beneficiat de sfaturile unui consilier de carieră. Evaluările sunt cheia oricărei decizii de a recurge la schimbare. Schimbarea este văzută ca un factor esenţial ce determină dezvoltarea proprie.

Dezvoltare incipientă în România

Majoritatea studiilor arată că în medie, fiecare om schimbă pe parcursul vieţii câteva joburi sau, uneori, câteva domenii de activitate.

Dacă în străinătate, consultantul care te ajută să iei o decizie în ceea ce priveşte alegerea unui domeniu sau altul, alegere bazată pe calităţile şi abilităţile celui direct vizat, este un actor obişnuit în domeniul resurselor umane, în România acesta a cunoscut o dezvoltare vizibilă doar în ultimii ani.

"Zona de consiliere în carieră este încă la început în România, însă a cunoscut o mare dezvoltare în ultimii ani. Există acum şi în România evaluări vocaţionale care surprind compatibilitatea cu anumite domenii profesionale.

Un astfel de exemplu este evaluarea online MAPP (Motivational Appraisal of Personal Potential)", a declarat, pentru "Adevărul", Alexandra Urseanu, Account Executive în cadrul companiei de recrutare şi consultanţă în resurse umane Hart Human Resource Consulting.

Potrivit acesteia, această evaluare a fost dezvoltată în urmă cu 45 de ani în SUA, oferind informaţii despre ariile vocaţionale majore, motivaţia pentru activităţile preferate, compatibilitatea cu diverse profesii etc. Prin definiţie, consilierul în carieră este acel specialist care oferă suport unui client în luarea unor decizii legate de viaţa sa profesională.

Prezenţa sa ar trebui să fie o constantă pe tot parcursul mediilor diferite în care se dezvoltă un individ. "În mod ideal, ar trebui să-l găsim în orice mediu - de la mediul şcolar, la centrele de carieră din universităţi, şi nu în ultimul rând în cadrul companiilor, pentru a oferi suport în dezvoltarea angajaţilor"- spune Alexandra Urseanu.

Şedinţele de consilere îţi pot schimba definitiv domeniul de activitate

Scopul serviciului de consiliere este acela de a identifica împreună cu respectivul client o serie de puncte forte şi necesităţi de dezvoltare. Pe baza acestora se creează un plan de acţiune care poate cuprinde, la rândul său, o zonă de recomandări de traininguri şi cursuri care vor duce la dezvoltarea persoanei.

Evaluarea se face după o analiză obiectivă

Reprezentanţii HR România susţin că evaluarea unei persoane care solicită astfel de servicii se face pornind de la o analiză obiectivă a competenţelor celui în cauză. "Consilierul te ajută să-ţi pui în ordine ideile privind cariera, să-ţi conştientizezi resursele, calităţile, abilităţile, deprinderile, să cunoşti cerinţele pieţei de muncă, să-ţi dobândeşti autonomia, încrederea în sine şi să te pregătească pentru luarea deciziilor", precizează echipa HR România.

Potrivit acestora, consilierul te ajută să-ţi identifici calităţile necesare pentru o anumită direcţie profesională, fie că vrei să schimbi doar funcţia sau chiar domeniul, şi să le raportezi la informaţiile despre carieră. "Un bun consilier nu te critică, nu te judecă, nu-ţi oferă sfaturi cu privire la alegerea făcută şi nici nu-ţi impune un anumit drum sau o anumită "reţetă a succesului".

El te poate ajuta doar să înţelegi care sunt acele proceduri şi strategii asociate schimbării de carieră", subliniază echipa HR România.

Alexandra Urseanu susţine că la finalul unei astfel de consiliere, solicitantul va beneficia de o imagine mult mai clară asupra propriei persoane, aspura punctelor forte pe care poate construi, asupra oportunităţilor de dezvoltare. Nu în ultimul rând, această "oglindă" obiectivă asupra sinelui, este corelată cu domeniile profesionale compatibile.

Consilierul nu îţi găseşte job

Apelarea la un consilier în carieră nu presupune însă şi găsirea efectivă a unui loc de muncă. "Există o confuzie ce intervine în acest proces şi care este des întâlnită. Foarte mulţi clienţi au pretenţia ca în urma şedinţelor de consiliere, este de datoria consultantului să îi găsească un job. Recrutarea şi selecţia şi consilierea sunt două entităţi diferite care, chiar dacă se susţin reciproc, nu au acelaşi scop", spune Urseanu.

O şedinţă de consiliere, între 50 şi 200 euro

Preţul unei şedinţe de consiliere poate ajunge şi la 200 de euro. " O şedinţă de consiliere poate varia între 50 şi 200 euro, în funcţie de companie şi de politica acesteia", spune Urseanu.

Din clienţii HART care apelează cel mai des la acest serviciu, cea mai mare pondere este reprezentată de tinerii la început de drum, care îşi dau seama că într-o piaţă competitivă cum este cea din România, este bine să se << înarmeze >> cu toate resursele pe care le au la îndemână pentru a lua cele mai bune decizii legate de viaţa lor profesională."

Cu toate acestea, la astfel de servicii apelează şi persoanele cu experienţă în carieră, care îşi doresc o reconversie profesională sau, pur şi simplu, să se autodescopere", precizează Urseanu.

De cealaltă parte, oficialii HR România susţin că în prezent, cel puţin în România, domeniile de activitate unde există cele mai mari solicitări pentru serviciile de consiliere în carieră sunt vânzările, IT-ul şi finanţe/bănci.

Paşi de urmat când simţi nevoia unei schimbări

Evaluare şi motivaţie. Majoritatea oamenilor îşi schimbă cariera pentru că nu le mai place munca pe care o desfăşoară, şeful sau compania în care lucrează. Este util să se identifice factorii care provoacă disconfortul cel mai mare.

Pentru a descoperi ce vă inspiră şi vă motivează, este nevoie să acordaţi suficient timp analizei activităţilor pe care le faceţi cu plăcere sau nu. Îndreptaţi-vă atenţia către domeniile profesionale legate de aceste activităţi. Folosiţi instrumentul de evaluare a motivaţiilor si intereselor dvs. pentru a vă redescoperi obiectivele ce vă pot aduce satisfacţie şi pentru a alege un traseu profesional potrivit.

Examinarea potenţialelor domenii profesionale. După ce aţi descoperit sau redescoperit dorinţele dvs., analizaţi domeniile profesionale în care vă puteţi dezvolta. Nu vă temeţi de nesiguranţa pe care o simţiţi - aceasta este o parte naturală a procesului schimbării. Profunzimea analizei depinde de schimbarea pe care doriţi să o faceţi.

Studii şi calificare. Poate să fie nevoie să vă dezvoltaţi abilităţile practice şi să vă lărgiţi cunoştinţele. Examinaţi posibilităţile de formări şi traininguri şi în ce măsură angajatorul vă propune aceste lucruri. Dacă v-aţi decis să obţineţi un nivel mai înalt al studiilor dvs., asiguraţi-vă care ar fi posibilităţile ulterioare de evoluţie în cariera, pe baza acestor noi certificări.

Reţeaua proprie de contacte. Prin reţeaua de contacte puteţi fi directionaţi, sfătuiţi. Vi se pot oferi informaţii concrete privind o companie sau domeniu profesional de care sunteţi interesat sau puteţi fi prezentat unor persoane care lucrează deja în respectivul domeniu.

Experienţă. Dacă vă implicaţi într-o profesie nouă, fiţi pregătiţi să începeţi de la zero. Dacă începeţi să lucraţi part-time sau chiar să faceţi muncă voluntară în sfera noii profesii, nu numai că vă veţi putea confirma hotărârea luată, dar vă va asigura şi experienţa profesională în noul domeniu.

Încercaţi diverse posibilităţi în cadrul organizaţiei în care lucraţi în prezent. Unii oameni îşi schimbă jobul sau departamentul în care lucrează, însă nu îşi schimbă angajatorul. O persoană poate fi mai productivă şi motivată lucrând într-o o altă funcţie, într-un alt departament. Când doriţi să faceţi o schimbare în carieră trebuie să fiţi sigur că aveţi pregătirea şi cunoştinţele potrivite pentru a face faţă noilor provocări.

Fiţi flexibil. Urmăriţi-vă obiectivele cu perseverenţă, însă aşteptaţi-vă şi la ostacole. Nu permiteţi ca acestea să vă descurajeze. Analizaţi posibilele decizii. Reorientaţi-vă spre activităţi şi responsabilităţi care pot duce progresiv către o altă carieră.

Foarte mulţi clienţi au pretenţia că este de datoria consultantului să îi găsească un job. Recrutarea şi selecţia şi consilierea sunt două entităţi diferite care, chiar dacă se susţin reciproc, nu au acelaşi scop
Alexandra Urseanu, account executive Hart Human Resource Consulting

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite