Testele psihometrice scad gradul de subiectivism al recrutorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Angajatorii apelează la astfel de tehnici pentru a evalua candidaţii pentru poziţiile de top şi middle management Cu câteva zeci de euro, cât este preţul unei evaluări complexe, poţi

Angajatorii apelează la astfel de tehnici pentru a evalua candidaţii pentru poziţiile de top şi middle management

Cu câteva zeci de euro, cât este preţul unei evaluări complexe, poţi creşte de cinci-şase ori şansele ca angajatul selecţionat să răspundă aşteptărilor. Persoanei testate îi sunt determinate stilul de gândire, trăsăturile comportamentale, interesele ocupaţionale, dar şi compatibilitatea cu postul. Piaţa serviciilor de evaluare a personalului se ridică la aproape 15 milioane de euro şi se va tripla în următorii şase ani.

Doru Dima, director al Profiles International România, estimează că doar 25% din evaluările profesioniste se fac cu ajutorul firmelor de consultanţă de profil. Studiile arată că doar un angajat din şapte, ales numai pe baza interviului, confirmă aşteptările iniţiale. Verificările referinţelor nu ridică rata de succes decât la 26%.

"Evaluarea tendinţelor comportamentale creşte rata de succes a angajărilor la 38%. Atunci când şi stilul de gândire este evaluat, şansele cresc la 54%, iar dacă se adaugă evaluarea intereselor ocupaţionale, succesul apare în 66% din cazuri", conform studiilor realizate de Profiles International. Cele mai impresionante rezultate sunt obţinute când se foloseşte o evaluare completă, cea care măsoară stilul de gândire, trăsăturile comportamentale, interesele ocupaţionale, dar şi compatibilitatea cu postul. Produsele Profiles International identifică potenţialii angajaţi de succes în peste 75% din cazuri, potrivit statisticilor firmei.

Evaluările sunt pentru middle şi top management

Firmele străine sunt primele care folosesc instrumentele sofisticate de management, dar nu sunt singurele. Doru Dima face un portret-robot al clientului. Astfel, serviciile de evaluare sunt utilizate de companiile care doresc să funcţioneze pe principiul managementului prin obiective, companiile care doresc să eficientizeze sistemul de recompensă-recunoaştere, companiile care vor să-şi motiveze angajaţii, companiile interesate de managementul calităţii şi administraţiile care s-au săturat de nepotisme. Angajatorii apelează la astfel de servicii pentru a testa persoanele care candidează pentru poziţiile de top şi middle management, cele de specialişti şi posturile tehnice. Mai rar sunt evaluate cu astfel de teste persoanele care nu au nici măcar studii medii.

O sesiune costă între 55 şi 75 de euro

"Noi recomandăm utilizarea instrumentelor de evaluare şi în procesul de auditare a nevoilor de training. Ne ajută semnificativ la identificarea nevoilor specifice de dezvoltare a grupului-ţintă, pentru stabilirea obiectivelor măsurabile ale sesiunii de training, a stilurilor de învăţare preferate de participanţi, pentru alegerea aplicaţiilor şi exerciţiilor potrivite", arată Roxana Mocanu, director al HR Academy din cadrul firmei de consultanţă Codecs.

O evaluare completă, cea care măsoară stilul de gândire, trăsăturile comportamentale, interesele ocupaţionale şi compatibilitatea cu postul se face într-o oră şi costă între 55 şi 75 de euro, în funcţie de volumul de evaluări solicitat de client, spune reprezentantul Profiles International. Un raport complet, de dezvoltare, bazat pe chestionarul de personalitate şi pe cel de motivaţie costă la Cut-e 130 de euro, spune Sabina Partenie, consultant în cadrul companiei de profil Cut-e, care atrage atenţia că pe piaţă un profil de personalitate "premium" poate ajunge la 2-300 de euro. Pentru chestionarul de personalitate costul este de 30 de euro. Ca strategie de marketing, Cut-e promovează completarea gratuită a cât mai multor chestionare şi taxarea doar a celor pentru care clientul doreşte un raport, facilitate oferită şi de faptul că testarea se face online şi nu presupune costuri pentru furnizor. "Poţi să tes tezi 1.000 de oameni şi plăteşti pentru 10, ale căror rapoarte le doreşti", explică reprezentantul Cut-e. Dacă până acum firma a utilizat testele mai mult în proiectele proprii de consultanţă, de acum managerii vor să le promoveze ca produse independente. Sunt avute în vedere atât companiile de recrutare şi firmele care fac angajări, cât şi candidaţii ce vor să vadă cum se pot dezvolta. Este în discuţie şi vânzarea serviciilor prin intermediul unui site de recrutare, a adăugat Partenie. Ceea ce îi convinge pe utilizatori să devină clienţi, ca şi reprezentanţi ai companiilor care le conduc, este chiar completarea unui test.

Companiile sunt clienţii cei mai întâlniţi şi la Codecs, dar şi indivizii au înţeles că sunt răspunzători pentru propria traiectorie de carieră şi vor să se privească prin lentilele unui evaluator.

Piaţa se triplează, dar se şi educă

Afacerea serviciilor de evaluare este de aproximativ 15 milioane de euro, aproape 40% defăşurându-se on-line, estimează Dima, care crede că peste şase ani ea va fi de 50 milioane de euro. "Evaluările vor sta la baza dezvoltării viitoare a oricărei companii", spune Doru Dima. Profiles International lucrează în prezent pentru 14 firme de stat şi private sau regii autonome. La nivel local, jucători importanţi, cu venituri de 2-3 milioane sunt doar doi, unul dintre ei fiind Profiles International, ale cărui afaceri aproape s-au triplat anul trecut. Întreaga piaţă a avut o tendinţă puternică de creştere, estimată de Dima la 20-30%. Trendul este acum ca evaluările să se desfăşoare online. Chiar şi atunci când se fac pe reţeta clasică, "creion-hârtie", rezultatele se introduc în computer. Mocanu observă o anume neîncredere a clienţilor asupra eficacităţii diverselor instrumente de evaluare disponibile pe piaţa românească. Faptul că din ce în ce mai mulţi potenţiali clienţi se interesează dacă evaluările sunt fundamentate pe cercetări în piaţa românească, dacă sunt adaptate specificului culturii româneşti indică o sofisticare a pieţei. În plus, se observă o particularizare a instrumentelor.

"Tendinţa este de personalizare a instrumentelor de evaluare, astfel încât să servească profilului de cultură organizaţională sau subculturii departamentului pentru care sunt poziţii de completat", adaugă directoarea HR Academy. Ea dă şi un exemplu: proactivitatea sau empatia sunt ingrediente dorite a se regăsi în profilul ocupanţilor multor posturi, dar pentru vânzători sunt dominante esenţiale.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite