Termopane la fregată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

la comiterea unor fraude de proporţii comise în timpul derulării procesului de achiziţie, de către statul român, din Marea Britanie, a unor nave militare". Solicitarea a fost trimisă spre

la comiterea unor fraude de proporţii comise în timpul derulării procesului de achiziţie, de către statul român, din Marea Britanie, a unor nave militare". Solicitarea a fost trimisă spre soluţionare Parchetului General. Pe 10 mai, Direcţia de cooperare internaţională din cadrul Parchetului instanţei supreme a trimis documentele către DNA, considerând că ar exista indicii privind eventuale fapte de corupţie, ceea ce ar atrage competenţa procurorilor acestui departament. În momentul de faţă, cererea de înfiinţare a Comisiei rogatorii se află în derulare.

Româncă arestată la Londra
Potrivit ediţiei de ieri a cotidianului "The Guardian", poliţia londoneză l-a arestat pe cetăţeanul britanic Barry George (61 de ani), consultantul firmei britanice de armament BAE Systems în afacerea fregatelor, şi pe soţia sa, de origine română, Georgiana George (41 de ani). Compania BAE Systems e cercetată în prezent de Oficiul britanic anti-fraudă. Ancheta declanşată vizează un comision de 7 milioane de lire sterline despre care încă nu se ştie cine l-a încasat. "The Guardian" citează surse care susţin că un milion de lire ar fi fost plătit intermediarului firmei BAE Systems, Barry George. BAE Systems refuză să spună cui au fost plătite celelalte şase milioane de lire sterline, deşi se ştie că beneficiarii sunt din afara ţării. Surse judiciare suţin că ar fi vorba despre mai mulţi oameni politici români cu putere de decizie la acea vreme.

Năstase, Dip şi Mihai Tănăsescu vor fi audiaţi de procurori
Povestea a început în 2002 când, prin Hotărârea de Guvern 1432, s-a parafat achiziţionarea fregatelor de către MApN prin compania Romtehnica, la preţul de 116 milioane lire sterline. Documentul a fost semnat de prim-ministrul Adrian Năstase şi contrasemnat de Dan Ioan Popescu, ministrul industriei şi resurselor, Mihai Tănăsescu, ministrul finanţelor publice, şi George Cristian Maior, secretar de stat în cadrul MapN. Doi ani mai târziu, tot printr-o hotărâre de guvern, CN Romtehnica SA a fost mandatată ca, "în numele şi pentru MApN să încheie pentru achiziţia de servicii şi produse
Suport logistic pe termen lung pentru fregatele T22R, Regele Ferdinand şi Regina Maria
un acord-cadru cu durata de 15 ani cu firma britanică BAE Systems Ltd". Acest act normativ a fost semnat de Adrian Năstase, Gheorghe Matache, secretar de stat MApN, şi Gheorghe Gherghina, secretar de stat în Ministerul Finanţelor Publice. Conform procedurii judiciare, toate persoanele care au semnat aceste documente vor fi audiate de către procurorii DNA.Cele două fregate, fabricate în anii 1980, au intrat deja în serviciul Forţelor Navale Române. Chiar înainte de achiziţia acestora, au existat mai multe voci care au considerat că este vorba despre o afacere proastă pentru România, speculându-se anumite interese financiare.Ioan Mircea Paşcu, ministrul apărării din acea vreme, s-a declarat surprins de arestările de la Londra, susţinând că nu cunoaşte detaliile contractului.MApN a precizat "că nu a fost parte a contractelor încheiate între Ministerul Apărării al Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord cu contractorul acestuia, BAE Systems, şi/sau cu subcontractorii acestei companii. Acordul de achiziţie şi modernizările ce trebuiau efectuate s-au derulat conform contractului, fregatele au parcurs programul de testare pe mare, au fost recepţionate de o comisie a MApN, navele aflându-se în serviciul operativ".

BAE Systems, în centrul mai multor scandaluri de corupţie
Cu un profit de circa 15 miliarde de lire sterline, BAE Systems, fost British Aerospace, este unul dintre cei mai puternici producători de armament din lume. Compania a fost însă în repetate rânduri subiectul unor scandaluri de corupţie. În 1996, a ieşit la lumină comisionul de 7 milioane de lire plătit de BAE ministrului de externe din Qatar, în schimbul achiziţiilor de armament. În 2003, alt scandal zgâlţâie compania: 60 de milioane de lire, dintr-un fond secret, au fost folosite de BAE pentru a mitui pe şeful achiziţiilor aviaţiei militare saudite cu vacanţe şi maşini de lux. Cel mai recent scandal datează de anul trecut şi se referă la peste un milion de lire plătit unor intermediari chilieni în schimbul unor contracte.

Ilina: TranzacţiiLE presupun şi comisioane legale
"Îl ţin minte pe Barry George. Nu pot să spun despre el nici că a lucrat cinstit, nici că ar fi comis vreo neregulă. La tranzacţii de genul acesta, intermediarii au dreptul la comisioane legale, dar, dacă a intervenit poliţia engleză, înseamnă că poate fi vorba despre alte lucruri. Eu nu mă pot pronunţa asupra acestor aspecte, specialiştii de la MApN cunosc cel mai bine toate detaliile", a declarat, pentru Mediafax, Decebal Ilina, fost secretar de stat în Ministerul Industriilor şi Resurselor.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite