Teologii ii cer lui Benedict al XVI-lea sa mentina dialogul cu Biserica Ortodoxa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alegerea unui nou Suveran Pontif este prilej de firesti speculatii politice si teologice. Pentru a avea o imagine mai clara din perspectiva bisericeasca, am adresat cateva intrebari unor autoritati in

Alegerea unui nou Suveran Pontif este prilej de firesti speculatii politice si teologice. Pentru a avea o imagine mai clara din perspectiva bisericeasca, am adresat cateva intrebari unor autoritati in domeniu. Pr. Prof. Wilhelm Danca este rectorul Institutului Teologic Romano-Catolic din Iasi. L-am intrebat ce inseamna alegerea Papei Benedict al XVI-lea pentru catolicii din Romania.
- Reprezinta o binecuvantare!, asa cum spune si numele pe care si l-a ales. insa noul Papa este dar al lui Dumnezeu si binecuvantare nu doar pentru catolicii din Romania, ci si pentru ceilalti crestini din tara noastra, intrucat astazi atat Biserica Catolica, cat si celelalte biserici si comunitati crestine de la noi se confrunta cu situatii deosebit de grele, ca, de exemplu, criza familiei, educatiei si vocatiilor, criza moralei politice, sociale si sexuale etc. Din acest punct de vedere, Papa Ratzinger este vazut ca un pastor providential, in stare sa conduca barca Bisericii spre apele adanci ale credintei, acolo unde vom putea redescoperi si imbratisa identitatea noastra crestina cu un nou elan si, de ce nu, cu entuziasm.
- La randul nostru, nu putem privi decat cu bucurie crestina aceasta alegere. Incredintati ca noua functie isi asaza amprenta asupra acestei personalitati de exceptie, in ce masura considerati ca functia avuta inainte, adica aceea de presedinte al Congregatiei pentru Doctrina Credintei, va influenta activitatea sa viitoare de Suveran Pontif?
- Alegerea Papei este o lucrare si divina, si umana. Prin urmare, cel ales trebuie vazut cu doi ochi: ochiul lui Dumnezeu si ochiul omului. in privinta Papei Benedict al XVI-lea, sa avem incredere in ochiul lui Dumnezeu, care a vazut bine si a facut o alegere buna, pentru ca are incredere in aceasta personalitate. Prin harul divin al alegerii, din custode prudent al ortodoxiei credintei sau din "umil lucrator in via Domnului", cardinalul Joseph Ratzinger a devenit Tata (Papa), Parinte al intregii crestinatati. Atunci cand Dumnezeu ii da omului o misiune de indeplinit, ii da si sprijinul puterii harului de a duce la indeplinire misiunea. Papa Ratzinger crede lucrul acesta atunci cand spune crestinilor adunati in Piata Sfantul Petru: "Dumnezeu stie sa faca lucruri mari cu instrumente neputincioase, de aceea ma incredintez rugaciunilor voastre". in prima sa interventie, desi scurta, Papa a manifestat un gust aparte pentru lucrurile spirituale si mistice. Ei bine, daca vreti sa-l cunoasteti si sa-l intalniti pe noul Papa, va rog sa poftiti in aceasta zona mistica prin rugaciune si intimitate cu Dumnezeu.
- Putem anticipa cum va continua noul Papa agenda ecumenica si inter-religioasa, care va fi relatia cu ortodocsii?
- Metodologia raporturilor dintre catolici si ceilalti crestini, dintre catolici si necrestini era vazuta de cardinalul Ratzinger in lumina relatiei stranse dintre dragoste si adevar: dragostea fara adevar este oarba, iar adevarul fara dragoste este un tambal zanganitor. Noul Papa este convins ca numai dialogul dragostei si bazat pe adevar poate sa aduca roade. Va fi asemanatoare cu relatia cultivata de Papa Ioan Paul al II-lea, pentru ca, intr-un anumit fel, sufletul relatiilor ecumenice din pontificatul anterior a fost cardinalul Joseph Ratzinger. Dialogul cu Biserica Ortodoxa era pe primul plan in agenda ecumenica a Papei Ioan Paul al II-lea si cred ca, in aceasta privinta, Papa Benedict al XVI-lea nu va schimba ordinea de zi, dar, avand in vedere structura personalitatii sale, va adanci dialogul, deschizand noi perspective teologice si spirituale. Totusi, sa nu uitam ca dialogul se poarta intre cel putin doi parteneri. Prin urmare, relatia cu ortodocsii depinde intr-o anumita masura si de ortodocsii insisi. Intentia dreapta si buna vointa constituie contributia umana efectiva la orice fel de dialog. Timpul roadelor il stabileste Dumnezeu.
Am apelat si la opiniile Pr. Prof. Gheorghe Popa, decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa "Dumitru Staniloaie" din Iasi, punandu-i aceleasi intrebari. Acesta ne-a declarat:
"Sigur ca nu este usor sa raspunzi la aceasta problematica, pentru ca nu sunt teolog catolic, sunt teolog ortodox. Insa cred ca alegerea aceasta a fost facuta de toti cardinalii cu speranta ca pontificatul Sanctitatii Sale Ioan Paul al II-lea va continua si toate proiectele si toata experienta sa dusa in slujirea Bisericii Catolice, dar in acelasi timp si deschiderea Bisericii Catolice spre celelalte biserici, spre bisericile ortodoxe, sa continue. Ca teolog, cunoastem ca noul Papa este teologul cel mai reprezentativ astazi in Biserica romano-catolica, fiind colaboratorul direct al Sanctitatii Sale Ioan Paul al II-lea, cred ca el va continua aceeasi linie si ca va incerca sa pastreze echilibrul dintre fidelitatea fata de traditia bisericii, in conditiile in care biserica astazi trebuie sa isi desfasoare activitatea. Nu vreau sa ma pronunt categoric in aceasta privinta, insa orizontul de asteptare al teologiei ortodoxe este mare. Asteptam ca dialogul teologic, mai ales intre cele doua biserici, intre Biserica romano-catolica si Biserica ortodoxa sau Bisericile Ortodoxe, sa continue ca si pana acum, si pe baza acestui dialog se poate construi in viitor o relatie mai aprofundata. In privinta unei vizite imediate a noului Papa in Romania, nu ma pot pronunta acum, pentru ca nu o cunosc pe Sanctitatea Sa si cred ca nici alti teologi nu se pot pronunta."

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite