Taxa auto 2011 pune România pe butuci

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Transportatorii acuză Guvernul că, prin blocarea accesului la piaţa second-hand europeană, face imposibilă reînnoirea parcului auto. Propunerile prevăd o taxă de 680 de euro pentru o maşină cu motor de doi litri,Euro 5. Pentru una mai veche de un an cu motor de 1,4 litri şi Euro 4, taxa creşte cu 103 euro.

Ministerul Mediului şi Pădurilor a prezentat propuneri privind nivelul noii taxe auto. Astfel, propunerea este ca, de la 1 ianuarie 2011, pentru un autoturism nou Euro 5, cu o capacitate cilindrică de 1.100 cmc, taxa să fie de 116 euro, iar cu o vechime de doi ani propunerea de taxă este de 91 de euro. Pentru un motor de 2.000 cmc, pentru o maşină nouă, taxa ar putea fi de 680 de euro, iar dacă are vechimea de doi ani, taxa poate fi de 618 euro. De asemenea, pentru un vehicul cu motor de 3.000 cmc s-ar putea plăti 2.160 de euro, iar dacă are doi ani, poate ajunge până la 1.706 euro. El a menţionat că, în cursul acestui an, au fost cumpărate 75.000 de maşini noi, dintre care 60.000 au fost achiziţionate prin programul „Rabla", ceea ce i-a ajutat pe producători, dar au fost aduse în ţară şi peste 120.000 de maşini second-hand, dintre care o parte destul de mare sunt mai vechi de zece ani.

Citiţi şi:

Taxele mari aduc cozi la Registrul Auto
„Rabla 2010" nu se termină mâine

„Beţe-n roatele transportatorilor"

Transportatorii rutieri sunt furioşi din cauza creşterii cu până la 50% a taxei de înmatriculare. Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor de Transport Rutier, consideră că măsura nu ar ajuta pe nimeni: „nici economia, în ansamblu, căci nu stimulează industria auto, nici pentru transportatori şi nici pentru posesorii de maşini."

El acuză Guvernul că pune beţe-n roate transportatorilor, căci maşinile se strică repede din cauza drumurilor, iar soluţia cea mai la îndemână, piaţa second-hand europeană, devine inaccesibilă odată majorarea taxei auto.

„Cum infrastructura nu este nici de Euro 1, parcul auto e distrus, iar costurile de reparaţii sunt mai mari la o maşină mai nouă decât la una mai veche, pentru că trebuie adusă şi tehnologie nouă de reparaţii. Tocmai de aceea e mai bine să aduci maşini puţin mai vechi. În plus, piaţa second-hand este foarte bună în prezent. Camioanele care sunt aduse la mâna a doua din import nu sunt vechituri: sunt camioane la Euro 3, Euro 4, care au fost rulate pe şosele europene şi sunt bune. Autocarele care circulă în Europa şi de care e nevoie şi în România sunt foarte valoroase din punct de vedere tehnic, iar raportul calitate-preţ este excelent", declară Hagiu.

Vânzările Dacia nu sunt afectate

Vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe, spune că nivelul vânzărilor constructorului de la Piteşti nu mai poate să scadă.„Pe noi nu are ce să ne îngrijoreze, pentru că atât a căzut piaţa auto din România în ultimii doi ani, că nu mai are unde să se mai ducă. În 2010, întreaga piaţă auto a însumat cel mult o treime din ce însemna piaţa auto locală în 2007. Şi poate să pară că îl laud pe domnul ministru Borbely, dar trebuie să vă spun că, fără programul „Rabla" 2010, noi nu am fi vândut nici jumătate din ce am vândut. Dacia a vândut numai 10% din producţia din acest an în ţară şi
restul de 90%, la export, în 68 de pieţe. Dar mai ales în Europa de Vest şi în mod deosebit în Franţa, Germania şi Italia", declară vicepreşedintele Dacia pentru „Adevărul".

Constantin Stroe nu crede că importul de maşini la mâna a doua se va opri din cauza măsurilor anunţate de Ministerul Mediului. „Nicio lege, nicio hotărâre de guvern, nicio dispoziţie nu va putea interzice libera circulaţie a mărfurilor. Că va fi o taxă mai mare sau mică e mai puţin important. Industria de automobile ar trebui să încerce să facă oferte cât mai atractive, astfel încât să poată vinde şi maşini noi", încheie Stroe.

Cu stângu-n dreptul

Transportatorii cred că piaţa nu mai suportă leasingul şi că această variantă pică din start din cauza dobânzilor. „Băncile nu mai finanţează nimic, iar dacă vrem să înnoim flota, soluţia rămâne importul de maşini relativ noi, second-hand. Un autocar bun costă 20.000 de euro în acest moment, dar dacă mai plăteşti încă o dată pe atât taxă de înmatriculare, nu ai făcut nicio afacere", explică reprezentantul transportatorilor.

Maşina non-Euro, prea scumpă

Odată cu noile modificări, maşinile cu motorizări care nu respectă normele de poluare Euro vor fi cel mai greu de înscris în circulaţie. Taxa de înmatriculare pentru o maşină cu motor de peste 3.000 cmc poate ajunge chiar şi la 30.000 de euro. Cele mai mici sume vor fi percepute pentru automobilele care respectă normele de poluare Euro 5. Acestea vor fi cuprinse între 125 şi 3.642 de euro, în funcţie de capacitatea cilindrică.

s
s
Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite