Taxa de poluare iar nu e OK!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un avocat din Târgu Mureş spune că şi varianta impusă prin ordonanţă de urgenţă e discriminatorie Un avocat din Târgu Mureş crede că şi a patra variantă de taxă auto încalcă

Un avocat din Târgu Mureş spune că şi varianta impusă prin ordonanţă de urgenţă e discriminatorie

Un avocat din Târgu Mureş crede că şi a patra variantă de taxă auto încalcă legile UE. Nu pot exista deosebiri în funcţie de locul unde a fost înmatriculată maşina.

Avocatul Daniel Sălcudean spune că taxa de poluare se percepe pentru o maşină second-hand înmatriculată în UE şi reînmatriculată în România. Dar această regulă nu este valabilă şi pentru o maşină identică ce a fost înmatriculată în România, care este vândută din nou.

UE interzice discriminarea

Sălcudean consideră că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule implică o discriminare între maşini identice, în funcţie de locul unde a avut loc prima înmatriculare, semnalează GreenReport.

Potrivit avocatului, nici noua ordonanţă nu ţine cont de jurisprudenţa Curţii Europene. Astfel, această ordonanţă consacră interzicerea taxelor cu efect echivalent iar taxa de poluare introdusă în România încalcă articolele 23 CE şi 25 CE.

"Din jurisprudenţa Curţii rezultă incompatibilitatea acestui sistem de taxare cu articolul 90 CE. O taxă, ca să fie legală, trebuie să fie concepută astfel încât să excludă discriminarea. Produsele importate nu trebuie să fie supuse unor taxe mai mari decât produsele similare naţionale. Dacă nu respectă acest principiu, se cheamă că <> ", explică Sălcudean, citat de ediţia online a Green Report.

Prin noua taxă se încalcă principiul nediscriminării produselor importate faţă de cele interne. "Alegem două maşini acelaşi model, la fel de vechi, dar una provenind din România, alta din oricare altă ţară membră UE. Atunci diferenţa se vede imediat. Acest fapt încalcă principiul egalităţii în drepturi prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie, privind tratamentul discriminatoriu", a spus avocatul.

Ce trebuie să ştie proprietarul maşinii

Pentru maşinile care nu au trecute în cartea tehnică emisiile de dioxid de carbon, acestea se măsoară de Registrul Auto Român (RAR). Pentru maşinile care se vând într-un stat membru al Uniunii Europene, se returnează aşa-numita taxă reziduală. Sunt scutite de taxa pe poluare maşinile instituţiilor de sănătate, de învăţământ, culturale, ale organizaţiilor internaţionale sau ale fundaţiilor sau ambasadelor.

Reglementări

Pentru maşinile noi nu se face nicio reducere. La cele vechi de un an, reducerea e de 13%, la 5 ani reducerea e de 43%, iar la 10 ani de 73%.

Taxa pe poluare se plăteşte o singură dată, la prima înmatriculare a maşinii în România.

Valoarea taxei se stabileşte în funcţie de emisiile de dioxid de carbon sau de cele de oxizi de azot, dar şi de vechimea maşinii.

Plata se face la trezoreria statului, într-un cont al Administraţiei Fondului de Mediu.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite