Târgu-Mureş: Profil / Vasile Şandor, profesorul ce colecţionează chibrituri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Studiul şi predarea istoriei pot inspira pasiuni aparte. Vasile Şandor are microbul colecţionarului, dar a făcut şi pasul spre comunicarea publică. 

E natural ca un profesor de istorie să fie colecţionar, iar Vasile Şandor o face pentru a „ieşi din sistem”, dăscălia fiind o meserie stresantă. El adună şi clasifică de când se ştie, a început prin a fi numismat, colecţionează timbre, însă celebritatea i se trage de la chibrituri, pe care le caută sistematic de peste 30 de ani.

„N-am avut intenţia să scot ceva în public, însă prima mea ieşire s-a petrecut spontan cu doi ani în urmă, când am expus o parte din colecţie în incinta Colegiului „Al. Papiu Ilarian”, împreună cu un coleg, profesor de desen şi caricaturist”, a spus Vasile Şandor. A avut impact în mass media, dar şi reacţia elevilor a fost încurajatoare, mai ales că unii au contribuit cu piese foarte bune.

„Apoi am aflat, printr-o colegă ce lucrează şi la Muzeul de Ştiinţe Naturale, că acesta face parteneriate cu diverse instituţii, cu condiţia ca expoziţia să fie în profilul muzeului”, spune Vasile Şandor. A doua sa expoziţie a vernisat-o pe 7 aprilie, unde a expus circa 1.500 de cutii de chibrituri, dintr-o colecţie personală ce numără cam 4.500 de piese, din 40 ţări. „Nu sunt interesat să intru într-o reţea a colecţionarilor, asta fiind pentru mine o ocupaţie de timp liber. Am cumpărat, am cerut ce am văzut pe la unii, am rugat pe alţii care călătoresc în străinătate să-mi aducă, practic am creat o colecţie din nimic, şi o dezvolt fără să fac eforturi speciale”, subliniază Vasile Şandor.

Învăţământul e abraziv pentru elevi


Fără a fi un „revoltat de serviciu”, Vasile Şandor, care a predat şi înainte de 1989, constată că învăţământul e abraziv pentru elevi, ambele sisteme fiind, în felul lor, opresive la adresa gândirii libere şi conduc la ideea plecării în străinătate! „Majoritatea se socotesc oprimaţi de sistemul de învăţământ, care le limitează personalitatea şi nu prea îi ajută să se dezvolte. Cu mici excepţii, atitudinea lor e instinctuală, le dictează reflexul de a dărâma tot ce e în faţă şi de a refuza categoric unele zone (implicit profesoratul, cu efecte serioase în educarea viitoarelor generaţii), iar elevii valoroşi aproape inevitabil vor să plece din ţară, ca singura soluţie pentru reuşită şi bunăstare personală”, constată dascălul. De aceea el încearcă la ore, în canoanele curriculei, să „coloreze” expunerea istoriei. Un profesor de istorie e obligat să fie şi un pic de formator de opinie, evidenţiind modelele de succes de-a lungul timpului, evident făcând comparaţie cu România, care nu e un asemenea model istoric.

Întrebări şi răspunsuri

Cine îi educă pe educatori?
Întâi ei înşişi, prin autoeducaţie, singura valabilă dacă ai repere, şi apoi, tot dintre educatori se selectează – problematice sunt selecţia şi metoda…

Pot exista „miracole” în istorie, ce pot da peste cap curentul oficial?
Miracolele se datorează lipsei surselor şi a accesului dificil la acestea, ca şi a disponibilităţii extrem de reduse marii majorităţii dintre noi, de a dori să-i înţelegem mecanismul.
Ne apropiem cumva de un final al istoriei?
Există un sfârşit al perioadelor de istorie, vezi marile catastrofe care au înghiţit civilizaţii – unele nici nu se ştie cum, ca cea mezoamericană.


Ce îi place

„Îmi place că atunci când am un interes şi am pornit ceva, vreau să duc până la capăt, şi că încerc să respect sau măcar să nu deranjez lumea din jur, cu excepţia situaţiei în care mă simt agresat”, mai spune profesorul. Aderă la lucrurile care ies din rând, la manifestările de calitate, fără să treacă în sălbăticie.

Ce nu îi place

Despre sine, nu îi place că nu e destul de stăpânit, din dorinţa de a face lucrurile să mişte mai repede. Îşi reproşează şi că nu îşi foloseşte suficient de bine timpul, mai ales în privinţa familiei. Detestă noncombatul, pe cei ce se consideră superiori semenilor, ipocrizia, preferă să fie informat inclusiv asupra lucrurilor neplăcute, spre a se putea apăra.

PROFIL

Născut
16 iunie 1960 Târgu Mureş
Studii
Facultatea de istorie-filozofie UBB Cluj
Activitate
Profesor de istorie al Colegiului „Al. Papiu Ilarian”
Stare civilă
Căsătorit, două fete

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite