Sute de autobuze-pirat scot ilegal zeci de mii de romani din tara

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nordul Moldovei a devenit un paradis al "piratilor" din transporturi. De aici, in fiecare zi, zeci de romani sunt scosi pe blat in Germania sau Italia. Mafia din zona Suceava-Radauti a inventat un nou

Nordul Moldovei a devenit un paradis al "piratilor" din transporturi. De aici, in fiecare zi, zeci de romani sunt scosi pe blat in Germania sau Italia. Mafia din zona Suceava-Radauti a inventat un nou sistem prin care reuseste sa gaureasca bugetul statului roman cu sute de milioane de lei lunar. In acelasi timp, un simplu calcul arata ca - prin noul sistem - firmele pirat scot peste granita sate intregi. Nimeni nu pateste nimic fiindca piratii si-au asigurat deja protectia autoritatilor romane. In fiecare vineri, piata centrala din Radauti se umple ochi. Vin oameni din Dorohoi, din Botosani si din Suceava sa plece la munca in Italia. Toti stiu ca la Radauti este o firma care te scoate din belea. "Au trecere in vama si sunt puternici. Daca ai probleme, mergi cu ai nostri, ca ei au intrare peste tot. Iar daca n-ai aia 500 de euro de-ti trebuie in vama, te imprumuta ei", ne povesteste un sofer de taxi. Omul sta la fiecare sfarsit de saptamana sa-i duca pe calatori la autocarul firmei Tarsin Trans - firma "specializata" in cursele spre Roma sau Torino. La ora 10 dimineata suntem in fata sediului societatii sa aflam programul curselor spre Italia. Nu exista nici o foaie sau anunt, doar patronul si cateva huidume care asteapta calatori. Fiecare "turist" e analizat cu atentie, iar pasaportul e scotocit dupa vize. Cine nu e din Moldova e luat la interviu: cine suntem, unde vrem sa ajungem, daca avem tot ce ne trebuie. Este cercetat si omul nostru din Italia care spunem ca trebuie sa ne angajeze. Faptul ca nu avem cei 500 de euro reprezinta "o problema rezolvabila". Ajunge un imprumut pe care soferul sa-l aduca inapoi la Radauti in momentul in care suntem deja la Torino. Autocarul spre Torino - SV.06.WUU - e deja plin. Oamenii asteapta imbarcarea. Pe bordul masinii e o "lista speciala": din cei 32 de calatori doar doi au banii pentru trecerea frontierei. Unul are probleme cu viza, iar altul este mentionat cu probleme la rubrica "pasaport". Dupa ce patronul face un instructaj pentru calatori, autocarul Scania pleaca insotit de un Opel. Insotitorul poate avea rolul unui contra-filaj in caz ca autocarul este sub supravegherea Politiei. Aflam ca procedura este respectata si de alte firme care se afla pe lista neagra a Politiei. Pe seara, autocarul galben al Tarsin Trans iese fara probleme pe la Bors.
Foaia Interbus - "viza" gratuita pentru toata Europa
Foaia interbus este cheia noii afaceri inventate de firmele de transport de persoane."Interbusul"- care este eliberat de Autoritatea Rutiera Romana - da dreptul societatii sa faca o cursa externa, dar numai in anumite conditii. Fiindca transportul extern de persoane este o afacere profitabila - incasarile dupa o cursa Radauti-Torino sunt de aproximativ 5.000 de euro - foile interbus au devenit un fel de cec la purtator. Asa ca, dupa cum sustin chiar transportatorii, spaga pentru obtinerea setului de foi interbus (adica 25 de curse) a ajuns la 2.000 de euro. Numai ca regulile de utilizare sunt stricte. Primul caz este acela ca societatea sa faca o cursa dus-intors cu exact aceiasi oameni. In al doilea caz, interbusul se poate folosi atunci cand duci un transport "afara" , dar trebuie sa te intorci fara calatori. A treia regula este aceea de a pleca fara pasageri pentru a aduce un grup din spatiul Schengen. In cazul in care nu respecti regulile, ARR ar trebui sa nu mai elibereze setul interbus. "Piratii" au descoperit recent metoda de eludare a regulilor. Sistemul este stil suveica: o firma din judetul Suceava pleaca cu autocarul plin in Italia cu foaie interbus. Ajunge la Torino, capat de linie. De acolo, conform planului Interbus, autocarul ar trebui sa vina fara nici un calator. Numai ca, de la Torino autocarul incarca noi pasageri pentru Romania, care platesc pretul normal al biletului (adica aproximativ 130 de euro). In paralel , autocarul unei alte firme din Salaj - care are contract de asociere cu societatea din judetul Suceava - pleaca incarcat cu pasageri spre Ungaria. Aceasta firma are licenta pentru curse regulate la... Budapesta. Acolo, cele doua autocare se intalnesc. Pasagerii adusi din Romania coboara, iar cei veniti din Italia sunt preluati de autocarul de Salaj. Acesta intra in Romania plin - conform licentei de linie - iar autocarul din Suceava trece frontiera fara pasageri, respectand astfel foaia Interbus. Prin aceasta procedura incasarile de mii de euro "nu exista" si intra direct in buzunarele patronilor.
Vama Bors - paradisul piratilor
Duminica seara, doua autocare ale Tarsin Trans au plecat cu calatori din Torino spre Radauti. Acest lucru ne-a fost confirmat telefonic de Florin Petroneac, agentul Tarsin Trans din Torino. Marti masinile au intrat in Romania pe la Bors fara nici un pasager! In acelasi timp, pe la acelasi punct de frontiera au mai intrat doua autocare pline ale Tarsin Trans care efectuau curse pentru Tur Cento Trans cu sediul in satul Badacin, judetul Salaj. Unul din autocare, cu licenta de Germania , avea calatori numai din Italia! Firma din Salaj este proprietatea lui Andrei Fagarasi - implicat in urma cu cativa ani intr-un scandal la frontiera. Patronul fusese acuzat ca i-ar fi adus un Audi lui Dan Jude, seful sectorului de frontiera Bors. Politistul a fost schimbat din functie, dar instanta de la Oradea l-a repus, suspect, in aceeasi functie. In mod ciudat, acum toate cursele Tarsin Trans si Tur Cento trec numai prin vama Bors, iar controlul la vama si ARR nu au descoperit niciodata vreo problema! Piratii au sprijinul Autoritatii Rutiere Romane, care , desi sesizata de Crima Organizata, continua sa le elibereze carnete interbus. Ultimul caz este cel al Trans DMV Europa Suceava care - desi a fost descoperita cu o foaie interbus masluita - isi continua cursele in acelasi stil, in Schengen.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite