Studenţii de la Istorie au ocupat facultatea, apoi s-au separat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ocupaţi istoria!
Ocupaţi istoria!

La finalul a patru zile petrecute non-stop în amfiteatrul „Vasile Pârvan" al Facultăţii de Istorie din Bucureşti, studenţii nu s-au mai înţeles şi s-au împărţit în două grupuri. La acest moment, fiecare are un manifest şi un calendar de acţiuni proprii.

Cei de la Istorie, în jur de 30 de tineri, s-au desprins de restul protestatarilor şi au format grupul „Mişcarea studenţească 2011". Ceilalţi, grupul majoritar, se numesc „Istoria se ocupă & se dezbate", este format din vreo 500 de studenţi de la mai multe facultăţi bucureştene şi au un manifest şi un plan de acţiuni.

Liderii grupului „Istoria se ocupă & se dezbate" spun că ceea ce urmează va fi o „ocupare simbolică" a altor spaţii universitare, adică întâlniri oficiale, realizate cu toate aprobările necesare, în care se vor dezbate mai departe problemele lor şi se vor propune soluţii. „Ne-am prioritizat acţiunile, iar acum urgenţa e bugetul", explică Oana Dan, jurnalist care s-a solidarizat cu protestul încă de joi seara şi şi-a petrecut mare parte din timp la facultatea de Istorie, ţinând activ contul de Facebook al grupului. O nouă întâlnire va avea loc săptămâna viitoare.

În acest timp, grupul „Mişcarea studenţească 2011" a discutat cu studenţii de la Facultatea de medicină, cu cei de la Politehnică şi cu mai multe centre din ţară, pentru a răspândi protestele. „Vom identifica problemele comune şi vom stabili întâlniri cu reprezentanţii centrelor din ţară pentru a găsi soluţii", spune Ionuţ Cucu, reprezentantul grupului. „La nevoie ne vom solidariza", adaugă Ionuţ, cu referire la grupul mare.

Cum arată cele două manifeste

Manifestul grupului „Istoria se ocupă & se dezbate":

• REVENDICĂRI
PROBLEMELE SISTEMULUI

* Educaţia trebuie să reprezinte o prioritate a statului. Cerem respectarea Pactului Naţional pentru Educaţie din 2008, si a art. 8, respectiv a art. 361 alin. (3) lit. g) din Legea Educaţiei Naţionale nr.1/2011, unde se specifică acordarea a minimum 6% din PIB pentru educaţie şi a minimum 1% pentru cercetare de la 1 ianuarie 2012. De asemenea, cerem eliminarea articolului 9 din propunerea legislativa nr.652/2011, înaintată spre dezbatere în Parlament.

* Vrem reformarea programelor universitare (50% din trunchiul canonic impus de senat, restul de 50%, la alegerea studentului, format din cursuri teoretice sau cu aplicabilitate practică).
* Dorim participarea studenţilor la şedințele Consiliului Facultății si ale Senatului Universității, precum și accesul la programele cu subiectele ce urmează a fi dezbătute și la stenogramele ședintelor.
* Cerem introducerea admiterii pe bază de examen (proiect, probă practică etc.) pentru toate cele trei forme de învățământ (zi, frecvență redusă, învățământ la distanță).
* Cerem adoptarea imediată a Statutului Studentului prin ordinul Ministrului Educației.
* Universitatea aparține tuturor. Oricine trebuie să poată participa la evenimentele și cursurile Universității, nu doar studenții.
* Vrem ca Universitatea să nu reprezinte un spațiu de discriminare, opresiune, umilire. Trebuie să se poată problematiza, discuta și descuraja aceste atitudini. Dorim acces la un proces real de rezolvare a acestor probleme, care să acorde demnitate și protecție părtilor implicate.
* Studenții și cadrele didactice sunt parteneri egali în procesul educațional.
* Cerem obligativitatea evaluării profesorilor de către studenți. Rezultatele acestor evaluări trebuie să fie publice și să fie luate în considerare.
* Cerem ca accesul studenților în Universitate noaptea să fie permis pe bază de legitimație sau carnet de student.
* Cerem ca Biblioteca Centrală Universitară să fie deschisă pe timpul nopții.
* Cerem alegerea reprezentanților studenților pe o perioadă de 1 an, cu o perioadă de campanie electorală de 2 săptămâni iar votul să se desfășoare în decurs de o săptămână pe toată durata programului zilnic de curs, și concomitent în toate facultățile.
* Solicităm autorităților competente să cerceteze măsurile abuzive luate împotriva persoanelor care au dorit să participe la dezbaterea publică „Universitatea și rolul ei civic" din data de 24 noiembrie 2011.

CONDIŢIA SOCIALĂ A STUDENTULUI

* Cerem statului mărirea subvenției fondului de burse. Actuala suma alocată fiecărui individ ca bursa este insuficientă pentru a avea un trai decent. Considerăm inacceptabilă această umilința sistematică aplicată studenților.

CONDIŢIA SOCIALĂ A PROFESORULUI

* Statutul actual al profesorului este sub demnitatea umană ce poate fi acceptată. Mai mult, remunerația este inacceptabilă, contribuind la scăderea drastică a calității educației.

ARGUMENT
Universitatea trebuie să fie un loc fundamental al dezbaterii. Un spațiu al gândirii critice asupra conceptelor, obiectivelor şi metodelor prezentului.
Factorii de decizie îi încorsetează în prezent discursul şi practicile, înregimentând-o în pofida discursului oficial despre autonomia universitară.
Universitatea a devenit un spaţiu steril, deposedat de idei, convingeri şi idealuri, al cărui unic rost astăzi este de a produce indivizi cu diplomă.
Cunoașterea și accesul la educaţie sunt drepturi inalienabile ale tuturor cetăţenilor. Orice formă de monopol asupra acestora este inacceptabilă, la fel ca și orice formă de mercantilizare a învățământului.
Denunțăm cultura obedienței promovată în școala autohtonă!
Revendicăm autonomia cunoașterii! Dezvoltarea personală, formarea intelectuală, cercetarea și dezvoltarea spiritului critic sunt bunuri comune care nu pot fi înstrăinate de către sfera intereselor private.
Revendicăm Universitatea! Vrem ca rolul Universității să fie cel de a reflecta asupra societății în ansamblu, și nu doar de a răspunde problemelor formulate de piață. Avem nevoie de un spaţiu deschis de dialog şi coeziune socială.
Revendicăm Universitatea pentru că vrem să-i redăm vocaţia iniţială de spaţiu dinamic al efervescenţei ideilor, capabil să analizeze critic prezentul în căutarea unor soluţii mai bune pentru viitor.

Manifestul grupului „Mişcarea studenţească 2011":

Sperând la o societate normală, modernă şi europeană, cerem:
6% PIB
Cerem respectarea Pactului Naţional pentru Educaţie, a art. 8, respectiv a art. 361 alin. (3) lit. g) din Legea Educatiei Nationale nr.1/2011, unde se specifică acordarea a minimum 6% din PIB pentru educaţie şi a minimum 1% pentru cercetare de la 1 ianuarie 2012. Educaţia trebuie să reprezinte principala prioritate a statului.
Statutul actual al profesorului este sub demnitatea umană. Mai mult, remuneraţia este inacceptabilă, contribuind la scăderea drastică a calităţii educaţiei.

Avem nevoie de un spaţiu deschis de dialog, solidaritate şi coeziune socială.
Aşa-zisele sisteme universitare democratice care ne reprezintă au devenit ineficiente. Cerem depolitizarea şi transparentizarea acestora.
Cerem alegerea reprezentanţilor studenţilor pe o perioadă de 1 an, cu o perioadă de campanie electorală de 2 săptămâni, iar votul să se desfăşoare în decurs de o săptămână pe toată durata programului zilnic de curs.
Dorim participarea pasivă a tuturor studenţilor la şedinţele Consiliului Facultăţii şi ale Senatului Universităţii, precum şi accesul la programele ce urmează a fi dezbătute şi hotărârile luate.
Distribuţia cazărilor în căminele studenţeşti este ineficientă. Cerem un sistem centralizat, transparent, care să fie controlat şi de masele studenţeşti. Dorim corelarea mai stransă între numărul de studenţi admişi şi numărul de locuri din cămine prin creşterea acestora.
Cerem mărirea subvenţiei fondului de burse. Actuala sumă alocată fiecărui individ ca bursă este insuficientă pentru a avea un trai decent.
Considerăm inacceptabilă această umilinţă sistematică aplicată studenţilor.
Cerem legiferarea Statutului Studentului.
Vrem reformarea programelor universitare.
Universitatea a devenit un loc steril, deposedat de idei, convingeri şi idealuri, al cărui unic rost astăzi este de a produce indivizi cu diplome.
Denunţăm sistemul Bologna ca unul ce a bulversat sistemul universitar. Propunem dezbatere naţională!
Cerem democratizarea curriculumului. Procesul creării sale trebuie transparentizat, e important ca studenţii să poată reclama lipsa unor cursuri considerate de aceştia necesare.
Cerem introducerea admiterii pe bază de examen (proiect, probă practică etc.) pentru toate cele trei forme de învăţământ (zi, frecvenţă redusă, învăţământ la distanţă) atât pentru sectorul de stat, cât şi pentru cel privat.
Cerem ca Biblioteca Centrală Universitară să fie deschisă pe timpul nopţii, sau măcar o sală de lectură a facultăţilor, iar accesul să se faca pe baza legitimaţiilor de student.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite