Stilistul de ziare
0LA 37 DE ani, a batut multe recorduri. E primul si singurul roman care a castigat vreodata un premiu la competitia European Newspaper Award, unica pe continent in domeniul designului de ziar.
LA 37 DE ani, a batut
multe recorduri. E primul
si singurul roman care
a castigat vreodata un
premiu la competitia
European Newspaper
Award, unica pe continent
in domeniul designului
de ziar. Si n-a luat un
singur premiu, patru, si
nu toate o data, ci la doua
editii consecutive ale
concursului: in 2004 si-n
2005. "Very high level of
design. Go on with it!", i-a
spus faimosul organizator
al competitiei, Norbert
Kupper, romanului Cristian
Lipan. Acelasi Cristian
Lipan, care-a imbracat in
haine noi ziarul Adevarul.
DESIGNUL
ENTUZIAST
La prima sa participare la
European Newspaper Award,
in 2004, Cristian Lipan
castiga premiul de excelenta
la categoria Speciale, pentru
paginile dedicate Jocurilor
Olimpice ale cotidianului local
"Viata libera" din Galati.
"Anul acesta, am reusit sa
castig cu doua ziare simultan:
din nou cu "Viata libera" la
categoria "Prima pagina - ziare
locale" si cu Adevarul la "Prima
pagina - ziare nationale",
precum si la categoria "Pagini
de interior cu advertising".
Adevarul obtine, in premiera
romaneasca pentru
cotidienele nationale, doua
premii de design si aceasta la
scurt timp dupa rebran ding",
marturiseste "stilistul de ziare".
Ca orice alt tip de designer,
Cristian Lipan, art director
la Adevarul, "stilizeaza si
cosmetizeaza". Sarcinile sale
se traduc in felul urmator:
"designerul de presa are menirea
de a pune intr-o forma
grafica moderna informatia,
pentru ca aceasta sa fie primita
de cititor cu usurinta si cu
satisfactie. Informatia trebuie
sa fie usor de reperat in cadrul
paginilor si sa imbine atractivul
cu utilul". De ce e nevoie
de-o astfel de meserie? "Simplitatea,
claritatea sunt factori
importanti in machiajul unui
ziar, pentru a-l face usor de
citit, mai ales acum, intr-o
lume bombardata de stiri.
Cititorii sunt, vrand-nevrand,
expusi mai intai stirilor din
eter - radio si TV. Informatia
oferita de Internet concureaza
si ea cu ceea ce ofera ziarele.
In aceste conditii, designul
de presa occidental a evoluat
rapid catre atragerea cititorilor,
oferind forme grafice
interesante, dar cat mai practice",
afirma Cristian Lipan.
Recunoasterea europeana a
abilitatilor si a "designului entuziast"
ce-l caracterizeaza pe
Lipan a atras dupa sine, printre
altele, si "oportunitatea de
a redesena un ziar national,
Adevarul". Operatiune nu
tocmai usoara si la indemana
oricui: "cand schimbi hainele
unui ziar, trebuie sa tii cont de
multe lucruri: de stilul si linia
editoriala, de pozitionarea
acestuia in preferintele publicului,
de cerintele conducerii,
de posibilitatile tehnice, de
rezultatele sondajelor comandate
pe noul layout".
Cele doua distinctii obtinute
de Adevarul au confirmat ca
schimbarea de look si de format
au fost de bun augur. In
plus, i-au dovedit lui Cristi
Lipan ca e "la nivelul Europei,
dat fiind ca premiile dau valoare
produsului muncii mele".
Atributiile unui art-designer
nu se-ncheie insa cu schimbarea
la fata a unei publicatii.
De-abia acum incepe greul:
"munca de designer, dincolo
de realizarea conceptului si
punerea acestuia in practica,
este de a superviza echipa de
layouteri sa lucreze conform
noilor cerinte, de a colabora,
in realizarea grafica de zi cu
zi a ziarului, cu zona editoriala
si cea tehnica. Designerul
de ziar este, de fapt, interfata
dintre aceste doua zone.
Pe matrita noului layout se
gasesc diverse solutii de a
reda informatia, in functie de
importanta si pozitionarea
acesteia. In sarcina designerului
de presa intra, de asemenea,
si elementele grafice solicitate
la zi: infograficele, reclamele,
promourile, campaniile, paginile
speciale si suplimentele".
Si-n plus, ca designer de presa
care se respecta, Cristi Lipan
tine pasul cu ceea se intampla
pe plan european: care sunt
noile tendinte, ce-a facut un
anumit ziar, ce comenteaza
profesionistii pe site-urile de
specialitate, care sunt noile
tehnici de lucru cu programele.