Stefan Belu, unul dintre piloti, era dintr-un sat aflat la 1 km de locul accidentului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Cand am ajuns in camp, elicopterul ala de 13 metri se transformase intr-o movilita de fiare arse. Cat sa incapa intr-un portbagaj de masina. Locul inca mai ardea. Din piloti nu mai ramasesera decat

"Cand am ajuns in camp, elicopterul ala de 13 metri se transformase intr-o movilita de fiare arse. Cat sa incapa intr-un portbagaj de masina. Locul inca mai ardea. Din piloti nu mai ramasesera decat trei picioare cu carnea aproape topita...". Joi, ora 9 dimineata. La Baza aeriana Bobocu din judetul Buzau, se pregateste o noua etapa de zbor. Inaintea MIG-urilor este trimis "elicopterul 48" pentru a raporta conditiile meteo. Aparatul este un YAR 316 B, cu un echipaj de trei persoane: lt. comandor Stefan Belu, lt. comandor Danut Ionel Dumitrache si maistrul militar Constantin Plaiasu. Ora 9,15 - imediat dupa decolare "elicopterul 48" da primul raport: conditii grele de zbor, plafon de vizibilitate 1,5 km. Ora 10 - elicopterul ajunge in zona comunei Posta Calnau. Aparatul dispare brusc de pe radarele bazei aeriene. Legatura radio este pierduta. La Bobocu se da alarma, iar autoritatile din Buzau sunt anuntate de disparitia elicopterului. "Tocmai ma pregateam sa merg la o inmormantare. L-am auzit pe "cercetas" ca in fiecare zi. Venea din nord si a trecut pe deasupra satului". Valentin Tatulescu este din satul Suditi. Povesteste ca, ieri, elicopterul care survoleaza zona in fiecare dimineata "zbura in suturi". "Nu avea zgomotul ala normal. Era ceva de parca il forta cineva, ca la o masina care nu se alimenteaza bine. Uruia si se oprea. Pe urma a fost liniste". Elicopterul 48 a cazut la cateva sute de metri de comuna Posta Calnau. In camp au bufnit rezervoarele umplute cu 550 de litri de carburant. In cateva minute, aparatul a devenit un morman de fiare rupte, plastic topit si trupuri umane arse. Cabina pilotilor era doar o gramajoara inalta pana la genunchiul unui om, iar coada aparatului era franta. In jur, zapada innegrita era plina cu resturi ale "zborului 48". Primii care au ajuns la locul dezastrului au fost seful de post din comuna si un localnic. "La 10,10 am fost anuntati de unitatea militara ca a disparut un elicopter. Am ajuns in camp in doua minute. Nu mai era nimic de facut". Gheorghe Radulescu - cel care a vazut primul ramasitele elicopterului - povesteste: "Se vedea ca o pata neagra in mijlocul campului. In jur erau mici focuri, ca niste candele. De o parte mai fumega o roata. Cand m-am uitat dupa piloti, m-am ingrozit. Din cei trei oameni nu mai ramasese decat cenusa. Din unul se vedea o tibie cu un bocanc ars. Langa el se zarea al doilea pilot: dintre fiare ieseau doua picioare. Carnea pe ele era topita. Din al treilea nu ramasese nici macar o bucata de os". Martorul spune ca, dupa prabusire, elicopterul militar s-a mai tarat cativa metri inainte sa ia foc. "Nu a picat ca bolovanul. Se vedea locul unde cazuse. Zapada era innegrita pe vreo sapte metri si era plina cu resturi. In mijlocul acestui dreptunghi negru erau scheletul elicopterului si bucatile din piloti. Aparatul se transformase intr-un musuroi de fiare de doi metri patrati". Dupa producerea dezastrului, zona a fost "sigilata" de jandarmi si soldatii de la baza aeriana. O comisie din cadrul MApN a inceput imediat ancheta. Oamenii din zona povesteau ca unul dintre pilotii elicopterului - Stefan Belu - era dintr-un sat aflat la doar un kilometru de locul accidentului. "E ca un blestem. Prietenul lui cel mai bun, nascut in acelasi sat cu Stefan, a fost pilotul care a murit anul trecut la Constanta, tot dupa ce s-a prabusit cu elicopterul", mai spuneau oamenii. Comandantul echipajului locotenent-comandor, Danut Dumitrache, avea 43 de ani si detinea titlul de pilot clasa I din 1993. El era casatorit si avea un copil. Lucra in aviatie din 1984, cand a absolvit scoala de ofiteri de la Bobocu. Copilotul, ofiterul-comandor Viorel Fanel Belu, 35 de ani, avea doi copii. El era pilot clasa I din anul 2000 si avea 2.000 de ore de zbor la activ. Maistrul militar Plaiasu, 51 de ani, era si el casatorit si avea doi copii. A zburat aproape 4.700 de ore si indeplinea functia de mecanic de bord. Elicopterul prabusit ieri la Posta Calnau era fabricat in 1978 si executase 5.246 ore de zbor. Nu avea armament sau munitie la bord. Seria accidentelor aviatice in care au fost implicate elicoptere a inceput in mai 1995 cand un aparat pilotat de Vasile Malutan, cel care l-a preluat pe Ceausescu de pe sediul Comitetului Central in decembrie 1989, a cazut la Fundulea, intr-o podgorie pe care o stropea. Aparatul, Robinson 22 s-a facut praf, iar pilotul a murit. Cateva luni mai tarziu la Mogosesti Iasi s-a prabusit un alt elicopter, in care se aflau doi generali, 2 ofiteri superiori si un maistru militar. Toti au decedat in urma accidentului. In 1996 alte doua elicoptere s-au prabusit la Vama Veche si la Petresti-Satu Mare in timp ce efectuau lucrari de ierbicidare. Au urmat apoi alte 7 accidente grave in care si-au pierdut viata mai multe persoane aflate la bordul unor elicoptere care s-au prabusit la Castelu-Constanta, langa Cluj, la Titu, sau langa Faget-Timis. Adevaratele cauze ale acestor tragedii aviatice nu au fost niciodata aduse la cunostinta opiniei publice.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite