Statul vrea preţuri de referinţă pentru maşinile second-hand
0Autorităţile vor scoate un catalog cu valorile de piaţă ale maşinilor rulate care va fi folosit la calcularea taxei de primă înmatriculare Catalogul auto, asemănător celui pe care îl
Autorităţile vor scoate un catalog cu valorile de piaţă ale maşinilor rulate care va fi folosit la calcularea taxei de primă înmatriculare
Catalogul auto, asemănător celui pe care îl folosesc notarii, în cazul tranzacţiilor imobiliare, va lua în considerare mai mulţi factori, cum ar fi marca, modelul sau rulajul, şi va sta la baza scalei de depreciere, element de bază în calculul taxei de primă înmatriculare.
Realizarea acestui catalog are menirea să "stingă" parţial conflictul cu autorităţile europene în privinţa acestei taxe.
În data de 5 noiembrie, Comisia Europeană a trimis României o scrisoare în care se enumeră şase hibe ale legislaţiei autohtone referitoare la taxa de primă înmatriculare.
"Proiectul românesc de lege nu permite unui contribuabil să dovedească faptul că o maşină s-a depreciat de fapt mai mult decât indică scala fixă", se menţionează în aceasta. Trebuie reamintit că, în proiectul de modificare transmis Comisiei Europene, taxa de primă înmatriculare ar urma să se plătească în funcţie de gradul de uzură al maşinii, respectiv taxele sunt mai mici cu cât durata de viaţă a maşinii este mai mică.
În replică, autorităţile române au informat CE, pe 8 noiembrie, că România va analiza posibilitatea elaborării unui catalog care să cuprindă preţurile de circulaţie a maşinilor second-handde pe piaţa autohtonă.
Aseară, la închiderea ediţiei, era în desfăşurare la Ministerul Economiei şi Finanţelor o întâlnire pe această temă a reprezentanţilor MEF cu cei ai Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicujle (APIA), ai Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR) şi ai Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). "Va fi cel mai probabil similar celui pe care îl folosesc notarii, în cazul stabilirii impozitului pe tranzacţiile imobiliare.
Acesta va cuprinde toate mărcile de maşini, pe ani de fabricaţie şi grade de uzură. Vor fi de fapt preţurile pieţei româneşti, care vor fi reactualizate anual. Pe baza acestui catalog va fi calculată taxa de primă înmatriculare", au declarat pentru "Adevărul" surse apropiate discuţiei. Potrivit acestora, nu se ştie deocamdată cine ar urma să realizeze practic acest catalog.
Procedura de infringement ar putea fi suspendată
Procedura de infringement lansată pe 23 martie împotriva României, pe subiectul taxei de primă înmatriculare, ar putea fi suspendată, dacă partea română va transmite proiectul de modificare a taxei, compatibil cu prevederile comunitare şi un calendar de adoptare.
Aceasta este concluzia întâlnirii ce a avut loc recent la Bruxelles între reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor şi cei ai DG TAXUD. Întâlnirea a urmat scrisorii pe care Comisia Europeană a trimis-o României, în data de 5 noiembrie a.c.
În aceasta, autoritătile europene indică oficialilor români şase aspecte ce trebuie rezolvate de urgenţă. În primul rând, proiectul de propunere nu face deosebirea, spun reprezentanţii CE, între un autovehicul nou şi unul uzat şi nu ia în considerare amortizarea reală a autovehiculelor uzate importate.
În legătură cu acest aspect, reprezentanţii României au prezentat oficialilor europeni dificultăţile practice în implementarea unui sistem de impozitare care să permită plătitorului să conteste modul de stabilire a taxei, acesta fiind de altfel şi motivul pentru care autorităţile vor realiza catalogul mai sus amintit.
Reprezentanţii CE au mai avertizat autorităţile de la Bucureşti asupra criteriilor pe baza cărora au fost elaborate scalele fixe, precizând că acestea nu sunt clare şi nu sunt disponibile publicului, şi totodată au menţionat faptul că proiectul nu este destul de clar cu privire la ceea ce înseamnă indicatorii Euro şi unde sunt ei stabiliţi.
Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă la începutul acestui an, când au fost eliminate accizele plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă. Taxa se calculează în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.
Principalul motiv invocat de autorităţi pentru aplicarea acestei taxe a fost limitarea importului de maşini poluante, după aderarea României la Uniunea Europeană. Comisia Europeană a criticat însă Executivul pentru introducerea acestei taxe şi a iniţiat procedura de infringement împotriva României.
Taxa nu a afectat piaţa maşinilor de ocazie
Piaţa de maşini second-hand ar putea creşte anul acesta cu 22%, până la 113.000 unităţi, în condiţiile în care România rămâne cea mai mare piaţă de autovehicule rulate din Europa de Est, a declarat, ieri, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule, Brent Valmar. "Piaţa de maşini second-hand - ca şi piaţa de maşini noi - este într-o uşoară creştere, deci iată că lumea nu s-a speriat prea tare de taxa de primă înmatriculare.
Avem o estimare care ajunge la 113.000 de unităţi importate", a spus Valmar, apreciind că România este cea mai mare piaţă de maşini rulate din Europa de Est, devansând Bulgaria şi Polonia. "Eu cred că numărul mare de maşini rulate înmatriculate în România are drept cauză taxa de posesie modică. Dacă utilizatorul de maşină ar plăti cum se plăteşte în alte state impozit - sume importante -, atunci când maşina nu ar fi folosită, proprietarul ar casa-o", a conchis Brent Valmar.
Vosganian cere o soluţie mai rapidă
Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, a anunţat, ieri, că va pleca săptămâna viitoare la Bruxelles, împreună cu ministrul mediului, Attila Korodi, pentru a cere "politicos" oficialilor Comisiei Europene urgentarea găsirii unor soluţii legate de aplicarea taxei auto în România.
"Am propus primului-ministru (…) să merg la Bruxelles împreună cu ministrul mediului, pentru a solicita cu politeţe să se urgenteze găsirea unei soluţii pentru acest lucru (taxa auto - n.r.).
Am avut permanent consultări la nivelul expertizei tehnice, ni s-au cerut informări, le-am dat, ele ţinteau în general de corespondenţa dintre propunerea pe care dorim s-o facem şi pe care am comunicat-o deja, de a reduce foarte mult taxele pentru maşinile mai vechi.
Ni s-a cerut permanent o corespondenţă între aceste niveluri şi preţul maşinilor care se practică în România. Am dat toate aceste informări, dar răspunsul încă întârzie", a spus Vosganian. Acesta spune că, până în prezent, MEF nu a primit niciun document oficial cu girul Comisiei Europene (CE), fiind vorba doar de o corespondenţă purtată de reprezentanţii României cu experţii CE.