Spiritul de pionierat al Americii, în vreme de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Această ţară e fondată pe apetitul pentru risc. Nu vrem să fim ca Franţa ». Cuvintele au fost rostite de Jeffrey Garten, profesor la Yale şi fost subsecretar de stat la Comerţ în timpul

Această ţară e fondată pe apetitul pentru risc. Nu vrem să fim ca Franţa ». Cuvintele au fost rostite de Jeffrey Garten, profesor la Yale şi fost subsecretar de stat la Comerţ în timpul Administraţiei Clinton. Apetitul pentru risc comportă, însă, un preţ : volatilizarea pensiilor prin capitalizare din cauza marii crize de pe Wall Street, regres economic şi, în curând, şomaj şi micşorarea salariilor, într-o ţară în care mulţi au crezut că pot face aproape orice. Şi care apără capitalismul cu orice preţ.

În fond, sub presiunea populară a fost întârziat votul pentru planul Paulson. Chiar dacă şi-a pierdut casa, americanul de rând nu era de acord cu naţionalizarea deghizată a băncilor. Acum, în ciuda euforiei burselor, după primele zile, nimeni nu mai îndrăzneşte să-şi bage capul în nisip şi să oculteze recesiunea care ameninţă America, la fel cum se întâmplă şi în Europa. 

Capitalismul va suferi, probabil, schimbări în anii care vin, iar criza va atinge toate sectoarele societăţii, dar combativitatea va rămâne regulă în Statele Unite în ciuda loviturilor primite. Pentru că apetitul pentru risc înseamnă şi puterea de a rezista, dar mai ales de a se reinventa în afara culcuşului călduţ asigurat de stat.

Statul-providenţă – o providenţă pe cale de dispariţie, de altfel – ne protejează şi ne dă iluzia că suntem la adăpost. Această protecţie este, fără îndoială, necesară, dar şi nocivă, în timp privându-i pe indivizi şi efortul creativ. Or, în America, tocmai creativitatea se trezeşte când restul merge prost.

O inventivitate, care, de la o zi la alta, va fi pusă în slujba comunităţii, într-atât de puternică e convingerea că statul nu poate rezolva totul. Îgrijorarea în rândul populaţiei e mare, iar ziarele publică reţete de combatere a acesteia. De altfel, pe străzile New York-ului refrenul e acelaşi : «Am pierdut mult, dar mă voi redresa. Am riscat şi am pierdut. Dar, uneori am şi câştigat».

Magazinele au început deja soldările pentru a încuraja vânzarea. Meniurile de austeritate sunt la ordinea zilei în restaurante. Lumea se întrece să întâmpine cât mai creativ Halloweenul, se oferă promoţii, se capitalizează pe îngrijorarea consumatorilor. De Halloween va rula şi o serie de filme horror. Horrorul, ca paleativ…

După criza de pe Wall Street, se va putea reinventa New York-ul ? Iată o întrebare la care va răspunde mereu viul optimism al acestei ţări de veşnic pionierat.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite