Specialistii incearca sa afle cauza tragediei aviatice de la Iasi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* In locul unde avionul s-a infipt in sosea a fost gasit un ceas de mana, care si-a oprit acele in momentul impactului: ora 8,10 minute si 25 de secunde * Cutiile negre vor fi decriptate in strainatate

Bucatile partial sau complet distruse si afumate din aeronava de capacitate mica de tip Turbo Let 410 - care s-a prabusit, joi dimineata, in vecinatatea Aeroportului International Iasi - vor ramane pe sosea pana cel tarziu duminica. Accesul auto spre aerogara se facea, ieri, doar pe un drum care margineste o unitate militara. Zona era in continuare securizata, paza fiind asigurata de jandarmi incotosmanati, pentru a rezista mai ales frigului de peste noapte, in mantii kaki si lungi de armata, de mult casate. O parte dintre sacii cu corespondenta, distrusa partial sau chiar intacta, erau acoperiti ieri cu folii din plastic. La vedere au ramas botul aeronavei, motorul desprins complet din gondola, elicea rupta, fiarele contorsionate, un scaun, extinctoare topite partial, tuburi mici de oxigen, bucati de copaci si mult scrum. Mirosul puternic de kerosen inca persista. Soseaua parea intacta, neexistand crater in partea carosabila, in urma puternicului impact. O comisie specializata in catastrofe aviatice, compusa din Dan Vulcan si Constantin Voicu, ambii inspectori in cadrul Aviatiei Civile Romane, Lucian Paraschiv, expert in cadrul Autoritatii Aeronautice Romane (AAR), Gheorghe Neagoe, specialist in dirijare al AAR, si Daniel Stana, inginer Aviax, expert in aparate de zbor, astepta ieri ca partea ceha sa soseasca la locul tragediei. Partea ungara a venit la Iasi inca de joi. Compania "Farma Air" din Ungaria avea drept angajati cei doi membri ai echipajului de zbor (capitanul Gyzo Sebok, de 41 de ani, pilot, si copilotul Peter Cziraki, de 40 de ani) si angajase firma bucuresteana "EuroJet" pentru transportul corespondentei pe calea aerului. Comisia de ancheta a prelevat toate probele necesare stabilirii cauzelor prabusirii avionului. Printre acestea se numara o potentiala eroare de pilotaj, o defectiune tehnica sau fenomenul de jivraj (depunerea ghetii pe fuselaj, fapt ce modifica complet performantele aparatului de zbor). Intre probele adunate se numara si un ceas de mana apartinand pilotului sau copilotului ale carui ace au intepenit in momentul impactului avionului cu soseaua: ora 8, 10 minute si 25 de secunde. Autoritatile iesene au confirmat ieri, inca o data, ca avionul postal, cursa charter-cargo, nu luase legatura cu turnul de control al Aeroportului International Iasi pentru a cere permisiunea de a ateriza, iar radarul nu interceptase cursa deoarece zbura la joasa altitudine. Cutiile negre ale Turbo Let-ului nu vor putea fi decriptate in Romania, ci intr-o tara vecina, deoarece, desi omologat de aviata romana, aparatul fabricat in fosta Republica Cehoslovacia "nu este inmatriculat in Romania", dupa cum a precizat Sebastian Buraga, purtatorul de cuvant al Prefecturii Iasi. Cadavrele pilotului si copilotului au fost necropsiate, ieri, la Institutul de Medicina Legala (IML) Iasi. "Din punct de vedere medico-legal, expertiza a fost simpla. Cei doi piloti prezentau leziuni caracteristice accidentelor aviatice: combustie si politraumatisme multiple, fracturi ale oaselor si rupturi ale organelor interne. Vom continua cu expertiza toxicologica si histopatologica. In maximum doua saptamani vom avea rezultatele definitive", a precizat prof. dr. Vasile Astarastoae, seful IML Iasi. Unul dintre cadavre prezenta urme de combustie pe circa 90% din suprafata corpului, iar celalalt era ars profund, pana la nivelul tesuturilor sau oaselor. Ieri dimineata, Aeroportul International Iasi era inchis traficului aerian. Ploaia cazuta, pe pista, peste stratul de zapada, a format o pelicula de gheata, iar ninsoarea de peste noapte a facut ca aparatele de zbor sa nu poata decola sau ateriza la Iasi. Abia dupa pranz, aeroportul a devenit operational.
Posta Romana va despagubi clientii a caror corespondenta a fost distrusa in accident
Compania va acorda ajutoare umanitare familiilor indoliate
Ca urmare a tragicului accident aviatic care a avut loc in dimineata zilei de 27 ianuarie, in apropierea municipiului Iasi, la nivelul Postei Romane a fost constituit un comitet de criza. Acesta sprijina autoritatile pe parcursul anchetei si va stabili despagubirile ce vor fi acordate expeditorilor. Cursa charter spre Iasi transporta peste 450 kilograme de trimiteri postale (saci Prioripost, EMS, corespondenta interna si externa prioritara). Conducerea companiei asteapta rezultatele anchetei pentru a vedea ce se poate recupera din trimiterile de corespondenta. Toata corespondenta este asigurata, iar clientii care au pierdut trimiteri postale in acest accident vor fi despagubiti conform reglementarilor postale. Deocamdata nu poate fi evaluata o suma totala a despagubirilor. Clientii vor primi banii dati pentru trimiterea corespondentei inregistrate sau contravaloarea continutului pachetelor in cazul in care clientii au declarat-o in momentul depunerii la oficiile postale. La nivelul Postei Romane sunt cunoscuti expeditorii trimiterilor postale aflate in aeronava, iar oamenii isi vor primi banii fara sa fie necesar sa faca vreo plangere in acest sens. Procedura de evaluare a despagubirilor va incepe dupa ce organele de ancheta vor trimite Postei sacii ramasi intacti. S-ar putea insa ca si in cazul acestora continutul sa fi fost deteriorat de spuma aruncata pentru stingerea flacarilor.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite