Seful Autoritatii Rutiere recunoaste existenta traficului cu autorizatiile de transport

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ieri, sediul ARR a fost inconjurat de masinile unei firme de transport persoane

Autoritatea Rutiera Romana este din nou acuzata ca din institutie a statului a devenit o organizatie care ofera protectie anumitor firme de transport. Periodic, operatorii rutieri din tara isi proptesc masinile in poarta institutiei, protestand impotriva "mafiei arr-iste". Ieri, a fost randul unei firme din judetul Arges, care a pichetat sediul ARR dupa ce a fost adusa la sapa de lemn in urma unor "metode mafiote", puse la cale de autoritatile locale. In urma cu un an si jumatate, firma SC Car Cosmin 2000 SRL a cheltuit aproape 500.000 de euro pentru a-si cumpara microbuze noi cu care sa participe la licitatiile pentru traseele judetene. Firma a castigat ruta Pitesti-Topoloveni, una dintre putinele din zona care aduce profit. Problemele au aparut, insa, atunci cand o firma concurenta s-a interesat de acest traseu si - cu ajutorul autoritatilor din Topoloveni - a reusit sa blocheze societatea care a castigat licitatia. Ba, mai mult, primarul Topoloveniului a dat interdictie firmei SC Car Cosmin sa mai intre in localitate. Firma - care incerca sa-si respecte caietul de sarcini - a primit astfel 14 amenzi (transformate, mai apoi, in hotarari ale consiliului local!) in valoare de 250 de milioane de lei. In acelasi timp, firma sprijinita de autoritati folosea traseul la negru. Normal, cei de la SC Car Cosmin au cerut ajutorul ARR, care avea obligatia sa ii elimine pe pirati din zona. Numai ca Autoritatea a recurs la o procedura folosita si in alte judete, cu ajutorul careia au fost protejate societatile-pirat: a suprapus traseele. Practic, a fost inventat un nou traseu judetean, identic cu cel castigat de SC Car Cosmin 2000 SRL, dar cu patru kilometri mai lung. Noua oferta - despre care transportatorii spun ca nici nu a fost comunicata - a fost castigata in termen de trei zile de catre societatea sprijinita de autoritati. "Apoi, ARR a venit cu o solutie de pace: sa facem traseul jumate-jumate cu piratii", povestesc cei de la SC Car Cosmin. Acestia ne-au declarat ca, mai nou, "arr-istii vor sa ne scoata total de pe traseu. Ca, atunci cand ne-am dus sa-i intrebam ce mai cauta piratii pe traseul nostru - fiindca in urma cu cateva luni nici nu au venit la noua licitatie - ni s-a spus ca, ne place sau nu, ei trebuie sa ramana acolo, sa lucreze!". In opinia sefului ARR, Florin Suciu, toata aceasta problema nu tine de ARR, ci de Consiliul Judetean Arges. "Aceasta institutie a propus modificarea traseului, iar ARR nu poate face nimic. ARR central lasa libertate agentiilor locale, iar programul de trasee judetene este in atributia Consiliului Judetean. Iar refuzul primarului din Topoloveni de a-i accepta pe cei de la SC Car Cosmin este generator de scandal". Numai ca sistemul transportatorilor este macinat de astfel de scandaluri. In sectorul transporturilor de marfuri, situatia e atat de grava incat, in Italia, mai multe camioane romanesti sunt arestate. Asta fiindca - "din cauza sistemului partinitor de impartire a autorizatiilor" - transportatorii au ajuns sa foloseasca autorizatii second-hand. Adica cumpara autorizatiile de la firmele care le-au primit de la ARR-ul condus de Suciu sau, in cazul in care nu-si permit sa cumpere la suprapret, incearca sa-si foloseasca singura autorizatie de mai multe ori. Transportatorii sustin ca traficul cu autorizatii - pe care Autoritatea Rutiera Romane le imparte dupa ce sunt trimise de tarile partenere - e atat de infloritor "ca la granita cu Italia si Austria gasesti bisnitari care iti vand astfel de hartii. Si acestea sunt chiar cele originale!". Si despre acest fenomen de la "marfa", seful ARR are o explicatie: "Nu am date sa fie vreun camion romanesc arestat in Italia, iar traficul cu autorizatii se face de 13 ani. De aceea, noi am pus la punct programul de acordare a licentelor si autorizatiilor pe Internet. Sistemul computerizat va elimina posibilitatea de eludare a sistemului atat din partea angajatilor ARR, cat si din partea operatorilor rutieri". Numai ca acest program a iscat, la randul lui, un alt scandal in domeniu, mai ales dupa ce, la prima testare, sistemul s-a blocat.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite