Scumpirile vor veni de pe calea ferată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scumpirile vor veni de pe calea ferată
Scumpirile vor veni de pe calea ferată

Guvernul măreşte taxa de utilizare a infrastructurii, aplicată operatorilor feroviari, măsură care va duce la umflarea preţurilor pentru călători şi marfă. Utilizarea căii ferate va fi cu 40% mai scumpă în 2009 faţă de 2008. Operatorii feroviari vor transmite această majorare la clienţi, scumpind şi biletele, şi mărfurile.

Actul adiţional pe 2009 la contractul de activitate al companiei care administrează infrastructura feroviară – CFR SA – prevede o diferenţiere a taxelor percepute operatorilor în funcţie de categoria liniilor ferate.

Măsura înlocuieşte taxarea în sumă fixă percepută, până nu demult, pentru toate categoriile. Până la începutul acestei luni, feroviarii plăteau 9 lei/km pentru trenurile de călători şi 14 lei/km pentru marfare; de acum, taxa de utilizare a infrastructurii (TUI) se calculează pentru fiecare garnitură de tren în parte, în funcţie de lungimea acesteia, de tonaj şi de ruta pe care o va parcurge.

Această schimbare i-a pus pe transportatori în faţa unei creşteri semnificative a taxelor pe care le plăteau, în anumite cazuri ajungându-se şi la o dublare a sumelor.

Tonul va fi dat de operatorii privaţi

Media creşterii este de 40%, ne-au declarat reprezentanţii industriei feroviare, care preconizează că, pe fondul acestei majorări, vor creşte şi tarifele pe care transportatorii le percep, la rândul lor, clienţilor. Altfel spus, biletele de tren vor fi mai scumpe, iar mărfurile transportate cu trenurile vor avea costuri mai mari.

„Primii care vor ope­ra scumpiri sunt trans­por­tatorii privaţi de pe calea ferată, după care va veni şi rândul companiilor de stat“, au precizat reprezentanţii feroviarilor. În funcţie de viteza de circulaţie, liniile au fost împărţite în şapte tipuri, respectiv linii cu ecartament îngust, linii cu trafic mai mic de cinci trenuri pe zi, linii cu trafic exclusiv de marfă (cu o viteză între 0 şi 60 km/oră) şi linii comune cu traficul de călători.

Acestea din urmă sunt împărţite, la rândul lor, în patru tipuri (0-60 km/oră, 61-100 km/oră, 101-120 km/oră şi 121-200 km/oră). Bucureşti-Constanţa este ruta cea mai scumpă din punctul de vedere al taxării infrastructurii.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite