Scoala - o corvoada
0Cu o siguranta uluitoare, ministrul Athanasiu a prezentat presei, saptamana trecuta, izbanzile primului si singurului an de mandat si, mai ales, strategiile abordarii viitorului invatamantului
Cu o siguranta uluitoare, ministrul Athanasiu a prezentat presei, saptamana trecuta, izbanzile primului si singurului an de mandat si, mai ales, strategiile abordarii viitorului invatamantului romanesc pana prin 2009. Ministrul Athanasiu viseaza, ca si altii care au trecut prin biroul din G-ral Berthelot, ca masurile luate il vor propulsa in rama ce inconjoara portretul lui Spiru Haret, intemeietor de scoala romaneasca. Aceasta e trasatura esentiala a ministeriatelor noastre - fata spre trecut si, mai ales, idealizarea trecutului: avem o scoala minunata, dascali nemaipomeniti, elevi exceptionali, manuale si metode didactice la care restul lumii ramane cu gura cascata. Nu poate fi ceva mai anacronic decat sa sustii examinarea draconica a elevilor, in conditiile in care toata lumea civilizata a inteles si a organizat procesul educativ ca pe o desfasurare fireasca nu ca pe o corvoada. Nu exista nicaieri examen de testare in cadrul ciclului de invatamant obligatoriu. La noi, testul acesta nu s-a nascut dintr-o argumentare stiintifica, ci, pur si simplu, pentru ca in 2002 ne-am trezit ca trebuie sa ducem invatamantul obligatoriu pana la 9 ani. La negocierile de aderare (1998-2000), ne-am angajat - la capitolul Educatie - ca pana-n 2001 prelungim durata scolarizarii obligatorii la 9 ani. Ministrul venit dupa alegeri s-a luat cu valul si-a uitat ce semnasem si parafasem. Cand U.E. ne-a batut obrazul, prin 2002, intr-o repezeala, am schimbat legea. Cum semnasem ce semnasem, trebuia ori sa recunoastem ca suntem cascati, ori sa incropim ceva, poate-i aburim pe europeni. Si-am reusit. Am zis ca am trecut la zece clase, dar deloc pregatiti pentru asta (nu tu clase, nu tu programe, nu tu dascali rearanjati pe cicluri), am inventat examenul de triere a elevilor, care de fapt este o gaselnita contra principiului de invatamant general si obligatoriu. Ungaria are invatamant obligatoriu de 13 ani, dar la ei nu exista teste nationale - examen. La ei exista curricula scolara care permite elevilor sa se orienteze spre invatamantul profesional, daca are copilul chemare, si evaluare coerenta, cu cap, permanenta, nestresanta. La noi, vine dl. ministru Athanasiu si spune ca s-au saturat parintii de schimbari in invatamant, asa ca ramanem tot cu forma teste nationale (examen) si mediile din gimnaziu, desi, prin ianuarie, acelasi ministru era de acord ca examenul nu isi are nici rostul, nici locul in cadrul unui ciclu obligatoriu. Sigur, pentru a-si apara ograda, ministrului nu-i este greu sa insire vrute si nevrute, doar-doar nu se va prinde nimeni ca nici trecerea de la invatamantul obligatoriu la cel liceal nu-i pusa la punct (desi la vara prima promotie termina zece clase obligatorii), ca nici sistemul national de evaluare continua si orientare profesionala, promis de 4 ani, nu exista. In schimb, dl. ministru arunca pisica moarta si-n ograda viitorului ministru, fiindca spune sutelor de mii de parinti ca elevii care intra in aceasta toamna in clasa a V-a vor avea de parcurs acelasi traseu ca pana acum: mediile din clasele V-VIII - 50%, media de la testele nationale (examen) - 50%. Cat de greu ar fi fost sa se gaseasca un sistem care sa permita o orientare profesionala a elevilor, fara existenta celui mai stresant, coruptibil si corupt moment: examenul? Au auzit specialistii d-lui Athanasiu de portofolii de prezentare, de interviuri, de fisa psihologica de orientare scolara, de scoala obligatorie pe care elevul o parcurge pentru a invata carte, nu pentru a invata cum sa impuste o nota, cum sa se roage de dascali sa faca meditatii si sa-i dea o nota mare, ori cum sa fure mai subtil? A auzit domnul Athanasiu ca prin Occident nu se calca lumea in picioare ca sa mearga copilul la scoala obligatorie, fiindca fiecare are locul lui? Incompetenta celor din Educatie deformeaza scopul invatamantului obligatoriu. In Europa, aceasta inseamna sa formezi o baza educationala, tinand cont si de inclinatiile si aptitudinile elevului, pe care apoi sa inceapa constructia traiectoriei de pregatire profesionala. La noi, scopul invatamantului obligatoriu este diploma de la teste, media din clasele V-VIII si un loc la liceu. Scoala - o corvoada.