Scăderile de preţ au salvat sezonul estival 2009

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scăderile de  preţ au salvat sezonul estival 2009
Scăderile de preţ au salvat sezonul estival 2009

Turismul intern resimte o scădere de 20% în 2009 comparativ cu anul 2008. În anul crizei, litoralul românesc s-a menţinut pe linia de plutire doar pentru că tour-operatorii au sacrificat profitul şi au redus preţurile.

Estimările Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) arată o scădere a încasărilor cu 20% pentru turismul intern în 2009, comparativ cu sezonul estival din 2008.

Litoralul românesc a înregistrat o uşoară scădere a numărului de turişti faţă de anul trecut, însă nu una semnificativă. În schimb, încasările au fost mai mici.

Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al ANAT, explică: „Sezonul acesta, au ales litoralul aproximativ 1,2 milioane de turişti români, un număr foarte mic faţă de cel înregistrat sezonul trecut. Însă hotelierii şi, evident, agenţiile de turism au scăzut considerabil preţurile pentru litoral, căutând un grad de ocupare mai mare, în ciuda unui profit mai mic“.

Mai puţini străini pe litoral

Cele mai vândute pachete turistice au fost sejururile de o săptămână, la hotel, prin agenţii de profil - 80% din
total. Urmează turismul de weekend, mai puţin agreat anul acesta, din pricina preţurilor care urcă începând de vineri până duminică.

Hotelurile de pe litoral au avut un grad de ocupare de 70%, similar cu cel consemnat în 2008. Dacă numărul turiştilor români pe litoral a rămas oarecum constant, turiştii străni care au ales malul românesc al Mării Negre au fost mai puţini în 2009, faţă de 2008.

„Anul acesta au venit aproximativ 50.000 de turişti străini, cu 20.000 mai puţini decât anul trecut“, a declarat Traian Bădulescu pentru „Adevărul”. Turiştii străini vin în principal din Germania, Franţa, fostele ţări sovietice şi, mai nou, din Bulgaria. „Este vorba în general de persoane de vârsta a III-a, care aleg staţiunile Jupiter şi Saturn pentru tratament balnear“, a completat Bădulescu.

La munte nu mai e ce-a fost

Staţiunile din zona montană au ieşit cel mai prost în actualul sezon turistic, cu o scădere de 30% faţă de anul trecut. „Şi asta se explică prin faptul că tour-operatorii care activează în staţiunile montane nu au redus deloc preţurile în anul crizei, menţinându-le la nivelul din 2008“, a precizat oficialul ANAT.

Elocvent pentru criza care bântuie turismul de munte este gradul de ocupare a hotelurilor, de doar 50% în 2009. De altfel, estimările Asociaţiei Agenţiilor de Turism indică un număr mic de vizitatori care au ales muntele anul acesta, respectiv până în 800.000.

De asemenea, hotelurile de la altitudine nu s-au bucurat nici de vizita străinilor în 2009, numărul acestora fiind nesemnificativ.Ca de obicei, Valea Prahovei şi Poiana Braşov au fost cele mai frecventate şi singurele zone care n-au simţit atât de profund criza financiară.

Le urmează, în topul preferinţelor, Bucovina şi Maramureş, unde turismul rural începe, încet, încet, să se dezvolte. De altfel, puţinii străni care au venit în România la munte în 2009 s-au cazat la pensiuni din Bucovina şi din Maramureş.

Agenţiile de turism resimt şi ele anul dificil, numărând cu aproximativ 22% mai puţini bani încasaţi faţă de 2008. Totuşi, intermediarii observă tendinţele turiştilor şi se adaptează din mers, preferând să opereze reduceri substanţiale, decât să rămână fără clienţi.

Tendinţe în anul crizei

„Anul acesta, toată lumea vânează cele mai ieftine pachete turistice, iar ofertele speciale se epuizează imediat. De asemenea, în 2009 am vândut mai multe pachete «last minute» şi de patru ori mai multe pachete «early booking», care au o reducere de 30%“, ne-a declarat Alin Burcea, directorul general al agenţiei „Paralela 45“.

Afectate de lipsa clienţilor, hotelurile şi companiile aeriene au făcut reduceri consistente, de pe urma cărora au profitat şi agenţiile de turism. „Aşa ne-am permis şi noi să ieşim pe piaţă cu oferte foarte bune, care s-au vândut rapid. De pildă, oferte pentru Miami Beach la 900 de euro sau New York la 800 de euro, cu avion dus-întors şi cazare”, a adăugat Alin Burcea.

Turismul balnear rămâne în top

Staţiunile balneare au avut în 2009 un grad de ocupare în hoteluri de 70%. În topul preferinţelor turiştilor au fost staţiunile Vatra Dornei, Băile Felix şi Căciulata.

Strategii noi pentru sezonul 2010

După experienţa din sezonul 2009, agenţiile se gândesc la strategia de afaceri pentru anul următor. „Sunt convins că, la iarnă, staţiunile de schi din Bulgaria se vor vinde foarte bine ca destinaţii externe.

Vecinii noştri câştigă mult teren, la acest capitol, în faţa Austriei. Au două staţiuni montane moderne, au pârtii mari, dotate cu toate facilităţile.

Nu în ultimul rând, au preţuri mici. În iarna lui 2010, pariez pe Bulgaria la schi“, ne-a spus Alin Burcea, directorul agenţiei de turism „Paralela 45”.

În schimb, cred că destinaţiile de vară vor rămâne aceleaşi în preferinţele românilor. „Sunt convins că vom vinde la fel de bine ofertele de litoral pentru Grecia, Turcia şi Bulgaria. Ne vom baza în continuare pe ele“, a conchis Burcea.

Grecia şi Bulgaria, „The Land of Choice“ pentru români

Românii care au ales străinătatea pentru concediul din 2009 au fost şi ei mai puţini faţă de 2008. „Anul trecut, peste 700.000 de români şi-au petrecut vacanţa «afară», anul acesta au fost doar 500.000”, a spus Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Potrivit ANAT, Grecia şi Bulgaria ocupă primul loc în topul destinaţiilor externe preferate de români, urmate de Turcia, în special provincia Antalya, Spania şi Tunisia. De asemenea, Croaţia şi Muntenegru câştigă teren, cele două ţări încheind topul preferinţelor românilor.

Sistemul „all-inclusive” câştigă teren

Faţă de 2008, pachetele turistice „all-inclusive“ sau chiar cele „ultra all-inclusive“ au fost mai bine vândute anul acesta. Şi de această dată, balanţa a fost înclinată de ofertele speciale, cu reduceri consistente.

„Cel mai bine am vândut Antalya şi Bulgaria, unde sistemul «all-inclusive» este foarte reprezentat din acest punct de vedere. E drept, avem o scădere de 35% la Antalya faţă de anul trecut, dar asta în condiţiile în care 2008 a fost anul de vârf pentru această destinaţie, dublându-se faţă de perioada 2006-2007. Ţinând cont de criză, pachetele pentru Antalya au mers chiar foarte bine, suntem mulţumiţi“, a precizat Alin Burcea, directorul general al agenţiei de turism „Paralela 45“.

image

Cel mai bine am vândut Antalya şi Bulgaria, unde sistemul «all-inclusive» este foarte reprezentat din acest punct de vedere.

image


Alin Burcea,
director Paralela 45

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite