Şase ani de experienţă pentru a urca în managementul bancar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă în ţara noastră, perioada medie de timp după care un angajat ajunge să ocupe o funcţie importantă este de 6-7 ani, în Europa Centrală şi de Est se cere o experienţă de minimum 10-15

Dacă în ţara noastră, perioada medie de timp după care un angajat ajunge să ocupe o funcţie importantă este de 6-7 ani, în Europa Centrală şi de Est se cere o experienţă de minimum 10-15 ani.

O carieră în domeniul bancar începe să devină o realitate pentru tot mai mulţi tineri. Pe lângă studiile economice, ce se pot dovedi insuficiente, este nevoie de o automotivare şi determinare prin care să treci cu brio peste provocările ce intervin în procesul de dezvoltare.

Şi asta pentru că, spre deosebire de alte domenii, o carieră în domeniul bancar se poate dovedi dificilă din mai multe puncte de vedere. În primul rând e vorba de un mediu în care există o cu totul altă cultură, o structură înregimentată în reguli şi proceduri ce trebuie respectate cu stricteţe. Pe de altă parte, specialiştii în resurse umane consideră că avem de-a face cu un mediu elitist, acest aspect fiind valabil atât la nivelul de începător, dar mai ales la poziţiile de top.

>> Foarte puţini angajaţi se motivează singuri. Cei mai mulţi aşteaptă mereu ordine din partea şefilor şi nu fac nimic înainte de a li se recomanda anumite direcţii.
Bianca Morar Demeter,
managing partener în cadrul companiei Professional

Mihaela Damian, partener financial services practice group la StatonChase, susţine că mediul bancar este unul aparte, în care trebuie împletită creativitatea cu rigurozitatea. "Zona de vânzări reprezintă una dintre specificităţile domeniului bancar. Însă nu putem vorbi de vânzător în sensul larg; există anumite constrângeri ale funcţiei", a precizat, pentru "Adevărul", Damian.

O carieră de succes în mediul bancar presupune de multe ori abilitatea de inovare a unor noi instrumente bancare. Nevoia de dezvoltare a unor noi variante de împrumut sau depozite este cu atât mai mare, cu cât în prezent, majoritatea băncilor oferă aproximativ aceleaşi produse de creditare. "Asistăm la o criză de diferenţiere.

Produsele oferite de bănci sunt în majoritatea lor identice. Inovaţia de produs nu există în mod sustenabil", consideră Adrian Stanciu, partener în cadrul companiei de consultanţă Ascendis. Automotivarea reprezintă un aspect esenţial în dezvoltarea unei cariere.

"În ultima vreme, foarte puţini angajaţi se motivează singuri. Cei mai mulţi aşteaptă mereu ordine din partea şefilor şi nu fac nimic înainte de a li se recomanda anumite direcţii ", spune Bianca Morar Demeter, managing partener în cadrul companiei Professional. Mai mult decât atât, o companie trebuie să suprindă motivarea angajaţilor, dar şi păstrarea acesteia în timp.

În ceea ce priveşte perioada de timp după care un angajat al unei bănci devine un posibil candidat pentru o funcţie de conducere, aceasta ajunge de cele mai multe ori la o medie de 6-7 ani. "Experienţa anterioară este relevantă pentru decizia de a avansare. Mai mult decât atât, o perioadă mai mare de timp petrecută în sistem înseamnă şi o conştientizare a resurselor şi abilităţilor pe care cineva la are şi care îl recomand sau nu pentru o anumită poziţie", spune Damian.

Potrivit acesteia, de la un anumit nivel, avansarea în sistemul bancar se bazează pe recomandări. "Cu cât sunt vizate funcţii de top, cu atât recomandările devin esenţiale pentru nominalizarea potenţialilor candidaţi", precizează Damian.

În mediul bancar însă, multe dintre poziţiile de conducere sunt ocupate de persoane tinere, pentru care dorinţa unei cariere s-a transpus într-o pregătire continuuă. "În interiorul Raiffeisen Bank putem oferi exemple de tineri cu o carieră de succes la mai puţin de 30 de ani. Pe zona de Retail, un astfel de traiect profesional ar însemna un cumul de experienţe, abilităţi şi rezultate pe fluxul de creditare pentru persoane fizice, IMM, iar în final ocuparea unei poziţii de director de agenţie", a declarat, pentru "Adevărul", Carmen Albu, departament recrutare Raiffeisen Bank.

Recrutarea se face din interior

Pe fondul lipsei acute de specialişti resimţite de întreg sistemul bancar, tendinţa este de promovare din interior în funcţiile de conducere. Personalul angajat pe partea de entry-level va fi tot mai mult instruit pentru a constitui ulterior o pepinieră de formare a celor care posedă abilităţile şi cunoştinţele necesare promovării într-o funcţie de conducere.

Astfel, dacă în urmă cu câţiva ani vorbeam de un sistem ermetic în care accesul tinerilor se făcea cu greutate, în prezent, lucrurile s-au schimbat. "Dacă facem referire la perioada de dinainte de 2005, sistemul bancar era caracterizat de procese de restructurare şi centralizare a activităţii, iar poziţiile deschise solicitau un anumit nivel de expertiză într-o piaţă nu foarte matură. Pentru 2007, statisticile indică prezenţa unui număr din ce în ce mai mare de instituţii care furnizează servicii financiare, majoritatea aflate în plină expansiune a reţelei teritoriale. Focusul este reprezentat de dezvoltarea portofoliului de clienţi şi extinderea gamei de servicii bancare", a declarat Carmen Albu.

Potrivit acesteia, în special la nivelul echipelor de vânzare, băncile au absorbit câteva mii de tineri, în slujba pregătirii cărora au creat programe ample de dezvoltare a unor competenţe care să maximizeze rezultatele din vânzări.

"De aici poate percepţia unei relaxări a exigenţelor de angajare în sectorul bancar, însă nu trebuie interpretată ca un rabat de la calitate în favoarea cantităţii, ci ca un mecanism de răspuns la mesajul nu foarte încurajator al pieţei muncii", spune Albu.

Anca Petcu, general manager Piraeus Leasing România:
"Îmi fac treaba cu sentimentul că fac un business al meu"

La 29 de ani, Anca Petcu este general manager al companiei Piraeus Leasing. Consideră că unul dintre atuurile sale datorită căruia a ajuns în această poziţie este faptul că lucrează cu sentimentul că face un business care îi aparţine. Melih Mengu, actualul vicepreşedinte al Unicredit Ţiriac şi omul care i-a marcat dezvoltarea, consideră că se poartă "de parcă ar vrea să creeze lumea". Colegii actuali o văd drept omul care pune lucrurile în mişcare.

- Adevărul: Când aţi intrat în domeniul bancar ? Şi de ce?

- Anca Petcu: După ce am absolvit Academia de Studii Economice, profil finanţe-bănci. Ca orice absolvent, nu aveam o idee foarte clară despre ceea ce voiam să fac. Am aplicat pentru o poziţie de junior relationship la Demir România, companie cumpărată ulterior de Unicredit, şi, în urma a patru sau cinci interviuri, am fost angajată în sistem. Aveau nevoie de o persoană care vorbea limba italiană, iar eu m-am încadrat perfect.

- Ce a însemnat această perioadă pentru cariera ulterioară?

- Am stat trei ani la Demir, timp în care, beneficiind şi de experienţa lui Melih Mengu, în prezent vicepreşedinte în cadrul Unicredit, am creat aproape totul de la zero. Am învăţat foarte multe şi nu numai pe un anumit segment.

- Cum aţi ajuns la Piraeus?

- În martie 2004 m-am angajat la Piraeus, ca director de vânzări. Şi nu în urma unui concurs, pentru că această idee nu prea există în branşă. Au aflat despre mine prin intermediul unor deal-uri importante pe care le făcusem. Recomandările, dar mai ales rezultatele muncii tale contează foarte mult într-o evoluţie.

- Aţi ajuns la Piraeus Leasing într-un moment în care operaţiunile de-abia începuseră. Care au fost provocările?

- Da, a fost perioadă de organizare a unui flux de business coerent şi complet, pentru că fără aşa ceva nu poţi vinde. Pe piaţă sunt două moduri în care te poţi lupta pentru cota de piaţă: prin nivelul dobânzilor sau prin creşterea echilibrului pe criteriile calitative. Iar noi am pus accent pe aspectul din urmă. Şi am reuşit ca în patru ani să ajungem pe locul şapte-opt, după cota de piaţă pe segmentul de leasing, asta în condiţiile în care ne batem cu companii de renume la nivel internaţional, dar şi local.

- Cum aţi primit avansarea pe postul de director general al diviziei de leasing?

- Nu pot spune decât că a venit în mod firesc, atât pentru mine, cât şi pentru oamenii care m-au nominalizat. Am fost numită în funcţie la sfârşitul lunii septembrie, în urma numirii lui Michalis Lachanas în postul de director general adjunct al Piraeus Bank România. Însă pentru mine este o provocare imensă, în condiţiile în care Piraeus Leasing se află printre primii 10 jucători din domeniu.

- Care credeţi că au fost atuurile dvs.?

- Am avut şi am în continuare sentimentul că fac un business al meu. Nu am perceput niciodată acest job ca fiind unul dintr-o companie la care lucrez. Iar comportamentul a fost mereu acelaşi. Nu pot spune că m-am schimbat odată cu avansarea. În plus, deşi eram director de vânzări, mă amestecam tot timpul şi prin treburile altor departamente.

- Cât timp petrece Anca Petcu la birou?

- Ar trebui să spun că nu pot delimita timpul petrecut la birou de cel petrecut acasă. Munca mea nu se termină când ies pe această uşă. Mă gândesc tot timpul (mai ales când stau în trafic peste o oră) la problemele de serviciu. Recunosc chiar că mi-a trecut prin cap să-mi pun o agendă pe noptiera din dormitor. Asta ca să-mi pot nota ideile care îmi vin pentru îndeplinirea obiectivelor propuse. Dar nu vreau să-mi supăr soţul…. (râde)

- Care sunt cele mai grele momente?

- Sunt disperată în perioada august-septembrie şi ianuarie-februarie, când vânzările scad. Şi asta pentru că activitatea noastră este una sezonieră. Perioada cea mai bună este scurtă. Durează între 25-31 decembrie, după care din ianuarie începem din nou de la capăt. Strategii, obiective, planuri de dezvoltare.

- Cum vă caracterizaţi?

- Încăpăţânată, ambiţioasă şi îmi propun întotdeauna scopuri realiste. Melih Mengu, fostul meu şef, spunea întotdeauna despre mine că mă port de parcă aş vrea să creez lumea. Însă trebuie să recunosc că ar trebui să am mai multă răbdare, dar şi să fiu mai îngăduitoare.

- Ce sfaturi aţi da unui tânăr care îşi doreşte o carieră în sistemul bancar?

- Avem nevoie de oameni cu care se poate purta o conversaţie pe orice temă. Iar asta se testează încă de la primul interviu. Mai mult decât atât, cei care îşi doresc un program fix nu au ce căuta aici. De multe ori sunt întrebată dacă programul se termină la ora anunţată, pentru că nu sunt dispuşi să lucreze suplimentar. Din nou, dacă ţii cont de acest aspect, înseamnă că nu îţi doreşti cu adevărat să progresezi.

Provocările unei cariere în sistemul bancar

Inovarea: sistemul bancar are nevoie de dezvoltarea unor noi instrumente de creditare, prin care băncile să se diferenţieze una de cealaltă.

Motivaţia de a face o schimbare şi de a progresa, aspecte esenţiale pe care un consultant îl are în vedere încă de la primul interviu. La interviul de avansare, discuţiile se axează cu precădere pe posibilitaţile concrete de dezvoltare a bancii.

Informaţiile referitoare la pachetul financiar sunt dezbătute la final.

Capacitatea de modelare în funcţie de valorile promovate de fiecare bancă în part, şi implicit ale clienţilor.

Să fii recunocut aşa cum trebuie de echipa din subordine. În acest context, renumele pe care îl ai în branşă este foarte important.

Să faci faţă unei posibile fuziuni sau achiziţii.

Să te adaptezi culturii fiecărei bănci.

Automotivarea.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite