"Sârbu, scoate banii!"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Am auzit păreri destul de polarizate despre Mircea Badea şi emisiunea pe care o realizează pe Antena 3. Trecând însă de reacţiile de chimie ale unei simpatii sau antipatii viscerale, ca

Am auzit păreri destul de polarizate despre Mircea Badea şi emisiunea pe care o realizează pe Antena 3. Trecând însă de reacţiile de chimie ale unei simpatii sau antipatii viscerale, ca profesionist, trebuie să remarc performanţa de media pe care Mircea Badea o realizează.
E foarte greu să ţii o emisiune cu un singur prezentator, câţiva cameramani şi cineva de la producţie care îţi mai spune ceva în cască şi să faci rating de 1 sau chiar 2 puncte de audienţă. Însă, pentru a fi corecţi până la capăt, succesul emisiunii "În gura presei", ca şi succesul "Cronicii cârcotaşilor" are la bază mulţi participanţi în absenţă şi foarte multe resurse materiale şi umane indirecte, de care ambele emisiuni beneficiază. E vorba, desigur, de resursele uriaşe puse în spatele unei mega-anchete sau ale unui show de televiziune de anvergură. Acestea creează o bază substanţială de informaţie şi mai ales de plus-valoare pe care să construieşti. Deşi aparent două emisiuni radical diferite, "În gura presei" şi "Cronica cârcotaşilor" au acelaşi pattern. Ambele pleacă de la produsul media realizat de unii sau de alţii şi construiesc o argumentaţie sau o ironie. Dacă Mircea Badea, pe de o parte, şi Huidu & Găinuşă, pe de altă parte, ar trebui să facă un show de la zero, inventându-şi poantele şi nu construind pe munca altora, ei bine, lucrurile ar deveni mai complicate.
De ceva timp, mi-a atras din ce în ce atenţia, într-un mod neplăcut aş spune, faptul că Mircea Badea s-a transformat în voice-over. "Sârbu, scoate banii, Sârbu!", sau, mai nou, "Patriciu, scoate banii, Patriciu" e drept, la ăsta din urmă mai trebuie să lucreze la intonaţie, nu-i iese la fel de bine ca primul. Poate pentru telespectatori e o chestie cool, dar pentru oamenii de media nu prea. Astfel de voice-overuri se pot interpreta în mai multe feluri. Unul dintre ele ar fi că, atunci când citează din "Jurnalul Naţional" se cheamă că informează, iar când citează din "Gândul" sau "Adevărul" se cheamă că face reclamă. Or, asta mi se pare deja prea mult. De acord că toate emisiunile informative de seară ale Antenei 3 se încheie cu prezentarea "informativă" a "Jurnalului Naţional" de a doua zi, şi, apropo, n-am văzut niciodată CNA-ul să zică ceva, deşi există o lege pe tema asta. De acord cu faptul că nu l-am auzit nici măcar o dată pe Mircea Badea criticând vreun articol sau vreun jurnalist de la "Jurnalul Naţional" şi aici pierde nişte puncte în faţa Cârcotaşilor, care dau şi bâlbe "din casă". Dar treaba cu voice-overul e prea mult. Transformă prea mult munca unor jurnalişti într-o marfă. Dacă vorbim de o emisiune informativă, atunci valoarea informaţiei trebuie apreciată. Fiindcă altfel, pentru fiecare articol de ziar din care citează, fiecare jurnalist ar trebui, la rândul lui, să scrie a doua zi "Badea, scoate banii, Badea!" şi ar fi la fel, dacă nu chiar mai îndreptăţit, fiindcă prezentatorul îşi realizează emisiunea pe seama muncii acestora. Da, televiziunea este un instrument foarte puternic şi niciodată presa scrisă nu se va putea compara cu ea. Dar tocmai de aceea trebuie folosită cu responsabilitate. Părerea mea.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite