Santierul Naval Militar Mangalia va fi dat unor tepari locali sau unor liberieni anonimi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Santierul Naval Militar din Mangalia se pregateste o licitatie cu dedicatie. Mai multe societati dubioase sau cu trecut controversat, dar sustinute de nume grele din Constanta si Bucuresti, se bat

La Santierul Naval Militar din Mangalia se pregateste o licitatie cu dedicatie. Mai multe societati dubioase sau cu trecut controversat, dar sustinute de nume grele din Constanta si Bucuresti, se bat pentru a pune mana pe acest obiectiv. Printre acestea, cel putin pana acum, se afla in carti si societatea 2x1 Holding, cunoscuta drept groparul Santierului Naval Marea Neagra. Firma cu pricina apartine fostului viceprimar de Constanta Felix Stroe si lui Ion Dumitrache, personaje controversate in lumea afacerilor constantene. In spatele lor, pentru aceasta licitatie este amiralul Gheorghe Anghelescu, fost sef al Comandamentului Marinei Militare. Un alt ofertant cu sanse este firma de shipping a unui mahar grec, care este sustinuta de catre conducerea Directiei Generale de Informatii a Armatei. Licitatia care ar trebui sa decida soarta Santierului Naval din Mangalia a fost pana acum amanata de mai multe ori de catre Ministerul Industriilor, probabil pentru ca ofertantii cu greutate sa aiba timp sa traga sforile de rigoare. In cele din urma, termenul-limita a fost stabilit pentru data de 20 iulie, iar in cursa au ramas doar trei societati. Este vorba despre un consortiu in care sunt bagate indirect Petrom si Petroservice, firma de shipping a unui grec si societatea 2x1 Holding Cape Midia, apartinand tandemului pesedist Stroe-Dumitrache. Numele holdingului din urma a fost pana acum implicat in mai multe scandaluri de proportii, cel mai cunoscut dintre acestea avand ca obiect privatizarea Santierului Naval Marea Neagra. La vremea respectiva, Stroe si Dumitrache detineau 43% din actiunile Santierului Naval Marea Neagra, pe care le achizitionasera de la SIF Transilvania. Un procent egal avea si fostul FPS. A urmat o hotarare AGA, prin care s-a facut o majorare suspecta de capital, intrucat diminuarea capitalului social s-a aplicat doar in cazul FPS-ului. Stroe si Dumitrache au devenit majoritari fara sa plateasca statului partea de actiuni detinute de FPS. Un alt tun dat de tandemul de la 2x1 Holding a avut ca suport material Caminul de nefamilisti C1 din Medgidia. Holdingul a cumparat, pe data de 13.05.1993, aceasta cladire de la fostul proprietar, Ministerul Apararii Nationale, cu ridicola suma de 50 milioane lei. Era vorba de un bloc cu 89 de garsoniere si 17 apartamente, plus terenul aferent. Folosindu-se de relatia cu amiralul Anghelescu, cei doi au revandut imobilul un an mai tarziu tot Ministerului Apararii Nationale. Acelasi obiect al tranzactiei a fost in acest caz evaluat la un miliard de lei, desi 2x1 Holding nu facuse aproape nici o imbunatatire. Dupa ce l-a rascumparat, MApN a fost nevoit sa mai bage cateva miliarde in reparatia caminului. In fine, o alta potlogarie facuta de Holding pe seama Armatei este contractul de vanzare catre Marina Militara a 10.000 de tone de combustibil special. Contractul a fost semnat tot de amiralul Gheorghe Anghelescu. Marina avea nevoie de 3.600 de tone de combustibil, iar in stocul sau se aflau peste 6.000, insa s-a mers pe varianta unei noi achizitii si a rezultat o escrocherie de zile mari. Marina a platit in avans circa jumatate de milion de dolari firmei 2x1 Holding, apoi s-a trezit ca nu are unde sa depoziteze carburantul. Asa ca, pentru stingerea datoriei, Marina Militara a asteptat sa cumpere de la Stroe si Dumitrache alte produse pe care le comercializau acestia: vopsele, lacuri, carpe si alte nimicuri. Revenind la licitatia din aceasta saptamana, trebuie spus ca statul roman a cerut in programul investitional 2 milioane de euro pentru Santierul Naval. Surse din minister ne-au informat ca pe linie de Directie de Informatii a Armatei s-a facut lobby pentru a se alege varianta companiei elene Atlantic Oil Maritime. Un argument a fost puterea economica a acestei companii. Consultand insa baza de date a unui organism sinonim cu Registrul Comertului, aflam ca Atlantic Oil Maritime este o companie din Liberia, cu obiect de activitate administrarea maritima, care nu si-a depus la zi datele privind cifra de afaceri si numarul de angajati. Asa ca santierul are sansa sa ajunga fie in proprietatea unor tepari, fie pe mana unor liberieni anonimi. Ramane de vazut daca Directia de Informatii a Armatei va reusi sa ia fata pesedistilor locali.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite