SUETA LA O CAFEA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dragos Grigoriu: "E greu sa pui pret pe capul unui om" Managementul de talent reprezinta inca o necunoscuta in Romania, iar cuvantul "vedeta" e folosit, tot mai adesea, in sens peiorativ. Migratia

Dragos Grigoriu:
"E greu sa pui pret pe capul unui om"
Managementul de talent reprezinta inca o necunoscuta in Romania, iar cuvantul "vedeta" e folosit, tot mai adesea, in sens peiorativ. Migratia prezentatorilor de la o televiziune la alta, nesiguranta pe care o au, in general, artistii romani si prezenta pe piata a tot felul de figuri cu preocupari profesionale incerte impun de la sine construirea unui sistem de referinta pentru staruri. 2004 va aduce, cel mai probabil, primele schimbari in acest mecanism ce functioneaza, de ani buni, doar din inertie. Cat de oportuna e o asemenea intreprindere si cat de pregatita e piata din Romania pentru asa ceva, ce costuri presupune o astfel de afacere si ce contracte se pot negocia in acest moment, in Romania, ne spune Dragos Grigoriu, presedintele Tempo Advertising, cel care a gandit toate acestea in termeni de business.
- Sunteti pe cale sa deveniti primul agent de reprezentare a vedetelor de la noi cu autoritate profesionala recunoscuta. Aveti de gand sa redefiniti termenul "vedeta" creand un adevarat sistem de valori in aceasta directie?
- Managementul de talent e ceva foarte serios, care trebuie facut dupa ce ti-ai pregatit temele. Nu trebuie privit la modul "am facut un contract cu X sau cu Y" si asta sa insemne ca ai pus bazele unei agentii de talente. A construi un asemenea sistem, cand ai cele mai serioase intentii, e o investitie nu numai financiara, ci si o investitie importanta de timp. In acest moment, sunt in discutii cu cele mai importante nume din media de la noi.
- Ce inseamna management de talent? Ce faceti, de fapt, pentru acesti oameni?
- Un astfel de business, asa cum il vad eu, are trei componente: vedetele - acestea iti dau mai multa vizibilitate, dar castigurile nu sunt foarte mari, fiindca sunt in conformitate cu ceea ce se intampla in industria de la noi. Poate fi mult pentru cineva care apreciaza de la etajul 7 din Berceni, dar pentru ce are de facut o persoana publica pentru a-si mentine imaginea, standardele si statutul pe care il are, nu sunt chiar atat de multi bani. Aceste persoane au nevoie de o sumedenie de servicii, de la negocierea oportunitatilor legate direct de contractul cu institutia pentru care lucreaza (televiziune, radio etc.), pana la negocierea contractelor de publicitate sau a unor participari la evenimente, conferinte, cocktailuri, promovari de produse etc. O a doua categorie - care poate fi mai consistenta din punct de vedere financiar - este cea a persoanelor publice: politicieni, sportivi, oameni de afaceri. Acestia au nevoie de un alt tip de servicii - constructia de imagine. A treia categorie este cea care pe termen lung aduce cele mai mari profituri - descoperirea de noi talente. Oameni pe care ii sprijini de la bun inceput, ii iei de la zero si ulterior ii "arunci" pe piata pentru a le vinde abilitatile.
- Ce criterii de evaluare aveti in alegerea clientilor? Spuneati ca in acest moment lucrati doar cu numele importante.
- Asta pentru ca suntem la inceput. Alegerea functioneaza cam dupa aceleasi principii ca si in publicitate, dar si dupa o anumita intuitie educata prin experienta. Aici ai totusi mai multa libertate ca in publicitate. Daca, de exemplu, lucrezi cu o vedeta de radio, asta nu inseamna ca nu ai voie sa iei o alta vedeta de radio. Apoi, te gandesti daca veniturile si satisfactiile pe care ti le poate da lucrul cu acea persoana acopera efortul si daca nu cumva cu acelasi efort n-ai putea sa lucrezi cu altcineva care sa-ti aduca satisfactii sau venituri mai mari. Sunt multe lucruri care trebuie luate in calcul si care trebuie facute nu neaparat pentru bani, ci pentru a primi certificarea ca o persoana chiar are niste abilitati intr-un domeniu. Banii n-ar trebui sa fie un scop in sine nici pentru noi, nici pentru ei. Banii vor fi intotdeauna o consecinta a ceea ce faci.
- De unde stiti cat valoreaza, in bani, o vedeta? Cine decide asta?
- E greu sa pui pret pe capul unui om. Negocierea oportunitatilor este cheia. Oportunitatea inseamna ca exista o conjunctura la momentul negocierii, care depinde de mai multi factori: de piata, de jucatorii implicati, de interesele pe termen lung, de intentiile celor care trebuie sa ia decizia, de opinia din jur, de factorii de influenta. Sunt multe elemente, subiective majoritatea, care contribuie la stabilirea sumei. Un negociator trebuie sa combine toate aceste elemente care se afla pe masa in favoarea celui care l-a angajat. Trebuie sa-i inteleaga oportunitatile de cariera, talentul, dar si lipsurile, si sa creeze un echilibru. Tentatii vor exista intotdeauna. De exemplu, sunt televiziuni care isi doresc cu disperare o anumita vedeta si sunt dispuse sa plateasca sume mari pentru a o avea. Cu toate acestea, s-ar putea ca, intr-o asemenea situatie, noi sa nu luam in considerare oferta respectiva, fiindca poate ea nu va fi in concordanta cu anumite obiective pe termen mediu sau lung.
- Dupa ce i-a negociat contractul, ce mai face pentru vedeta institutia respectiva?
- Inainte sa va raspund, as vrea sa precizez ca ceea ce ma ingrijoreaza sunt topurile acestea cu cel mai simpatic, cel mai nesuferit, cel mai iubit. Asemenea clasamente nu scot la iveala altceva decat notorietatea cuiva. Aici intervine institutia specializata. Misiunea ei este sa vina in sprijinul vedetei, sa o ajute sa-si cunoasca bine rolul pe care il joaca pe piata, in mintea telespectatorilor. Analizele de rating si share sunt analize de volum, care nu iti dau indicii calitative si nu iti spun daca telespectatorul e dependent de o calitate anume a vedetei. Institutia va colecta date, le va analiza si le va oferi vedetei. Aceasta va cunoaste mai bine ecoul pe care il are in public si lucrurile pe care trebuie sa le schimbe sau sa le imbunatateasca. Acum, avem de-a face cu o practica gresita. Reteta e urmatoarea: moderatorul cheama unul dintre cele cinci nume care fac oricand audienta si gata, a mai facut o emisiune. Numai ca acest tip de audienta e artificial. O vedeta trebuie sa atraga public prin ea insasi, nu sa "se scoata" chemandu-l pe X sau pe Y. Daca te uiti numai la rating, pici intr-o capcana. Sigur, ratingul e important, dar mai important decat ratingul e calitatea ratingului. Cine e inauntru? Liderii, clasa conducatoare? Toti oamenii importanti din Romania sunt mai putini de 1%. Daca am un rating de 1%, s-ar putea sa-i am pe toti oamenii importanti, pe toti liderii mei de opinie si chiar mai mult.
- De ce au de castigat de pe urma acestor contracte si televiziunile, de exemplu? Ele vor trebui sa-si plateasca vedetele mult mai bine de acum incolo.
- A lucra cu un agent e un avantaj si pentru televiziune, si pentru vedeta. O terta parte poate sa aduca in discutie si sa preintampine eventualele conflicte si situatii care trebuie rezolvate inainte de a ajunge la o criza. In ceea ce priveste televiziunea, avantajul ei este ca va capata, cel putin teoretic, o vedeta ceva mai constienta de drepturile si restrictiile pe care le are, dar si de obligatiile sale.
- Vor stopa aceste contracte migratia vedetelor de la un trust la altul?
- Cred ca migratia se datoreaza unei piete instabile din punct de vedere al continutului. Sunt putine emisiuni care au longevitate si un continut bine fixat. Multe emisiuni par improvizatii, ele exista doar de dragul de a lua din felia concurentului. Atat timp cat continutul va face performanta, iar performanta va fi rasplatita cum trebuie, migratia n-ar trebui sa mai existe.
- Cum se poate repara imaginea "sifonata" a unei persoane publice? Se poate repara orice?
- Cu siguranta nu. Cineva care minte in ceea ce priveste promisiunea lui principala e compromis definitiv. Ca sa va dau un exemplu - Milli Vanilli - o trupa dance de acum cativa ani a iscat un scandal teribil dupa ce s-a descoperit ca vocile nu erau de fapt ale celor care apareau pe scena. Asemenea lucruri nu se pot repara. In meseria asta, minciuna are cele mai scurte picioare.
- Cum definiti notiunea actuala de vedeta si cum o definiti pe cea la care aspirati ca si creatori de imagine?
- Vedeta este orice persoana care are un public. Dimensiunea publicului insa ii da valoare si importanta vedetei. N-am spus continut, pentru ca stiu capcana din intrebare si preconceptiile apropo de nivelul intelectual sau profesional al vedetelor de astazi, de la noi. Daca o persoana are un public de o suta de oameni, e vedeta. Daca are un public de 10 milioane, e o vedeta intr-adevar importanta. Cum a adunat cele 10 milioane? Probabil cu talent, cu stiinta, cu experienta, cu scoala, sau, poate pur si simplu, numai cu scoala vietii. Cred ca nici nu conteaza, daca ai reusit sa strangi niste oameni care sa se uite la tine. Inseamna ca acestia primesc inapoi ceva care le place sau le e de folos. E o relatie extrem de simpla. Regula de baza e sa ai public. De aici incolo, totul trebuie judecat intr-un sistem de referinta.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite