SUETA LA O CAFEA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Yacht Clubul Regal Roman e un club elitist - ne marturiseste o superstitie marinareasca dl. Valerie Timofei, vicecomodor al Yacht Clubului Regal Roman Inainte de a deveni inginer constructor,

Yacht Clubul Regal Roman e un club elitist
- ne marturiseste o superstitie marinareasca dl. Valerie Timofei, vicecomodor al Yacht Clubului Regal Roman
Inainte de a deveni inginer constructor, Valerie Timofei a absolvit Scoala Tehnica de Marina. Din cauza ca la vremea respectiva nu avea posibilitatea de a se imbarca prea des, a fost nevoit sa renunte la activitatea marinareasca. Dupa un traseu profesional in domeniul constructiilor - director, timp de sapte ani, la Centrala Nuclearo-Electrica de la Cernavoda, si mai apoi director al Companiei de Constructii Bucuresti -, ing. Timofei a revenit la vechiul sau hobby, cel legat de marina. Astazi, conduce activitatea Yacht Clubului Regal Roman.
- Domnule Timofei, ce-i yachtul?
- Yachtul este o nava care nu e destinata unor scopuri comerciale sau militare, ci placerii, agrementului. Sigur ca nu orice barcuta cu doua vasle poate fi numita yacht, ci numai acele ambarcatiuni care au un mijloc de propulsie: motor sau vele. Termenul "yacht" a fost preluat de la olandezi. In 1790, in Anglia a fost infiintat primul club de yachting. A urmat Suedia, in 1830, si SUA, in 1884. Astazi, numai in Europa exista peste 10 milioane de ambarcatiuni de agrement. Cele destinate sportului nici nu mai sunt inregistrate undeva. Iar in ceea ce priveste constructia yachturilor, la ora actuala, aceasta e foarte sofisticata, cu materiale compozite, cu fibra de carbon. De exemplu, o barca pentru concurs, cu o suprafata velica enorma, costa intre 2 si 5 milioane dolari.
- Cand au aparut yachturile?
- Pe vremea lui Carol al II-lea au fost construite primele doua yachturi de agrement de la noi. In 1921, la Constanta, la initiativa ofiterilor din marina comerciala si militara, a fost infiintat primul Yacht Club din tara. Acesta s-a transformat, in 1927, in Yacht Clubul Regal Roman, avand ca presedinte, de fapt comodor, pe rege. Si in momentul de fata comodor este regele Mihai I. Titlul se mosteneste, in familia regala, dar spre deosebire de alte cluburi, noi acceptam la conducere si femeile. Urmatorul comodor va fi, deci, printesa Margareta.
- Plimbarea cu yachtul este un sport?
- Exista yachtingul de sport, adica tot ceea ce inseamna competitie, care se realizeaza, in general, pe portiuni mai mici de apa si unde se urmareste in primul rand viteza, si yachtingul de agrement, in care accentul se pune pe conditiile de habitat, organizandu-se asa-numitele croaziere.
- Lumea asociaza yachtingul cu bogatia. Ati devenit milionar in dolari, inainte de a ridica ancora?
- Nu, nici vorba! Asocierea yachtingului cu bogatia e o perceptie gresita, dupa parerea mea. As face o comparatie cu masinile. Unii dintre romanii care conduc astazi automobile de lux au trait, in comunism, numai cu paine si iaurt ca sa-si cumpere un Trabant sau o Dacie. Pentru ei, sunt convins ca placerea de a conduce un automobil a ramas aceeasi. Asa si aici. Barci se gasesc pentru toate buzunarele, sa stiti. Daca esti pasionat, satisfactia pe care o ai intr-o barca mica, pe care ti-o conduci singur, este aceeasi ca si a miliardarului care face inconjurul lumii intr-un yacht luxos, pe care i-l conduc altii.
- Dar ca sa faci parte dintr-un yacht club, trebuie sa dispui totusi de niste bani, pentru ca din aceste cluburi fac parte elitele, nu-i asa?
- Da, e adevarat. Si Yacht Clubul Regal Roman e un club elitist. Dar elita trebuie sa fie cautata pentru ceea ce isi propune, nu pentru ceea ce afiseaza.
- Cat costa anual cotizatia la Yacht Clubul Regal Roman?
- In medie, in jur de 200 dolari pe an.
- Se aud manele pe punte, asa cum pe geamurile Mercedesului ies cantecele Copilului Minune?
- Sper ca nu. Eu n-am auzit. Cei fara cultura, dar care vor sa-si afiseze bogatia, au alte ocazii. Exista riscul asta, sa cumpere nave doar ca sa arate ca au bani. Cum Capitala nu e port la mare, probabil s-au gandit ca nu-i vede destula lume. In general, proprietarii sunt din Bucuresti si Constanta, dar sunt si din Vaslui, Piatra Neamt, Bacau sau Targu Mures.
- Fotbalistul Mutu face parte din Yacht Clubul Roman?
- Nu. Am auzit ca are un yacht, dar mai sunt si altii care si-au cumparat. Nu prea le-am vazut, insa, fiindca multi nu le tin in tara. Cei care cumpara iahturi scumpe le tin pe Mediterana. Trebuie sa recunoastem, la noi nici nu exita o infrastructura corespunzatoare. Un port de agrement trebuie sa aiba niste dotari elementare, or, la noi, singurul decent este Portul Tomis - Constanta, unde pretul cheiajului e in functie de lungimea barcii. Doar pretul nu e la fel ca in alte parti, si e normal acest lucru. In general, pretul variaza intre 1 si 9 dolari pe zi. La noi e de 2 dolari pe zi. Am fost intr-o croaziera la Odessa si am vazut ca ucrainenii au conditii mult mai bune. Si bulgarii stau mai bine ca noi.
- Nu moare nimeni din lipsa de iahturi...
- Nu, dar sufera o multime de oameni, care pierd o groaza de ocazii de a avea o slujba. Sufera turismul, hotelierii: va dati seama ca Romania nu exista pe harta celor care merg in croaziere? Sufera apoi si industria: multe santiere s-au reprofilat, si in loc de petroliere construiesc vase de agrement. O multime de oameni traiesc din yachting: sunt marinari care organizeaza croaziere pentru altii, sunt cei care intretin navele si le pazesc. Nu intamplator, Copos a inceput sa construiasca un port de agrement la Eforie. Probabil e o conditie pentru a atrage turisti de clasa.
- Credeti ca se vor gasi locuri de parcare?
- Nici vorba, cred ca va fi plin ochi. Si va incepe sa se creeze o piata, sa se duca vorba, aparand tot mai multi amatori, odata ce exista conditii mai bune.
- Exista un model de barca mai raspandit in randul proprietarilor romani?
- Nu, dar ideal, pentru conditiile de aici, este unul care costa in jur de 10.000 dolari. Este un yacht cu vele, pentru o familie de 4 persoane, cu doua cabine, bucatarie si grup sanitar.
- Organizati si vreo competitie?
- Da, Yacht Clubul Regal Roman organizeaza, la mare, in fiecare an, Cupa Yacht Clubului Regal Roman. E un traseu de vreo doua zile, pe care se pleaca din Mangalia. Anul trecut, campion national a fost un tip din Constanta.
- In lumea yachtingului, exista, ca la soferi, permise? Exista o scoala pentru asa ceva?
- Da, sunt carnetele recunoscute pe plan international, pe categoria motor sau vele, pe ape interioare sau pe ape intinse, pe anumite distante. In Romania, acestea sunt eliberate de Autoritatea Navala Romana. Avem si o scoala de navigatie, autorizata de catre Ministerul Transporturilor, unde, anual, se inscriu, in medie, in jur de 30, 40 de oameni. Dar pentru aceia care conduc ocazional o barcuta, acceptul se obtine de la Autoritatea Navala a portului respectiv.
- Au fost romani care au facut inconjurul lumii cu barca?
- Da, exista un domn, Albu se numeste, este membru al Clubului nostru. Cred ca e strungar, ca sa vedeti ca nu doar miliardarii fac yachting. A plecat cu barca din Romania in Grecia, unde, vreme de vreo trei luni, a muncit prin diverse locuri ca sa stranga banii de drum. Apoi a ajuns in Insulele Canare, unde a stat alte sase luni. A fost lovit de un uragan si a trebuit sa intrerupa cateva luni, lucrand pentru bani de reparatii. In general, a facut tamplarie pentru yachturile din zona. A urmat Panama si Australia. A avut parte de tot felul de intamplari, i s-a stricat barca, dar s-a intors cu bine.
- De ce fumeaza marinarii pipa?
- Pentru ca au mainile ocupate cu alte treburi: sa tina carma, sa manevreze velatura.
- Ce superstitii marinaresti cunoasteti?
- Una este sa nu schimbi niciodata numele barcii, nici macar atunci cand ai cumparat-o la mana a doua.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite